HomeHL-GreeceΠού πλασάρεται ο ελληνικός τουρισμός στον ανταγωνισμό

Πού πλασάρεται ο ελληνικός τουρισμός στον ανταγωνισμό

Οι προσδοκίες για υπέρβαση του «χρυσού 2019» και τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία από τις διεθνείς πτήσεις. Ποια είναι οι εικόνα στις χώρες της Μεσογείου. Τα μερίδια αγοράς.

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τη δυναμική του έναντι του ανταγωνισμού διατηρεί ο ελληνικός τουρισμός με «όπλο» την υψηλή αεροπορική κίνηση, η οποία καλλιεργεί προσδοκίες για υπέρβαση των τουριστικών μεγεθών του 2019.

Ειδικότερα, το πρώτο δίμηνο του φετινού καλοκαιριού, τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο (σ.σ.: ο οποίος είναι ένας από τους δύο μήνες υψηλής ζήτησης) η Ελλάδα σημείωσε αύξηση 10% σε επίπεδο διεθνών πτήσεων έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, όταν η αντίστοιχη μέση άνοδος για τις χώρες της Μεσογείου διαμορφώθηκε στο 2%.

Η Τουρκία και η Αλβανία αναδεικνύονται ως οι δύο βασικές ανταγωνίστριες της Ελλάδας σε επίπεδο τουρισμού, με την αύξηση που καταγράφουν οι δύο χώρες ως προς τις πτήσεις για το δίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου να διαμορφώνεται στο 9% και 81% έναντι του 2019. Ακολουθεί η Πορτογαλία με άνοδο σε επίπεδο πτήσεων σε ποσοστό 7% και έπονται Μαυροβούνιο στο 6%, Κύπρος στο 4% και Μάλτα στο 3%, σύμφωνα με τα στοιχεία του νέου τεύχους της σειράς μελετών συγκυρίας «Τάσεις του επιχειρείν» της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της ΕΤΕ.

Οι ανεξάρτητοι

Παρόμοια εικόνα είναι και η εικόνα από τις κρατήσεις ανεξάρτητων τουριστών, όσων δηλαδή επέλεξαν να ταξιδέψουν χωρίς να απευθυνθούν σε τουριστικά πρακτορεία. Η Ελλάδα προσελκύει υψηλό ενδιαφέρον, με άνοδο της ζήτησης σε ποσοστό 10% έναντι του 2019, τη στιγμή που οι λοιπές μεσογειακές χώρες βρίσκονται κατά μέσο όρο κοντά στα προ-πανδημικά τους επίπεδα, με μικρή αύξηση 2% έναντι του 2019.

Ενδεικτικό της δυναμικής του ελληνικού τουρισμού είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα το 12μηνο Μαΐου 2022 – Απριλίου 2023 έχει καταφέρει να διατηρήσει στο ακέραιο το μερίδιο της στα προ-πανδημικά του επίπεδα, δηλαδή στο 13% της μεσογειακής αγοράς.

Μάλιστα, δεδομένης της αργής επαναφοράς του οδικού τουρισμού στην κανονικότητα (σχεδόν -30% στο 12μηνο έναντι 2019), η κάθετη ανάκαμψη των αεροπορικών αφίξεων (+6% έναντι 2019) διατηρεί σε υψηλό επίπεδο τις αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα.

Όσον αφορά τις επιδόσεις των βασικών ανταγωνιστριών της Ελλάδας κατά το εξεταζόμενο 12μηνο, η Τουρκία, κυρίως λόγω της ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής που έχει υιοθετήσει, έχει καταφέρει να ενισχύσει το μερίδιό της στη μεσογειακή αγορά κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, στο 22% από 19% το 2019.

Αντίστοιχα, η Αλβανία, η οποία παραμένει για την ώρα «μικρός» σε ποσοτικούς όρους παίκτης της τουριστικής αγοράς, ξεχωρίζει με ισχυρούς ρυθμούς ανόδου, με το εν λόγω ποσοστό να διαμορφώνεται στο 24% σε σχέση με το 2019.

Μία ποσοστιαία μονάδα απώλεσε η Ισπανία, η οποία από το 33% βρίσκεται στο 32%, με την Ιταλία να αποδυναμώνεται, επίσης, σε μικρό ποσοστό και το μερίδιό της να διαμορφώνεται στο 19% από 20% το 2019.

Σταθερά στο 6% βρίσκεται η Πορτογαλία, η οποία συμπληρώνει την 5άδα (Ελλάδα, Ισπανία, Τουρκία, Ιταλία) των πιο «δυνατών» τουριστικά χωρών της Μεσογείου.

Πάντως, η Ελλάδα, όπως και η Κύπρος και η Μάλτα, διατηρούν το πλεονέκτημα σε όρους διάρκειας παραμονής έναντι των λοιπών μεσογειακών προορισμών, εν μέρει λόγω υψηλής εξάρτησης από αεροπορικές αφίξεις.

Οι επιδόσεις των ξενοδοχείων

Η ταχύτερη έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου είχε εμφανή αποτελέσματα και στις επιδόσεις των ξενοδοχείων. Είναι ενδεικτικό ότι το τρίμηνο της άνοιξης καταγράφηκε αύξηση σε αποπληθωρισμένους όρους της τάξης του 14% έναντι του 2019, με τις αστικές περιοχές να ξεχωρίζουν.

Συγκεκριμένα, τα ξενοδοχεία των αστικών προορισμών ενίσχυσαν το μερίδιό τους στις πωλήσεις του κλάδου από 38% το 2019 στο 41%. Τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, η Αττική και η Θεσσαλονίκη, βρέθηκαν στις 2 πρώτες θέσεις από πλευράς επίδοσης προορισμών, καταγράφοντας άνοδο 18% σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα.

Θετική κρίνεται επίσης η επίδοση των ηπειρωτικών προορισμών, οι οποίοι πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη στα προ-πανδημίας επίπεδα. Σε ό,τι αφορά τα νησιά, η εικόνα είναι μεικτή, με το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη να κινούνται σε υψηλές ταχύτητες (της τάξης του +10% σε αποπληθωρισμένους όρους έναντι 2019), τη στιγμή που το Ιόνιο και το Βόρειο Αιγαίο υστερούν σε ποσοστό περίπου 15% σε σχέση με το 2019. Πάντως, σε ένα γενικό πλαίσιο, το μερίδιο των νησιών ως προς τις πωλήσεις των ξενοδοχείων συρρικνώθηκε λίγο, στο 48% από 51% το 2019.

Εύα Δ. Οικονομάκη

Διαφήμιση
Διαφήμιση