Σύγκρουση τρένων: Συγκλονίζει ο θρήνος των συγγενών των θυμάτων – Αγνοείται γυναίκα από την Κρήτη
Σε εξέλιξη η ταυτοποίηση
Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι διασωστικές έρευνες στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σήμερα το μεσημέρι, γράφοντας τον τραγικό επίλογο μιας ανείπωτης, εθνικής τραγωδίας. Ο κατάλογος των νεκρών έφτασε χθες τους 57, αν και στην Ελληνική Αστυνομία έχουν δηλωθεί 56 αγνοούμενοι, ενώ 48 άτομα παραμένουν στα νοσοκομεία για νοσηλεία, εκ των οποίων 6 σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.
Η κορύφωση του δράματος, ωστόσο, λαμβάνει χώρα στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, όπου εξελίσσεται η διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων, με σκηνές βαθιάς θλίψης και πόνου να κυριαρχούν. Μετά την απόφαση βιολογικής ταυτοποίησης των σορών, δηλαδή μέσω του DNA, ελήφθησαν συνολικά 55 δείγματα από τις σορούς, 52 δείγματα από συγγενείς των επιβατών, καθώς και 26 δείγματα από ανθρώπινα μέλη. Σημειωτέον ότι η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται από τα ειδικά εγκληματολογικά εργαστήρια της Ελληνικής Αστυνομίας κατά προτεραιότητα, προκειμένου να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό αυτή η επώδυνη διαδικασία. Για το λόγο αυτό, μέχρι χθες οι ταυτοποιήσεις σορών είχαν φτάσει τις 24, με τους συγγενείς των θυμάτων να ενημερώνονται σταδιακά για την τύχη των οικείων τους.
«Αν και κατά κανόνα η διαδικασία του DNA διαρκεί πολλές ημέρες, έχουν καταβληθεί προσπάθειες να ολοκληρωθεί μέχρι αύριο. Οι οικείοι και συγγενείς των θυμάτων όταν θα ολοκληρώνεται η ταυτοποίηση θα ενημερώνονται από τον Επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της ΕΛΑΣ και τον ειδικό ψυχολόγο της Αστυνομίας και θα προχωρά η διαδικασία παραλαβής της σορού», υπογράμμισε η Εκπρόσωπος της ΕΛΑΣ, Κωνσταντία Δημογλίδου.
Εξίσου αντίξοες με τη διαδικασία ταυτοποίησης είναι όμως και οι συνθήκες, υπό τις οποίες πραγματοποιούνται οι διασωστικές επιχειρήσεις, καθώς κομμάτια του τρένου έχουν μεταμορφωθεί σε άμορφες μάζες. Για το λόγο αυτό, τα γερανοφόρα οχήματα έχουν ανασηκώσει τα δύο βαγόνια, τόσο το πρώτο επιβατικό της β’ θέσης, όσο και το βαγόνι – εστιατόριο, με το τελευταίο να συγκεντρώνει ιδιαίτερα την προσοχή των ερευνών, καθώς δεν αποκλείεται την ώρα της μετωπικής σύγκρουσης αρκετοί επιβάτες να είχαν μετακινηθεί από τις αρχικές θέσεις του σε αυτό, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους.
Αγνοείται γυναίκα από την Κρήτη
Μία γυναίκα με καταγωγή από την Κρήτη είναι ανάμεσα στους αγνοούμενους.
Σύμφωνα με το Δια-SOS-τε τη Μεσαρά, προκειται για μία γυναίκα που δούλευε στο κυλικείο του μοιραίου τρένου βρίσκεται στη λίστα των αγνοουμένων.
Η 50χρονη που κατάγεται από χωριό του Δήμου Φαιστού διέμενε στο Ηράκλειο , ενώ τελευταία είχε μετακομίσει στην Αθήνα καθώς είχε βρει δουλειά στο κυλικείο του τρένου.
Για να βοηθήσουν μάλιστα στην αναγνώριση, έφυγαν από το χωριό ο αδελφός και η κόρη της με σκοπό να δώσουν δείγμα για εξέταση DNA.
