HomeUncategorizedΣούπερ Μάρκετ: Ισχνή κερδοφορία, κενές θέσεις εργασίας και ρίσκα

Σούπερ Μάρκετ: Ισχνή κερδοφορία, κενές θέσεις εργασίας και ρίσκα

Οι προκλήσεις για τα σούπερ μάρκετ

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Μπροστά σε νέες προκλήσεις είναι το ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο, που έχει περάσει «δια πυρός και σιδήρου» τα τελευταία 15 χρόνια, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς των σούπερ μάρκετ -γράφοντας και ζημιές- για να φτάσει το 2022 να εμφανίζει υψηλό δανεισμό και καθαρό περιθώριο προ φόρων κερδών της τάξης του 1,47% όταν στο διεθνές λιανεμπόριο η κερδοφορία φτάνει το 4-5%.

Όσο για το 2023, δεν αναμένεται ουσιαστική βελτίωση σύμφωνα με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (EΣE). Στοιχεία που παρουσίασε σε ενημερωτική εκδήλωση χθες, δείχνουν ότι ο κλάδος έχει ένα αποτύπωμα στο ΑΕΠ 4% και προσφέρει πάνω από 2 δισ. ευρώ σε μισθούς για τους περίπου 100.000-120.000 εργαζόμενους.

Μόνο ο ΦΠΑ από τον κλάδο, φτάνει τα 2,5 δισ. ευρώ. Λειτουργούν σχεδόν 1.800 καταστήματα και ο ανταγωνισμός είναι έντονος μεταξύ των παικτών. Επίσης δεν υπάρχει εταιρεία με δεσπόζουσα θέση, τέτοια που να επηρεάζει με τη συμπεριφορά της το σύνολο του κλάδου.

Σημειώνεται επίσης ότι σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen από τα 22,6 δισ. ευρώ που υπολογίζονται οι πωλήσεις, μόνο το 58,5% γίνεται μέσω των σούπερ μάρκετ, με το υπόλοιπο να αφορά τζίρο άλλων καταστημάτων τροφίμων.

Μελετώντας τα οικονομικά στοιχεία 35 εταιρειών του κλάδου το ΙΕΛΚΑ καταλήγει ότι το 2022 ο συνολικός κύκλος εργασιών ανήλθε σε 11,2 δισ. ευρώ αυξημένος κατά 8,4%.

Τα καθαρά αποτελέσματα εκμετάλλευση προ φόρων ανήλθαν σε 164,9 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 28% και οι συνολικές υποχρεώσεις ξεπέρασαν τα 6 δισ. ευρώ, με αύξηση 5%.

Οι προκλήσεις για τα σούπερ μάρκετ

Με αυτά τα δεδομένα οι εταιρείες του κλάδου, όπως μεταφέρουν, καλούνται να διαχειριστούν κινδύνους και να τηρήσουν αυστηρά μέτρα για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Αντιμετωπίζουν δε προκλήσεις ενόψει την υιοθέτησης σειράς ευρωπαϊκών οδηγιών στο μέλλον. Ενδεικτική είναι η υπό συζήτηση ευρωπαϊκή οδηγία για τον προσδιορισμό με νόμο των ημερών πίστωσης, που διευρύνει το πλαίσιο για τις πληρωμές των προμηθευτών, από μια μικρή ομάδα παραγωγών που κάλυπτε πριν, στο σύνολο της αγοράς.

Εάν συρρικνωθεί η περίοδος πληρωμών π.χ. από τις 140-60 μέρες σήμερα, στις 30 ημέρες, το κόστος είναι σημαντικό ακόμη και για εταιρείες με καλή χρηματοοικονομική θέση. Πρόκειται για μεγάλη αλλαγή που εκτιμάται ότι δυνητικά θα μπορούσε να στοιχίζει 2 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του οργανωμένου λιανεμπορίου, κάτι εξαιρετικά δύσκολο υπό τις συνθήκες υψηλού δανεισμού των εταιρειών.

Μια άλλη μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο είναι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, καθώς με βάση εκτιμήσεις οι κενές θέσεις φτάνουν σήμερα τις 8.000, παρά το γεγονός ότι -σύμφωνα με τους επιχειρηματίες- οι αυξήσεις που δίνονται στους μισθούς είναι πάνω από τον πληθωρισμό της επόμενης χρονιά.

Διαφήμιση
Διαφήμιση