HomeHL-CultureΕδώ πρόσφερε η Σαλώμη τον αισθησιακό χορό της στον Ηρώδη – Αρχαιολόγοι αποκαλύπτουν ένα ένα τα… επτά πέπλα της

Εδώ πρόσφερε η Σαλώμη τον αισθησιακό χορό της στον Ηρώδη – Αρχαιολόγοι αποκαλύπτουν ένα ένα τα… επτά πέπλα της

Ήταν πράγματι ιστορικό γεγονός ο διαβόητος χορός της Σαλώμης; Μπορεί! Πριν από περίπου δυο χρόνια, μάλιστα, αρχαιολόγοι έφεραν στο φως την πίστα, τον χώρο τελοσπάντων, όπου λικνίστηκε αισθησιακά η βιβλική μοιραία γυναίκα

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Αρχαιολογικά ευρήματα και ανακαλύψεις προκύπτουν συνεχώς σε ολόκληρο τον κόσμο. Ευρήματα, όμως, που να διαμορφώνουν ή και να αλλάζουν την κατανόησή μας για την Ιστορία; Λίγα και αμφιλεγόμενα ή και αμφισβητούμενα. Ας ανατρέξουμε σε μια ανακάλυψη που πατάει πάνω σε βιβλικά κείμενα και φέρνει στο φως ψήγματα αλήθειας για ό,τι συνέβη πριν από πολλά πολλά χρόνια, όταν ο Θεός… μιλούσε με τους ανθρώπους.

Αν ρωτήσετε κάποιον: ποιος πιστεύει ότι είναι ο πιο διάσημος χορός στην Ιστορία, τι θα απαντήσει νομίζετε; Το «Moonwalk» του Μάικλ Τζάκσον; Η τελευταία σκηνή από την ταινία «Dirty Dancing»; ‘Η μήπως το Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας, για να φέρουμε την ιστορία μας στην Ελλάδα…

Σήμερα, αυτοί ίσως και να είναι κάποιοι από τους διάσημους χορούς που έρχονται πρώτοι στο μυαλό μας. Για αιώνες, ωστόσο, ο πιο διάσημος- και σίγουρα ο πιο επιδραστικός- χορός που θα επικαλείτο ένας άνθρωπος ήταν εκείνος που τον αφηγείται η Βίβλος.

Χορός θανατηφόρος…Χορός θανατηφόρος…

Ένας χορός-θάνατος, που κόστισε τη ζωή του Ιωάννη του Βαπτιστή. Καταλάβατε για τι μιλάμε; Για τη Σαλώμη και τον χορό των Επτά Πέπλων (σύμφωνα με την εκδοχή του Όσκαρ Ουάιλντ) που έχουν υμνήσει ποιητές και μυθιστοριογράφοι.

Αποκαλούσε πόρνη την Ηρωδιάδα…

Σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη, ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ή και Ιωάννης ο Πρόδρομος, ο Άγιος και προφήτης του Χριστιανισμού, είχε προετοιμάσει, με τη διδασκαλία του, την άφιξη του Μεσσία και είχε βαφτίσει τον Ιησού· τον ακολουθούσαν πολλοί οπαδοί και κάποιοι από εκείνους είχαν ενταχθεί στις τάξεις των μαθητών του Χριστού. Ο Ιωάννης κατέκρινε δημόσια τον Ηρώδη τον Αντύπα για τον έκλυτο βίο του: είχε διώξει τη γυναίκα του και είχε νυμφευθεί παράνομα την Ηρωδιάδα, τη σύζυγο του αδελφού του.

Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής αποκαλούσε την Ηρωδιάδα πόρνη, κάτι που θορυβούσε και ενοχλούσε την ίδια όσο και την κόρη της, τη Σαλώμη· και οι δυο επιθυμούσαν τον θάνατο  του Ιωάννη, αλλά ο Ηρώδης αρνιόταν φοβούμενος αντιδράσεις των οπαδών του.

Η Βίβλος, λοιπόν, μας λέει ότι, η Σαλώμη γοήτευσε τον πατριό της με έναν αισθησιακό χορό στο πάρτι γενεθλίων του. Οι πηγές δεν αποκαλύπτουν τις λεπτομέρειες του χορού, όμως αφήνουν να εννοηθεί, πως η Σαλώμη λικνίστηκε τόσο ερωτικά και διεγερτικά, που ο Ηρώδης μαγεύτηκε· προσφέρθηκε, δε, να ανταμείψει τη Σαλώμη με οτιδήποτε του ζητούσε· μέχρι το μισό του βασίλειό, γράφει η Βίβλος. Η Σαλώμη δεν επιθυμούσε βασίλεια, δόξα και εξουσία, απλά ήθελε το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή. Παγιδευμένος από την υπόσχεσή του, ο Ηρώδης- απρόθυμα, όπως έχει γραφτεί- διέταξε να αποκεφαλίσουν τον Ιωάννη.