Έφοδος στο Σταθμό Λάρισας
Κι ενώ οι επόμενες ημέρες προδιαγράφεται ότι θα περιστραφούν γύρω από την αναζήτηση των αιτίων του δυστυχήματος, αιφνιδιαστική επιχείρηση εξελίχθηκε χθες στο Σταθμό της Λάρισας, με στόχο την κατάσχεση των πειστηρίων του τραγικού συμβάντος. Ανάμεσα σε αυτά που κατασχέθηκαν, ήταν ηχητικά αρχεία, έγγραφα, σημειώσεις και άλλα στοιχεία που αφορούν την κίνηση των αμαξοστοιχιών και τη λειτουργία του σταθμού. Την έφοδο πραγματοποίησαν αστυνομικοί της Ασφάλειας Λάρισας, με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλου, ο οποίος εποπτεύει την προανάκριση. Η συγκεκριμένη ενέργεια αντικατοπτρίζει τη εκπεφρασμένη βούληση των Αρχών να διερευνήσουν το συμβάν πέραν της ανάληψης της ευθύνης από τον Σταθμάρχη, στα στελέχη του ΟΣΕ, αλλά και του Ιταλικού Ομίλου που ελέγχει την Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Επιπρόσθετα, τις επόμενες ημέρες ο κ. Δασκαλόπουλος αναμένεται να προτείνει προς την Ολομέλεια του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας τον ορισμό ειδικού εφέτη ανακριτή, ο οποίος θα αναλάβει τη διενέργεια της κύριας ανάκρισης.
Φιάλες υγραερίου στα ευρήματα
Εν τω μεταξύ, ο εντοπισμός δύο άθικτων φιαλών υγραερίου, σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό Mega, έχει πυροδοτήσει νέα σενάρια, αναφορικά με τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας. Εξετάζεται, δηλαδή, εάν οι δύο φιάλες που βρέθηκαν, χρησιμοποιήθηκαν με κάποιο τρόπο στο εστιατόριο της επιβατικής αμαξοστοιχίας και αν υπήρχαν και άλλες μέσα στο ίδιο βαγόνι. Το κυρίως ζητούμενο για τις Αρχές είναι, πάντως, εάν οι φιάλες υγραερίου που εντοπίστηκαν στο βαγόνι της μοιραίας αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, είναι αποκλειστικά υπαίτιες για την έκρηξη στο τρένο, καθώς η πυρκαγιά δεν ερμηνεύεται, με βάση το είδος και τη σφοδρότητα της σύγκρουσης, αλλά και τις τεχνικές προδιαγραφές των αμαξοστοιχιών. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, έρευνες διεξάγονται και στην ευρύτερη περιοχή, για κάθε ίχνος και εύρημα που θα μπορέσει να φωτίσει τα αίτια της τραγωδίας, τα οποία συνιστούν το κύριο ζητούμενο από τις Αρχές από εδώ και στο εξής.
Το δεύτερο λάθος
Πλάι στα νέα ευρήματα προστίθενται, ταυτόχρονα, και νέες αποκαλύψεις, καθώς ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, πύραρχος, Βασίλης Βαθρακογιάννης επιβεβαίωσε χθες πως διεξάγεται έρευνα για τα αίτια που οδήγησαν στην έκρηξη, καθώς αυτή δεν εξηγείται μόνο από τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών ή από ανάφλεξη καυσίμων.
