HomeHL-WorldΜπόρις Πιστόριους: Σενάρια διαδοχής του Σολτς που καταποντίζεται στις δημοσκοπήσεις

Μπόρις Πιστόριους: Σενάρια διαδοχής του Σολτς που καταποντίζεται στις δημοσκοπήσεις

Ο... εφεδρικός καγκελάριος

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Ο καταποντισμός της δημοτικότητας του καγκελάριου Όλαφ Σολτς έχει τροφοδοτήσει το τελευταίο διάστημα φήμες στη Γερμανία περί πιθανής αντικατάστασής του από τον Μπόρις Πιστόριους.

Αμφότεροι προέρχονται από τους Σοσιαλδημοκράτες, είναι συνομήλικοι και ισοϋψείς, κατάγονται από το Όσναμπρουκ και ο υπουργός Άμυνας είναι ο δημοφιλέστερος πολιτικός στο SPD.

Τα στοιχήματα δίνουν και παίρνουν στο κυβερνητικό τετράγωνο στο Βερολίνο κατά πόσον ο 65χρονος Σολτς θα παραμείνει στο τιμόνι της κυβέρνησης μέχρι τις επόμενες γενικές εκλογές με τον Πιστόριους, λόγω της υψηλής δημοτικότητάς του να θεωρείται η μόνη δυνατή, αν όχι επιτακτική, εναλλακτική λύση. Κι αν λάβει κανείς υπόψη την ελεύθερη πτώση του SPD στις δημοσκοπήσεις και την πλήρη εξαφάνιση άλλων αριστερών κομμάτων στις γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες, δεν αποκλείεται να επιταχυνθούν οι εξελίξεις μετά τις ευρωεκλογές του Ιουνίου αν καταρρεύσουν τα ποσοστά των Σοσιαλδημοκρατών.

Μολονότι για το SPD προβάλλει αμείλικτο το ερώτημα αν θα πρέπει να βασιστεί σε έναν ιστορικά αντιδημοφιλή καγκελάριο ως επικεφαλής υποψήφιο στην προεκλογική εκστρατεία για τις εθνικές εκλογές του 2025, η ηγεσία απορρίπτει -τουλάχιστον δημοσίως – κάθε κουβέντα για αντικατάσταση του Σολτς.

«Ο καγκελάριος είναι ο Όλαφ Σολτς και θα πορευτούμε μαζί του και στην επόμενη προεκλογική εκστρατεία», δήλωσε στα τέλη του περασμένου χρόνου κατηγορηματικά ο πρόεδρος του SPD, Λαρς Κλίνγκμπαϊλ. «Υπάρχουν πολλές ευθύνες που πρέπει να αντιμετωπιστούν το νέο έτος και είμαι βέβαιος ότι ο καγκελάριος θα δώσει τη μάχη του».

Το «εκλογικό μπόνους Πιστόριους»

Mεγάλα τμήματα του εκλογικού σώματος, ωστόσο, βλέπουν τα πράγματα πολύ διαφορετικά. Μόνο ένα 12% εκείνων που συμμετείχαν σε έρευνα του ινστιτούτου δημοσκοπήσεων Forsa για λογαριασμό του RTL και του ntv «εμπιστεύονται τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς ότι θα ανακτήσει την χαμένη εμπιστοσύνη μέχρι τις εκλογές του 2025». Το 85% αντίθετα δήλωσε ότι δεν το πιστεύει. Η εικόνα είναι σαφής και μεταξύ των υποστηρικτών του SPD: ένα 35% ελπίζει ότι η τάση θα αναστραφεί, ενώ το 61% εκφράζεται αρνητικά.

Ίδια ίσως και χειρότερη κατάσταση καταγράφεται και στα άλλα κόμματα. Και εδώ τα βλέμματα στρέφονται στον Πιστόριους και στο «εκλογικό μπόνους» με βάση την υψηλή δημοτικότητά του που θα μπορούσε να βοηθήσει τους Σοσιαλδημοκράτες να ανακόψουν την πτωτική πορεία και να αποκτήσουν νέα φρεσκάδα στο κόμμα. Οι βλέψεις προχωρούν ακόμη υψηλότερα. Μήπως εάν κατέβαινε και ως υποψήφιος καγκελάριος αντί του άτυχου και «σιωπηλού» Όλαφ Σολτς να γινόταν ο επόμενος σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος της Γερμανίας; «Δεν γνωρίζω τέτοιες εικασίες», απάντησε θέλοντας να κόψει κάθε κουβέντα ο Ρολφ Μίτσενιχ, πρόεδρος της Κ.Ο. του SPD, όταν ρωτήθηκε σχετικά στα μέσα Ιανουαρίου. Αλλά πώς αυτό μπορεί να γίνει όταν ο διάλογος έχει ήδη ξεκινήσει;

Σχετική δημοσκόπηση του ινστιτούτου σφυγμομετρήσεων Forsa σχετικά με το «φαινόμενο Πιστόριους», που έγινε για λογαριασμό του RTL και του ntv, δείχνει καθαρά ότι το SPD θα μπορούσε να κερδίσει νέους ψηφοφόρους και να επανακτήσει τους χαμένους με τον υπουργό Άμυνας ως επικεφαλής υποψήφιο. Είναι ενδεικτικό ότι από όσους δεν θέλουν να ψηφίσουν το SPD στις επόμενες βουλευτικές εκλογές ένα 7% θα ψήφιζε τους Σοσιαλδημοκράτες εάν ο επικεφαλής υποψήφιος ονομαζόταν Μπόρις Πιστόριους.

Άρα ο υπουργός Άμυνας φαίνεται να προσελκύει ένα ευρύτερο κομμάτι του εκλογικού σώματος, όχι απαραίτητα από τον στενό κομματικό ορίζοντα. Από την δε ομάδα των πρώην ψηφοφόρων του SPD ένα 17% θα επέστρεφε στο κόμμα υπό την ίδια προϋπόθεση. Βέβαια οι πολιτικοί συνηθίζουν να απαντούν ότι οι σφυγμομετρήσεις απεικονίζουν ένα momentum και ότι ο «πολιτικός» χρόνος επιφυλάσσει «γυρίσματα» μέχρι και την τελευταία στιγμή, σημειώνει η DW. Αλλά το σενάριο αλλαγής του υποψήφιου καγκελάριου είναι πιθανό και συζητείται χαμηλόφωνα όλο και περισσότερο στο εσωτερικό του κόμματος και της Κ.Ο.

iefimerida.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση