HomeΕΛΛΑΔΑΠώς προχωρούν οι επενδύσεις των 4 δισ. για τον μετασχηματισμό της Motor Oil

Πώς προχωρούν οι επενδύσεις των 4 δισ. για τον μετασχηματισμό της Motor Oil

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Επιλεκτικές εξαγορές στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), ταχύτερη υλοποίηση επενδύσεων στην κύρια δραστηριότητα, όπως η μονάδα προπυλενίου, νέες επιθετικές πρωτοβουλίες στην κυκλική οικονομία και πλήρη μεταμόρφωση του δικτύου των 1.500 πρατηρίων περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της Motor Oil μέχρι το 2030.

Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο στρατηγικό σχέδιο του ομίλου, που παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα στους αναλυτές με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων 9μήνου, από τα 4 δισ. ευρώ που θα επενδυθούν μέχρι το 2030, τα 2,5 δισ. προορίζονται για την πράσινη ενέργεια και την αναβάθμιση του διυλιστηρίου (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, πετροχημικά, βιοκαύσιμα, υδρογόνο και μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος) και 1,5 δισ. ευρώ για την ενίσχυση των υποδομών, συντήρηση των εγκαταστάσεών του, βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας με έμφαση στα logistics και την ψηφιοποίηση.

Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης και ο γενικός διευθυντής στρατηγικής Γιώργος Τριανταφύλλου ξεκαθάρισαν πως αν γίνουν εξαγορές, θα προϋποθέτουν ρεαλιστική προσέγγιση και «ανάγνωση» της αγοράς, ενώ θα στοχεύουν σε εμπορικές και οικονομικές συνέργειες.

Η περιφερειακή επέκταση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι μέσα στις στρατηγικές προτεραιότητες του ομίλου από κοινού με την ανάπτυξη συστημάτων αποθήκευσης και ενός χαρτοφυλακίου υπεράκτιων αιολικών.

Όσον αφορά τις ΑΠΕ, σημειώνεται πως έχει επιτευχθεί τριπλασιασμός της ισχύος του εν λειτουργία χαρτοφυλακίου σε σχέση με το 2021, από 279 MW σε 837 MW, με απώτερο στόχο για το 2030 τα 2,0 GW σε λειτουργία.

O όμιλος στοχεύει στη διεύρυνση, κατά τρεις φορές, της λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA) από τον τομέα ΑΠΕ στα 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030. Μέχρι σήμερα έχει ήδη καλύψει σχεδόν το 45% αυτού του στόχου.

Μάλιστα, στο νέο στρατηγικό πλάνο του ομίλου, η λειτουργική κερδοφορία από δραστηριότητες που δε σχετίζονται με τα ορυκτά από 221 εκατ. ευρώ το 2023 θα καλύπτει πάνω από 40% των συνολικών EBITDA μέχρι το 2030.

Η MORE (Motor Oil Renewable Energy) – η θυγατρική εταιρεία του Ομίλου που δραστηριοποιείται στις καθαρές μορφές ενέργειας – διαθέτει ένα σύγχρονο χαρτοφυλάκιο εγκατεστημένης ισχύος 837 MW, το 94% του οποίου είναι μονάδες παραγωγής με βάση την αιολική ενέργεια.

Μέσα στα επόμενα 4 χρόνια, αναμένεται να κατασκευαστούν 311 MW νέας λειτουργικής δυναμικότητας στη MORE σε έργα που είναι έτοιμα προς κατασκευή ή έχουν ήδη εξασφαλίσει την τελική σύνδεση με το δίκτυο.

Σημειώνεται πως η θυγατρική εταιρεία διαθέτει περισσότερα από 450 MW νέων έργων με περιβαλλοντικές άδειες και έλαβε τελικούς όρους σύνδεσης με το δίκτυο για 287 MW. Την ίδια ώρα, έχει ήδη εξασφαλίσει περιβαλλοντικές άδειες για 89 5MW αποδιδόμενης ισχύος, η οποία επί του παρόντος θεωρείται ώριμη. Τέλος, κατέχει άδειες παραγωγής για λιγότερο ώριμα έργα που υπερβαίνουν το 1 GW.

Σε τροχιά ανάπτυξης βρίσκονται και τα σχέδια αναφορικά με το υδρογόνο, αφού ο όμιλος θα κατασκευάσει την πρώτη μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου σε βιομηχανική κλίμακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη στο διυλιστήριο της Motor Oil, στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.

Το project Ephyra, στο οποίο συμμετέχουν 10 εταίροι από 7 χώρες, με συντονιστή τον ελληνικό όμιλο, προβλέπεται να λειτουργήσει εντός του 2026. Άρρηκτα συνδεδεμένο με το Ephyra είναι το project «IRIS», το οποίο εξασφάλισε χρηματοδότηση 127 εκατ. ευρώ από το EU Innovation Fund. Το έργο αυτό έχει να κάνει με τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα. Η Ephyra θα είναι ο παραγωγός για το IRIS.

Στη συνέχεια, όσον αφορά το συγκρότημα διύλισης της Motor Oil, η διοίκηση δήλωσε πως σκοπεύει να δημιουργήσει μία μονάδα ανθεκτική που θα συμβαδίζει με τις ανάγκες της αγοράς. Αναμένεται στο πλαίσιο αυτό η κατασκευή μονάδας παραγωγής προπυλενίου, δυναμικότητας 160.000 τόνων ετησίως (από 120.000 τόνους που ήταν το αρχικό σχέδιο), η οποία θα διαφοροποιεί τις δραστηριότητες του διυλιστηρίου ως προς το μείγμα των προϊόντων.

Η επένδυση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025. Ταυτόχρονα, ετοιμάζονται νέες λιμενικές εγκαταστάσεις αλλά και ανάπτυξη προεπεξεργασίας βιολογικών πρώτων υλών 300.000 τόνων ετησίως, ανάπτυξη εγκαταστάσεων και μονάδων αποθήκευσης και επέκταση της αποθηκευτικής ικανότητας για την ενίσχυση της ευελιξίας και δυνατοτήτων επεξεργασίας (~60.000 κυβικών μέτρων).

Απώτερος σκοπός των παρεμβάσεων αυτών είναι η ενίσχυση της αποδοτικότητας και της ευελιξίας για την αντιμετώπιση μελλοντικών προκλήσεων, υποστηρίζει η διοίκηση.

Στον τομέα της κυκλικής οικονομίας ο όμιλος κάνει ιδιαίτερα αισθητή την παρουσία του, αφού δαπάνησε πάνω από 250 εκατ. ευρώ μέσα σε 9 μήνες για βιώσιμες επενδύσεις Σημειώνεται πως οι θυγατρικές LPC, Θαλής και Verd που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της κυκλικής οικονομίας, αθροίζουν περίπου 20 εκατ. ευρώ EBITDA.

Ειδικά η Θαλής έχει σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων άνω των 250 εκατ. ευρώ στο τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων.

Σε ό,τι αφορά, την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στόχος του ομίλου είναι να αποκτήσει μία εξέχουσα θέση στην αγορά. Αυξάνοντας τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων από λιγότερα από 200 το 2021, σε 1021 σήμερα, προχωρώντας προς τον στόχο του 2030, που είναι 4.000.

Παράλληλα, είναι στο τραπέζι ο μετασχηματισμός των πρατηρίων ώστε να είναι πιο βιώσιμα αλλά και να παρέχουν μία ευρεία γκάμα υπηρεσιών στους πελάτες.

Όσον αφορά στις επενδύσεις του ομίλου για την περίοδο 01/01 – 30/9/2023 ανήλθαν σε 59 εκατ. ευρώ με τις σημαντικότερες εξ αυτών να είναι οι εξής:

Ίδρυση της Hellenic Hydrogen, κοινοπρακτικής εταιρείας των Μotor Oil και ΔEH για την ανάπτυξη έργων πράσινου υδρογόνου μεγάλης κλίμακας στην Ελλάδα

Ολοκλήρωση της εξαγοράς της Θαλής, μιας εταιρείας ολοκληρωμένων περιβαλλοντικών υπηρεσιών που ενισχύει την πλατφόρμα κυκλικής οικονομίας της ΜΟΗ

Εξαγορά του 75% της εταιρείας UNAGI Α.Ε. από τη θυγατρική εταιρεία του ομίλου, MORE. Έτσι, η MORE (Motor Oil Renewable Energy) αποκτά πλειοψηφικό μερίδιο σε χαρτοφυλάκιο ανάπτυξης ηλιακής ενέργειας 1,9 GW.

Διαφήμιση
Διαφήμιση