Εξόχως αποκαλυπτικό, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι ο μοιραίος Σταθμάρχης είχε στη διάθεσή του 17 ολόκληρα λεπτά πριν από την μετωπική σύγκρουση, χωρίς να κάνει τίποτε ουσιαστικό, για να την αποτρέψει. Συγκεκριμένα, ο Σταθμάρχης Λάρισας είχε ειδοποιηθεί ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρισκόταν στη γραμμή καθόδου, πληροφορία που του έδινε τη δυνατότητα να ακινητοποιήσει τα τρένα και να αποφευχθεί η τραγωδία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού Star, ο σταθμάρχης της Λάρισας ενημερώθηκε στις 23:04 από τον σταθμάρχη Νέων Πόρων, ότι η εμπορική αμαξοστοιχία βρίσκεται στη γραμμή καθόδου με κατεύθυνση προς την Αθήνα. Ο σταθμάρχης της Λάρισας όμως δεν αντέδρασε ούτε τότε, μιας και εξακολουθούσε να πιστεύει ότι είχε «κλειδώσει» το μοιραίο Intercity 62 στην γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη. Το ρεπορτάζ του καναλιού ανέφερε ακόμη πως η συγκεκριμένη επικοινωνία έχει καταγραφεί ηχητικά και σε βιβλίο, με τον σταθμάρχη μάλιστα να έχει απαντήσει στον συνάδελφό του από τον σταθμό των Νέων Πόρων, «όλα καλώς». Στο άθροισμα των μοιραίων λαθών προστίθεται δηλαδή το ότι ο Σταθμάρχης της Λάρισας έβλεπε για 5,5 χλμ. την επιβατική αμαξοστοιχία να κινείται στο λάθος ρεύμα κυκλοφορίας, στην «κάθοδο» προς Αθήνα αντί για την «άνοδο» στη Θεσσαλονίκη και πάλι δεν αντέδρασε.
Όπως εξήγησε ο Σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης, «ο σταθμάρχης είναι αυτός που εντέλει άπαντες να κυκλοφορούν στη γραμμή άρα έπρεπε να ακολουθήσει την εντολή. Αν όμως του δώσει περίεργη εντολή ο μηχανοδηγός μπορεί να διευκρινίσει την εντολή που πήρε». «Θα μπορούσε, δεν ήταν υποχρέωσή του, όταν του κάνει εντύπωση να ζητήσει διευκρινίσεις», κατέληξε. Αναφερόμενος στην σιδηροδρομική καριέρα του Σταθμάρχη της Λάρισας, ο κ. Τεζεράκης επισήμανε πως «βγήκε μετά την εκπαίδευση και τοποθετήθηκε στη Λάρισα, ήταν αρχικά μόνος του με άλλον σταθμάρχη που επιτηρούσε τους χειρισμούς του επειδή είναι καίριο πόστο» ενώ για τον μηχανοδηγό συμπλήρωσε ότι «ήταν έμπειρος, θα έπαιρνε σύνταξη σε δύο μήνες».
Θρήνος για τα θύματα
Κι ενώ οι έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας εντατικοποιούνται, σε συνέχεια της νέας εισαγγελικής παραγγελίας χθες από πλευράς του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, ο οποίος υπογράμμισε πως προέχει να εντοπιστούν οι υπαίτιοι, «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, από όπου και αν προέρχονται, ό,τι κι αν εκπροσωπούν», τραγικές στιγμές βιώνουν οι συγγενείς των θυμάτων. Ήδη, 24 σοροί ταυτοποιήθηκαν από τα εργαστήρια της ΕΛΑΣ χθες, με αποτέλεσμα να δοθεί τέλος στην αγωνία αρκετών συγγενών, βυθίζοντας παράλληλα στη θλίψη τους τόπους κατοικίας τους.
Περισσότερο συγκλονίζουν οι αποχαιρετισμοί στα θύματα από τους οικείους, τους συγγενείς και τους φίλους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επιτείνοντας το αίσθημα της οδύνης, όταν μόλις πριν από λίγες ώρες οι συγγενείς τους αναζητούσαν εναγωνίως νέα τους ως αγνοούμενοι τότε, όπως στις περιπτώσεις των νέων γυναικών, Αθηνάς Κατσάρα και Ιφιγένεια Μήτσκα, οι οποίες ήταν από τις πρώτες σορούς που ταυτοποιήθηκαν χθες, για να ακολουθήσει πλέον το «ύστατο χαίρε», όταν θα φτάσουν τις επόμενες ώρες στην τελευταία κατοικία τους.
Δια-SOS-τη τη Μεσαρά, protothema.gr