HomeHL-CultureΣυγκίνηση για τον Άγγελο Δεληβορριά

Συγκίνηση για τον Άγγελο Δεληβορριά

Πλήθος κόσμου στο τελευταίο αντίο

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Πλήθος κόσμου παρευρέθηκε στο τελευταίο αντίο στον σπουδαίο ακαδημαϊκό Άγγελο Δεληβορριά, ο οποίος έφυγε από τη ζωή την περασμένη Τρίτη σε ηλικία 81 ετών.

Ο κορυφαίος κλασικός αρχαιολόγος, καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επί 41 χρόνια διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη νοσηλευόταν εδώ και ένα περίπου μήνα σε ιδιωτική κλινική της Αθήνας με σοβαρά πνευμονολογικά προβλήματα.

Η κηδεία του τελέστηκε σήμερα στο Α΄Νεκροταφείο Αθηνών, δημοσία δαπάνη, και το «παρών» έδωσαν άνθρωποι της πολιτικής και της πολιτιστικής ζωής της χώρας.

Ανάμεσά τους ο πρώην πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος, ο Σταύρος Θεοδωράκης, η Φάνη Πάλλη Πετραλιά, η Λυδία Κονιόρδου, ο Λουκάς Παπαδήμος, η Όλγα Κεφαλογιάννη, ο Πέτρος Ευθυμίου, ο Χρήστος Χωμενίδης, ο Διονύσης Σαββόπουλος, Γιώργος Νταλάρας, η Άννα Φόνσου, η Μαρίζα Κωχ και άλλοι.

Μία εμβληματική μορφή των γραμμάτων

Γεννημένος το 1937 υπήρξε η κατεξοχήν φιγούρα του αστού που αγάπησε τα βιβλία και τα φώτα τους: «Μεγαλώσαµε σε ένα σπίτι µε πάρα πολλά βιβλία. Ο πατέρας µου µας µετέδωσε την αγάπη του για το διάβασµα και κάποιες αρχές σύµφωνα µε τις οποίες µπορούσαµε να κρίνουµε και να αποτιµάµε τα κοινωνικά ζητήµατα. Αυτό του το χρωστάω» έλεγε χαρακτηριστικά σε παλιά του συνέντευξη.

Υπήρξε απόφοιτος των Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης και Αθηνών με μεταπτυχιακά στο Πανεπιστήμιο του Φράιμπουργκ/Μπραϊσγκάου. Οι διακρίσεις του και η αμέριστη αγάπη του για την Αρχαιολογία τον οδήγησαν, με την αποφοίτηση του στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνα και κατόπιν σε Εφορείες Αρχαιοτήτων.

Η σπάνια κατάρτισή του και η μόρφωση του ήταν τα βασικά στοιχεία που έπεισαν τον αξέχαστο Μαρίνο Καλλιγά να του δώσει το χρίσμα ως του επόμενου διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη. Για πρώτη φορά ένας 36χρονος καταλάμβανε ένα τόσο κρίσιμο πόστο. Στα χέρια του το Μουσείο ανανεώθηκε έβγαλε στο φως τις συλλογές του και μεταμορφώθηκε από μια στέγη ιδιωτικής συλλογής σε πηγή πολιτισμού και ένας θεσμός για τη χώρα. Σταδιακά το Μουσείο ανοίχτηκε, απέκτησε άλλο χαρακτήρα, έγινε μοντέρνο και δημιούργησε ένα σπουδαίο παράρτημα όπως το κτήριο της οδού Πειραιώς.

Ο Δεληβορριάς ως διευθυντής του Μουσείου όχι μόνο κατάφερε να διπλασιάσει το οίκημα στην Κουμπάρη και να δημιουργήσει το νέο Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς αλλά να προσθέσει και το χώρο της Πινακοθήκης Γκίκα λέγοντας χαρακτηριστικά πως κατάφερε να φτιάξει το “Μουσείο για τη Γενιά του ’30”. Επίσης κατάφερε να μεταστεγαστούν τα ιστορικά αρχεία στο σπίτι της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά και να αυτονομηθούν οι ισλαμικές συλλογές στο κτήριο του Κεραμεικού.

Λόγω επίσης του ανοιχτού του πνεύματος είδαμε και στα δυο Μουσεία εξαιρετικές εκθέσεις και αφιερώματα από όλο το φάσμα της τέχνης και χαρήκαμε έναν πραγματικό φορέα παραγωγής πολιτισμού με μοναδικές συζητήσεις και άνοιγμα στην κοινωνία.

Είναι γνωστό πως ο ίδιος ο Δεληβορριάς ως αφοσιωμένος και ακάματος εργάτης του πνεύματος ξυπνούσε καθημερινά στις 5 το πρωί και πριν τις 7 βρισκόταν ήδη στο μουσείο στο γνωστό, εμβληματικό γραφείο στην Κουμπάρη. Είχε όραμα και δεν διέψευσε κανέναν που περίμενε κάτι λιγότερο από έναν πνευματικό άνθρωπο. Με το θάνατο του κλείνει οριστικά ένα μεγάλο ιστορικό κεφάλαιο της χώρας, μια σελίδα γραμμένη αποκλειστικά με ελληνικό πολιτισμό και αξίες.

protothema.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση