HomeHL-9Εντυπωσιακές οι εισπράξεις στη Σπιναλόγκα και το Δικταίο Άντρο

Εντυπωσιακές οι εισπράξεις στη Σπιναλόγκα και το Δικταίο Άντρο

Τι δείχνουν τα στοιχεία

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τη δυναμική επιστροφή στην προ πανδημίας εποχή, ως προς την επισκεψιμότητα των αρχαιολογικών χώρων, επιβεβαιώνουν τα εισιτήρια που κόπηκαν κατά την κορύφωση της τουριστικής κίνησης, στους αρχαιολογικούς χώρους του Νομού Λασιθίου.

Εντούτοις, ένα επιπλέον στοιχείο που αναδεικνύεται από την πρώτη ματιά στα εισιτήρια που κόπηκαν τον Αύγουστο, είναι το… χάσμα που χωρίζει δυο – τρεις αρχαιολογικούς χώρους σε σύγκριση με τους υπόλοιπους στο Νομό Λασιθίου. Θα έπρεπε ενδεχομένως να απασχολήσει σοβαρά τους τοπικούς δημοτικούς, επαγγελματικούς και επιχειρηματικούς παράγοντες, το ζήτημα των μεγάλων διαφορών που παρατηρούνται π.χ. στους τέσσερις βασικούς αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, όπου οι δύο (Σπιναλόγκα και Δικταίο Αντρο) προσήλκυσαν  δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες ενώ οι άλλοι δύο, από μόλις 1.500 (η Λατώ) και 3.000 (η Παναγία Κερά) αντίστοιχα. Και αυτό μέσα στην κορύφωση της τουριστικής κίνησης, γιατί, αν εξετάσουμε την υπόλοιπη τουριστική περίοδο, η επισκεψιμότητα είναι ακόμη χαμηλότερη σ’ αυτούς.

Η ανισορροπία που παρατηρείται από την υπερπροβολή, εντατική προώθηση και υπερεκμετάλλευση ενός μνημείου, σε αντίθεση με άλλα μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, που βρίσκονται στην ίδια ακτίνα από το βασικό τουριστικό προορισμό και αγορά (τον Αγιο Νικόλαο) προκαλεί ποικίλες στρεβλώσεις, που αποβαίνουν εις βάρος των ίδιων των μνημειακών χώρων αλλά και της τοπικής οικονομίας.

Οι εκδρομές που πουλούν τα γραφεία και το διαδίκτυο

Ένας βασικός παράγοντας που διαμορφώνει αυτή τη στρέβλωση είναι από τη μια το «βόλεμα» των τουριστικών γραφείων που πουλούν συγκεκριμένες, δημοφιλείς εκδρομές στους «διάσημους» μνημειακούς χώρους, με εξασφαλισμένη την πληρότητα του λεωφορείου, άρα και του κέρδους τους.

Ο άλλος αφορά πιθανόν το έλλειμμα σχεδιασμού, προβολής και προώθησης ενός μνημείου ή αρχαιολογικού χώρου, που ενώ αντικειμενικά κανείς δεν αμφισβητεί την πολιτισμική σημασία και αξία τους, εντούτοις πάσχουν στο επίπεδο του «μάρκετινγκ». Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της Παναγίας Κεράς και του αρχαιολογικού χώρου της Λατούς, που στο παρελθόν ήταν από τις κορυφαίες εκδρομές για τα οργανωμένα γκρουπ τουριστών, όπου συμπεριλαμβανόταν η περιήγηση στην Κριτσά και τα ψώνια από τα καταστήματα του χωριού.

Μπορεί να υπάρχει και τρίτος παράγοντας, που συμβάλει στη διαφοροποίηση αυτή,  τον οποίο επεσήμανε στην ΑΝΑΤΟΛΗ ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Σωματείου Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης – Σαντορίνης Μανόλης Παπαδάκης. Και αυτός έχει να κάνει με την διαφοροποίηση στο πέρασμα των χρόνων της ταυτότητας και των αναζητήσεων των τουριστών που επιλέγουν να κάνουν διακοπές στην Κρήτη. Από τη μια η ηλικία, η παιδεία και οι αναζητήσεις τους στη διάρκεια των διακοπών, από την άλλη η δυνατότητα απευθείας αγοράς μιας συγκεκριμένης οργανωμένης εκδρομής με το πακέτο της διαμονής, που κλείνουν απευθείας από μια διαδικτυακή πύλη.

Σημαίνοντα ρόλο πάντως, σίγουρα παίζει η προώθηση μιας εκδρομής μέσω των τουριστικών γραφείων και η προβολή και προώθησή της μέσα από το διαδίκτυο, που αποτελεί πλέον βασικό μέσο κρατήσεων διαμονής και αγοράς εκδρομών κλπ.

Εντυπωσιάζουν οι… εισπράξεις

Εντυπωσιάζουν οι αριθμοί των εισιτηρίων και οι εισπράξεις που καταλήγουν στα ταμεία του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, ειδικά από τους δύο κορυφαίους στην Κρήτη αρχαιολογικούς χώρους του Νομού Λασιθίου – τη Σπιναλόγκα και το Δικταίο Αντρο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που πήραμε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λασιθίου, το μήνα Αύγουστο οι επισκέπτες στη Σπιναλόγκα ξεπέρασαν τις 60.000 άτομα και οι εισπράξεις ήταν περίπου 463.000 ευρώ! Στα ίδια περίπου επίπεδα είχε κινηθεί και ο προηγούμενος μήνας.

Η άνοδος σε σχέση με την περυσινή χρονιά είναι εντυπωσιακή, αφού το μήνα Αύγουστο του 2021 από τα εισιτήρια στη Σπιναλόγκα είχαν εισπραχθεί περίπου 150.000 ευρώ λιγότερα χρήματα, δηλαδή τη Σπιναλόγκα είχαν επισκεφθεί κατά το 1/3 λιγότεροι επισκέπτες από τους φετινούς.

Στο Δικταίο Άντρο τον Αύγουστο κόπηκαν  35.000 εισιτήρια με αντίστοιχες εισπράξεις 165.000 ευρώ, ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2021 είχαν εισπράξει από εισιτήρια 145.000, γεγονός που δείχνει τις «αντοχές» του συγκεκριμένου τουριστικού προορισμού.

Στον βυζαντινό ναό της  Παναγίας Κεράς τον Αύγουστο κόπηκαν 3.000 εισιτήρια με αντίστοιχες εισπράξεις 7.500 ευρώ περίπου, ενώ τον Αύγουστο του 2021 είχαν εισπραχθεί 6.000 ευρώ περίπου.

Στην αρχαία Λατώ τον Αύγουστο κόπηκαν 1.500 εισιτήρια.

Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία του Νομού Λασιθίου, τον περασμένο Αύγουστο τα εισιτήρια που έκοψαν, είναι: Στα Γουρνιά 3.000 εισιτήρια, στο Παλαίκαστρο 60 εισιτήρια (122 ευρώ), στη Ζάκρο 1.100 εισιτήρια (6.576 ευρώ), στο Ενετικό φρούριο Καζάρμα Σητείας 650 εισιτήρια (1.312 ευρώ).

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σητείας κόπηκαν 900 εισιτήρια (1.638 ευρώ).

Διαφήμιση
Διαφήμιση