Το δίχως άλλο, αυτή είναι μια συναρπαστική ιστορία που έκανε τους αναγνώστες της Βίβλου επί αιώνες να φαντάζονταν τι είδους χορό πρόσφερε η Σαλώμη στον Ηρώδη. Κι όλο αυτό το σαγηνευτικό σκηνικό με τη νεαρή καλλίπυγο να λικνίζεται αισθησιακά και τον Βασιλιά να μην μπορεί να συγκρατήσει τους σιελογόνους αδένες του, οι περισσότεροι δεν το εντάσσουν παρά στη σφαίρα του μύθου… Κι όμως…

Πρόσφατα- δυο χρόνια πριν για την ακρίβεια- η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως την πίστα πάνω στην οποία η Σαλώμη μάγεψε τον Ηρώδη! Ναι!  Ο Ηρώδης Αντίπας ήταν γιος του Ηρώδη του Μεγάλου, του βασιλιά που, σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη, διέταξε την εκτέλεση όλων των αρσενικών νηπίων πέριξ της Βηθλεέμ, όταν γεννήθηκε ο Ιησούς. Ο Ηρώδης Αντίπας κληρονόμησε μέρος του βασιλείου του πατέρα του, το οποίο κυβέρνησε ως τετράρχης της Γαλιλαίας και της Περαίας υπό την κατοχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Ο Ηρώδης έχτισε ένα φρούριο στην κορυφή ενός λόφου, τον Μαχαιρούντα, ανατολικά του ποταμού Ιορδάνη. Εκεί ήταν φυλακισμένος ο Ιωάννης ο Πρόδρομος κι εκεί, το 29 μ.Χ., η Σαλώμης πρόσφερε τον αισθησιακό χορό που είχε ως αποτέλεσμα τον αποκεφαλισμό του Ιωάννη. Σχεδόν δύο χιλιάδες χρόνια μετά, μια ουγγρική ομάδα αρχαιολόγων ανακοίνωσε μια σημαντική ανακάλυψη: είχαν βρει τον περιβάλλοντα χώρο και την αυλή όπου η Σαλώμη χόρεψε για τον Ηρώδη.

Ούγγροι αρχαιολόγοι βρήκαν το παλάτι του Ηρώδη

Η Βίβλος δεν κατονομάζει την τοποθεσία του χορού της Σαλώμης. Ωστόσο, ο Μαχαιρούντας ήταν η μόνη βασιλική οικία και το παλάτι που κληρονόμησε από τον πατέρα του ο Ηρώδης Αντίπας. Τι πιο λογικό από το να γιορτάσει τα γενέθλιά του στον χώρο τον δικό του, στο παλάτι του. Ο επικεφαλής της ουγγρικής αρχαιολογικής ανασκαφής, Γκιόζα Βόρος, ανακοίνωσε την ανακάλυψη που βρίσκεται στον Μαχαιρούντα. Εκεί υπάρχει ημικυκλική κόγχη, στην οποία διακρίνονται οι βάσεις  όπου πατούσε ένας θρόνος.

hrwdisanaktoro

Υπάρχουν αρχαιολογικές ενδείξεις ότι σκάλες οδηγούσαν σε μια υπερυψωμένη εξέδρα δίπλα από αυτήν την κόγχη. Εικάζεται λοιπόν, ότι ο Ηρώδης εκεί καθόταν καθώς απολάμβανε τη Σαλώμη να λικνίζεται αισθησιακά γι’ αυτόν.

salwmi

Κι’ έτσι, για να κλείσουμε την ιστορία, να καταγράψουμε ότι ο Ηρώδης ο Αντίπας, μαζί με την Ηρωδιάδα, πέθαναν εξόριστοι από τον αυτοκράτορα Καλιγούλα στην Γαλλία, στο τότε Λούγδουνο, σημερινό Saint-Bertrand-de-Comminges.

Ο μύθος της Σαλώμης…

Για τη Σαλώμη έχει γράψει ο Φλάβιος Ιώσηπος, ο  Εβραίος λόγιος, ιστορικός και αγιολόγος, αλλά και οι ευαγγελιστές Μάρκος και Ματθαίος, δίχως όμως να την κατονομάζουν. Στη χριστιανική παράδοση είχει μείνει ως συμβολική παρουσία που καταδεικνύει τα επικίνδυνα θηλυκά θέλγητρα, με τον ερωτικού χαρακτήρα χορό της, και την προκλητικότητά της, που οδήγησαν στον θάνατο του Ιωάννη του Βαπτιστή.

Και η Σαλώμη πέρασε στην αθανασία, όχι μόνο από τις Βίβλου τις περιγραφές, αλλά κι από του Καβάφη το: «Επάνω σε χρυσό σινί η Σαλώμη φέρνει την κεφαλή του Ιωάννη Βαπτιστή»… ή του Γρυπάρη εκείνο: «Ρίγ΄ ηδονής τ΄ αράθυμο κύμα της σάρκας φέρνει»· και του Γκιγιόμ Απολινέρ το καλύτερο: «Θά ‘βαζα κάτω στο χορό τα Σεραφείμ, ω βασιλιά, για να χαμογελάσει ο Βαφτιστής και πάλι»…

Αιώνια γυναίκα, μοιραία και ασταμάτητη κι’ άνδρας- τι κι’ αν βασιλιάς ή άγιος- άθυρμα στα θέλγητρά της…

ethnos.gr

 

 

 

 

Διαφήμιση
Διαφήμιση