HomeHL-CultureΘεσσαλονίκη: Συναγερμός για την προβολή του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» – Απαγόρευση συναθροίσεων

Θεσσαλονίκη: Συναγερμός για την προβολή του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» – Απαγόρευση συναθροίσεων

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Την απαγόρευση της πραγματοποίησης συγκεντρώσεων για σήμερα 12 Μαρτίου από τις 14.00 έως τις 24.00 ανακοίνωσε η Αστυνομία στη Θεσσαλονίκη, ενόψει της προβολής του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» που έχει προκαλέσει αντιδράσεις.

Πρώτο λουκέτο σε βενζινάδικο: Σφραγίζεται για νοθευμένα καύσιμα

Θυμίζουμε πως από νωρίς το πρωί, αστυνομικές δυνάμεις βρίσκονται στο «Ολύμπιον» φοβούμενοι ένταση με αφορμή την προβολή της, καθώς υπάρχει και κάλεσμα σε συγκέντρωση λόγω της αφίσας της ταινίας που απεικονίζει μια σταυρωμένη ημίγυμνη έγκυο γυναίκα.

Αστυνομικοί απώθησαν διαδηλωτές έξω από το «Ολύμπιον»

Παρά την απαγόρευση συγκεντρώσεων στη Θεσσαλονίκη σήμερα μέχρι τα μεσάνυχτα, λίγο πριν τις 19:00, μπροστά στο Κινηματοθέατρο συγκεντρώθηκαν μεγάλος αριθμός φοιτητών και άλλων πολιτών που διαδήλωναν υπέρ του ντοκιμαντέρ.

Αστυνομικός ενημέρωσε τους διαδηλωτές πως υπάρχει σε ισχύ απαγόρευση συγκεντρώσεων σε μεγάλη ακτίνα γύρω από το Ολύμπιον. Ωστόσο τα άτομα αποφάσισαν να μην αποχωρήσουν.

Το Κέντρο Επιχειρήσεων της Ελληνικής Αστυνομίας έδωσε εντολή στις δυνάμεις των ΜΑΤ να τους απωθήσουν. Μάλιστα την ώρα που βρισκόταν σε εξέλιξη η απώθηση των ατόμων από τις αστυνομικές δυνάμεις, ομάδα πέντε ατόμων που διαδήλωνε κατά του ντοκιμαντέρ έκανε την εμφάνισή της έξω από το «Ολύμπιον», με τους αστυνομικούς να τους ζητούν να αποχωρήσουν.

Σε ποιους δρόμους ισχύει η απαγόρευση συναθροίσεων

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας, η παραπάνω απαγόρευση ισχύει για τους παρακάτω δρόμους: Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου – Γ΄ Σεπτεμβρίου – Λ. Στρατού – Αγγελάκη – Εγνατία – Μ. Γενναδίου – Φιλίππου – Χαλκέων – Εγνατία – Μοναστηρίου – Ταντάλου – Καζαντζάκη – Αναγεννήσεως – 26ης Οκτωβρίου – Καρατάσου – Ν. Κουντουριώτου – Λ. Νίκης, καθώς και στην πλατεία – μνημείο Λευκού Πύργου Θεσσαλονίκης και την εφαπτόμενη σ’ αυτήν πλατεία αγαλμάτων Μ. Αλεξάνδρου και Κ. Καραμανλή, σε όλη την έκταση αυτών, που οριοθετείται από τις οδούς Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου (έως του σημείου που η 30ης Οκτωβρίου τέμνεται με την οδό Γ΄ Σεπτεμβρίου) και σε όλο το πλακόστρωτο της παραλίας, που περικλείεται από τις ανωτέρω οδούς.

«Η ανωτέρω απαγόρευση επιβάλλεται καθώς ενόψει της πραγματοποίησης εξαγγελθεισών συναθροίσεων επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια λόγω πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας και απειλείται σοβαρά η διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, καθώς και της λειτουργίας των υποδομών και κοινωφελών εγκαταστάσεων στην οριοθετημένη και κεντρικότερη περιοχή της πόλης» αναφέρει η ανακοίνωση της αστυνομίας.

Τι πραγματεύεται το ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου

Το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» («Stray Bodies») της Ελίνας Ψύκου, το οποίο προβάλλεται, σήμερα το απόγευμα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματεύεται το δικαίωμα αυτοδιάθεσης των γυναικών, αλλά και το ζήτημα της τεχνητής γονιμοποίησης και της ευθανασίας. Ωστόσο, η προβολή του ντοκιμαντέρ έρχεται μετά από κινητοποίηση των πιο αντιδαρστικών αντανακλαστικών φορέων και εξοργισμένων πολιτών, με αφορμή την αφίσα του. Σε αυτήν, απεικονίζεται μία εγκυμονούσα εσταυρωμένη, με τραυματισμένο κορμί.

Το «Αδέσποτα Κορμιά» παρακολουθεί τρεις ευρωπαίες γυναίκες που αναζητούν, εντός ΕΕ, τρόπους να εκπληρώσουν την επιθυμία τους για αυτοδιάθεση. Εχει κερδίσει το φεστιβαλικό ενδιαφέρον μιας και έχει επιλεγεί, εκτός του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, και στο διαγωνιστικό τμήμα του CPH:DOX της Κοπεγχάγης. Θα προβληθεί, απόψε (12/03) στις 20.00 στο «Ολύμπιον» και αύριο, στις 14.30 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

«Βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη»

Την αρχή έκανε το κόμμα Νίκη, του οποίου ο βουλευτής, Κομνηνός Δελβερούδης υπέβαλλε, στα τέλη Φεβρουαρίου, επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, προς την υπουργό Πολιτισμού κάνοντας λόγο για ως «βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη» αφίσα.

Τη σκυτάλη από τη «Νίκη» πήρε η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης με επιστολή που απέστειλε την Κυριακή (10/03) προς την γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό. Ο υπογράφων, μητροπολίτης Φιλόθεος, ζητεί από τη διευθύντρια να μην αναρτηθεί η αφίσα, διότι «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης». Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι όλα αυτά, αποτελούν ήσσονος σημασίας φαιδρές εκφράσεις της γραφικότητας; Ναι, αν δεν πυροδοτούσαν τις αντιδράσεις πολιτών που εξαπολύουν σωρεία επιθέσεων κατά της Ελίνας Ψύκου αλλά και του δημιουργού της αφίσας του ντοκιμαντέρ, Νίκου Πάστρα. Οι εν λόγω επιθέσεις εντείνονται καθημερινά μέσω των social media από τις αρχές Μαρτίου ενώ οι απειλές αφορούν ακόμα και στη σωματική ακεραιότητα και τη ζωή των δύο δημιουργών.

«Ανάγκη προάσπισης της έκφρασης, αυτονομίας και αυτοδιάθεσης»

Όπως είπε στο ethnos.gr η Ελίνα Ψύκου, «Τα «Αδέσποτα Κορμιά» είναι μία μεγάλου μήκους ταινία ντοκιμαντέρ που πραγματεύεται τη σωματική αυτονομία στη σύγχρονη Ευρώπη. Η εικαστική πρόταση της δημιουργικής ομάδας για την αφίσα της ταινίας είναι ένα γυναικείο σώμα, έτοιμο να φέρει στον κόσμο μια ζωή, μα ταυτόχρονα ένα σώμα πληγωμένο και καταδικασμένο σε θάνατο. Αυτή η αντίφαση συμπυκνώνει εικαστικά την αντίφαση του σύγχρονου δυτικού κόσμου ως προς την αντιμετώπιση βασικών ατομικών δικαιωμάτων. Αυτή η αντίφαση, η συνθήκη στην οποία επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς, είναι η αφορμή και ο λόγος ύπαρξης της ίδιας της ταινίας. Καμία ανάγκη για πρόκληση, καμία βλασφημία -τι σημαίνει άλλωστε αυτό;- μόνο η ανάγκη προάσπισης έκφρασης, αυτονομίας και αυτοδιάθεσης. Αν αυτά είχαν διασφαλιστεί ως δεδομένα, η ταινία αυτή μπορεί να μην υπήρχε, σίγουρα πάντως δεν θα υπήρχε η προσπάθεια να λογοκριθεί η αφίσα της».

Τι απαντά η διευθύντρια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Άμεση και αποστομωτική ήταν η απάντηση της διευθύντριας του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό. Η γενική διευθύντρια του θεσμού απαντά στην επιστολή του μητροπολίτη ο οποίος αντέδρασε για την αφίσα του ντοκιμαντέρ.

Ποιος -και γιατί- φοβάται μία αφίσα; Αντιδράσεις ενόψει της προβολής του «Αδέσποτα Κορμιά» και η λογοκρισία στην Ελλάδα του 21ου αιώνα

Η Ελίζ Ζαλαντό καλεί τον μητροπολίτη Φιλόθεο να παραστεί στην προβολή του ντοκιμαντέρ, σήμερα το βράδυ, προκειμένου να διαπιστώσει «ιδίοις όμμασι ότι το ντοκιμαντέρ αυτό διατρέχεται από την επιθυμία της δημιουργού να καταγράψει τις αγωνίες ανθρώπων που υποφέρουν διότι περιορίζεται η ελευθερία τους. Ως γυναίκα, μητέρα και εργαζόμενη, βλέπω κι εγώ με ανησυχία ότι ο κόσμος, εν έτει 2024, μοιάζει να πηγαίνει πίσω».

Όπως τονίζει η κ. Ζαλαντό, «η βία, οι επιθέσεις κατά των γυναικών, οι γυναικοκτονίες αυξάνονται συνεχώς. Αυξάνονται και οι επιθέσεις κατά αδυνάτων και διαφορετικών. Μόλις χθες στην πλατεία Αριστοτέλους, μια ανάσα από την έδρα του Φεστιβάλ μας, είδαμε με φρίκη και αγανάκτηση μια αήθη και βίαιη επίθεση εναντίον δυο διεμφυλικών ατόμων, τα οποία διασώθηκαν καθαρά από τύχη. Αυξάνονται επίσης τα απολυταρχικά καθεστώτα που περιορίζουν την ελευθερία, καταπατούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και αμφισβητούν την έννοια της Δημοκρατίας». Η ίδια επισημαίνει πως, «οι πράξεις απαγόρευσης ή λογοκρισίας είναι αντίθετες όχι μόνο στις αξίες μου αλλά και αντίθετες στους νόμους του κράτους μας».

 

ethnos.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση