HomeΚΡΗΤΗΠολυτεχνείο Κρήτης: Πρωτοποριακές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης!

Πολυτεχνείο Κρήτης: Πρωτοποριακές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης!

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Μπορεί μια έξυπνη αυτόνομη οντότητα, με τη μορφή ενός προγράμματος υπολογιστή, να προγραμματίσει τις διακοπές μας σύμφωνα με τις οικονομικές μας δυνατότητες και το γούστο μας, χωρίς να χρειάζεται τη δική μας ενεργή συμμετοχή και τον χρόνο μας;

Με βάση τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και των “πολυπρακτορικών συστημάτων” η απάντηση είναι “ναι”. Και μάλιστα αυτό μπορεί να γίνει μέσω της συνεργασίας του συγκεκριμένου προγράμματος με άλλα έξυπνα συστήματα ταξιδιωτικών γραφείων εξασφαλίζοντας έτσι τη βέλτιστη επιλογή για τις διακοπές μας. Η εν λόγω περίπτωση αποτελεί ένα μικρό παράδειγμα των εξελίξεων που έχουν σημειωθεί στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και οι οποίες απασχόλησαν το 16ο Θερινό Σχολείο Συστημάτων Πρακτόρων (EASSS 2014) το οποίο ολοκληρώθηκε την Παρασκευή στο Πολυτεχνείο Κρήτης.

Το θερινό σχολείο συνδιοργανώθηκε από τον Οργανισμό στήριξης της Eρευνας για Πολυπρακτορικά Συστήματα στην Ευρώπη EURAMAS, την Ευρωπαϊκή δράση Computational Social Choice ICT COST Action IC1205, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Κοινωνικής Νοημοσύνης SINTELNET, την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, το Πολυτεχνείο Κρήτης και την Ελληνική Εταιρία Τεχνητής Νοημοσύνης, με τη στήριξη του IFAAMAS και των “Χανιώτικων νέων”.

Στο θερινό σχολείο συμμετείχαν περίπου 60 μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί φοιτητές από χώρες όπως Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία, Ολλανδία, Μεξικό, Ρωσία, Ελβετία, Τουρκία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιορδανία, Ελλάδα κ.ά., ενώ διαλέξεις πραγματοποίησαν 25 κορυφαίοι Ευρωπαίοι καθηγητές στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και τον χώρο των “πολυπρακτορικών συστημάτων”.

«Ο χώρος των “πολυπρακτορικών συστημάτων” είναι ένας τομέας της τεχνητής νοημοσύνης που ασχολείται με το πώς έξυπνα προγράμματα μπορούν να συνεργαστούν και να δώσουν καλύτερα αποτελέσματα από ό,τι μπορεί να δώσει το καθένα ξεχωριστά και συγχρόνως να μπορέσουν να φέρουν σε πέρας πιο σύνθετες αποστολές. Για παράδειγμα σε μια περιοχή που έχει γίνει ένας σεισμός δεν έχει νόημα να στείλουμε 3 ρομπότ στο ίδιο μέρος αλλά κοιτάμε πώς μπορεί το καθένα από αυτά να εξερευνήσει ένα διαφορετικό κομμάτι», εξήγησε σχετικά με τα ζητήματα που απασχόλησαν το θερινό σχολείο ο κ. Νίκος Σπανουδάκης που εργάζεται ως εργαστηριακό – διδακτικό προσωπικό στο Πολυτεχνείο Κρήτης, ενώ συνεχίζοντας τόνισε τα πολλαπλά οφέλη που αποκόμισε το Πολυτεχνείο μέσα από τη διοργάνωση του θερινού σχολείου καθώς ενίσχυσε σημαντικά την αναγνωρισιμότητά του.

Ιδιαίτερα όμως σημαντικό είναι και το γεγονός το θερινό σχολείο έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας ομάδας φοιτητών του Πολυτεχνείου που εστιάζουν στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης. «Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια ειδικά στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης μέσα από την ομάδα του ρομποτικού ποδοσφαίρου. Ωστόσο, τώρα μπαίνουμε ως Πολυτεχνείο και στον χάρτη των πολυπρακτορικών συστημάτων και είμαστε χαρούμενοι που βλέπουμε φοιτητές να ενδιαφέρονται», εξήγησε ο επίκουρος καθηγητής στη Σχολή ΗΜΜΥ του Πολυτεχνείου Κρήτης Γιώργος Χαλκιαδάκης, ενώ ερωτηθείς για το αν η έρευνα στα πολυπρακτορικά συστήματα και την τεχνητή νοημοσύνη έχει προχωρήσει στον βαθμό που να μιλάμε για πλήρη αυτονόμηση των μηχανών από τον άνθρωπο σχολίασε: «Δεν φαίνεται εξαιρετικά πιθανό ότι οι μηχανές θα αποκτήσουν τη δική τους βούληση παρόλα αυτά η επιστημονική κοινότητα συζητά πάνω σε αυτό το πεδίο. Σίγουρα πάντως έχουν γίνει βήματα. Άλλωστε η επιστήμη προχωράει με πολλά μικρά βήματα που κάποια στιγμή μετουσιώνονται σε ένα μεγάλο άλμα».

Κλείνοντας οι κύριοι Σπανουδάκης και Χαλκιαδάκης έκαναν ιδιαίτερη αναφορά στη συμβολή των εθελοντών, των τοπικών επιχειρήσεων, αλλά και των “Χ.Ν.”, που συνέβαλλαν στην επιτυχή διοργάνωση του θερινού σχολείου.

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Στο μεταξύ με τις θετικότερες εντυπώσεις αναχώρησαν από τα Χανιά και οι καθηγητές που συμμετείχαν στη διδασκαλία των μαθητών. «Μου έκανε εντύπωση η φιλοξενία και η ευγένεια των ανθρώπων», σχολίασε ο πανεπιστημιακός καθηγητής κ. Λονγκ που επισκέφθηκε για πρώτη φορά τα Χανιά και το Πολυτεχνείο, ενώ ο ακαδημαϊκός καθηγητής και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του θερινού σχολείου Παύλος Μωραΐτης επεσήμανε σχετικά: «Στο πλαίσιο του θερινού σχολείου προσπαθήσαμε να θίξουμε όσο το δυνατόν περισσότερα θέματα στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης. Σε ό,τι αφορά δε το θέμα της διοργάνωσης θέλω να συγχαρώ ιδιαίτερα την προσπάθεια των διοργανωτών από το Πολυτεχνείο, τους κυρίους Χαλκιαδάκη και Σπανουδάκη, τους εθελοντές, αλλά και την τοπική κοινωνία που αγκάλιασε το γεγονός».

Κλείνοντας ο κ. Μωραΐτης που διδάσκει στο Παρίσι αναφέρθηκε στις αναξιοποίητες δυνατότητες της εκπαίδευσης που θα πρέπει να εκμεταλλευτεί η Ελλάδα για να βγει από το αδιέξοδο. «Νομίζω ότι η εκπαίδευση είναι μια από τις λύσεις απέναντι στην κρίση που πρέπει η οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση να επενδύσει. Η Ελλάδα είναι ικανή να δημιουργήσει έναν πυρήνα παραγωγής γνώσης και εφαρμογών και να γίνει ένας κόμβος παγκόσμιος».

ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ, Δημήτρης Μαριδάκης

Διαφήμιση
Διαφήμιση