Ferrari: Η πώληση της χρονιάς – Αυτός ο σωρός από παλιοσίδερα πουλήθηκε για 1,8 εκατ. δολάρια
Αν ανακατασκευαστεί, μπορεί να πουληθεί για 4 εκατ. δολάρια
Πόσες φορές αναρωτηθήκατε, βλέποντας στο χωράφι το σάπιο κουφάρι του αυτοκινήτου του παππού, αν θα μπορούσε να «πιάσει κάτι»; Η απάντηση, σχεδόν κατά κανόνα, είναι ότι δεν αξίζει ούτε για σκραπ. Λέμε «σχεδόν», επειδή σε μια περίπτωση που θα γραφτεί στην ιστορία, ένας σωρός από παλιοσίδερα -που κάποτε ήταν αυτοκίνητο- βγήκε σε δημοπρασία και πουλήθηκε για 1,875 εκατομμύρια δολάρια. Μια μικρή «λεπτομέρεια» είναι ότι επρόκειτο για ένα αυτοκίνητο ηλικίας 70 ετών, που είχε τρακάρει, είχε καεί, είχε μείνει παρατημένο για δεκαετίες, έπεσε μια αποθήκη πάνω του και το «χτύπησε» τυφώνας. Ο ορισμός της ευκαιρίας, δηλαδή.
«Αυτή», λέει ο οίκος ασφάλισης κλασικών αυτοκινήτων Hagerty, «ήταν η πώληση που σημάδεψε το 2023». Και δεν έχει άδικο. Γιατί στην πραγματικότητα, αυτά τα σκόρπια, σκουριασμένα παλιοσίδερα που θυμίζουν κάπως τη μορφή ενός αυτοκινήτου, ενδεχομένως τα επόμενα χρόνια να ξαναπουληθούν -σε άλλη μορφή- έναντι μεγαλύτερης τιμής. Γιατί;
Στην πραγματικότητα, αυτός ο σωρός, ο οποίος πουλήθηκε στη δημοπρασία «Lost and Found» του οίκου Sotheby’s, τον περασμένο Αύγουστο, ήταν κάποτε μια Ferrari 500 Mondial Spider S1 του 1954, βγαλμένη από το στούντιο του φημισμένου σχεδιαστή Πινινφαρίνα. Λίγα χρόνια μετά την πώλησή της, το 1960 αυτή η Ferrari, με αριθμό πλαισίου 0406MD, ενεπλάκη σε σοβαρό τροχαίο ατύχημα και καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς, αφού τυλίχτηκε στις φλόγες μετά από αυτό.
Με το σχέδιο ότι «κάποτε θα ξαναφτιαχτεί», η κατεστραμμένη Mondial βρέθηκε σε αποθήκη. Και οι δεκαετίες πέρναγαν και η Ferrari έμενε σε αποθήκες να περιμένει την ώρα της. Μέχρι το 2004 όταν βρισκόταν στην κατοχή του μεγιστάνα του real estate από τη Φλόριντα των ΗΠΑ, Γουόλτερ Μέντλιν. Τότε, ο τυφώνας Τσάρλι χτύπησε (και) την αποθήκη στην οποία ήταν αποθηκευμένη, μαζί με άλλες 20 Ferrari. Το ακίνητο κατέρρευσε επάνω στα αποθηκευμένα αυτοκίνητα, τα οποία δέχθηκαν και χτυπήματα από τα αντικείμενα που μετέφεραν οι άνεμοι του τυφώνα.
Μετά από αυτό, η Ferrari μεταφέρθηκε στην Ιντιάνα των ΗΠΑ, όπου έμεινε αποθηκευμένη για περισσότερο από μια δεκαετία ακόμα, μέχρι να φτάσει στη δημοπρασία του Sotheby’s στο Μοντερέι. Υπό άλλες συνθήκες, ακόμα και η ιδέα να πουληθούν τα «λείψανα» ενός αυτοκινήτου, θα αντιμετωπιζόταν ως αστείο. Όχι όμως σε αυτή την περίπτωση.
Η 500 Mondial του 1954 είναι ένα από τα «ιερά δισκοπότηρα» που αναζητούν οι συλλέκτες ανά τον κόσμο, όταν μιλάμε για Ferrari. Και πληρώνουν αδρά γι’ αυτές. Με δεδομένο ότι έχουν απομείνει μόλις 14 από αυτά τα 500 αυτοκίνητα που ήταν από τα πρώτα δημιουργήματα της θρυλικής ιταλικής μάρκας, φαίνεται κάπως «λογικό» το γεγονός ότι μια από αυτές, με αριθμό πλαισίου 0448MD πουλήθηκε το 2019 για 4,166 εκατ. Δολάρια, έναντι εκτίμησης ως 5,32 εκατομμύρια δολάρια και, ένα έτος νωρίτερα, μια άλλη, με αριθμό πλαισίου 0434MD πουλήθηκε από τη Gooding & Co για 4,45 εκατομμύρια δολάρια, έναντι εκτίμησης για 5- 5,75 εκατομμύρια.
Ο Hagerty λέει ότι, εάν αναπαλαιωθεί (ή, καλύτερα, ανακατασκευαστεί), αυτή η Ferrari μπορεί να πουληθεί για 4 εκατομμύρια δολάρια, αφού υπάρχει το αυθεντικό πλαίσιο, ο αριθμός του και οι πινακίδες της (ο κινητήρας που τη συνοδεύει δεν είναι ο αυθεντικός 2λιτρος Lambredi, αλλά ένας 3λιτρος). Όμως και αυτό, είναι ένα ρίσκο, αφού η αναπαλαίωση, είτε γίνει στο Μαρανέλο, είτε σε κάποιον εξειδικευμένο οίκο, αναμένεται να κοστίσει περίπου 2 εκατομμύρια δολάρια. Ίσως, τελικά, ο αγοραστής να βγει χαμένος. Εκτός εάν ξαφνικά ανέβουν κι άλλο οι τιμές των 500 Mondial. Ό,τι και αν γίνει, ιστορικά, οι γενιές θα βλέπουν τις φωτογραφίες και θα διαβάζουν ότι το 2023, κάποιος έδωσε ένα εξωφρενικό για την εποχή ποσό, για να αποκτήσει αυτά τα παλιοσίδερα…
protothema.gr