Ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» ήρθε και στην Ελλάδα το 2016 και απ’ ότι φαίνεται θα μείνει καθώς οι Έλληνες καταναλωτές τον «αγκάλιασαν»ενώ τα καταστήματα ανταποκρίθηκαν συμμετέχοντας με προσφορές στα προϊόντα τους.

Πρόκειται επί της ουσίας για την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου όπου οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τις αγορές προϊόντων σε πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές.

Η Black Friday, ένα αμιγώς αμερικανικό «έθιμο» που συνδέεται με την Ημέρα των Ευχαριστιών, έχει πλέον «μετακομίσει» για τα καλά στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, όπου κάθε χρόνο καταγράφονται και νέα ρεκόρ πωλήσεων.

Φρενίτιδα στο…Ηράκλειο για την «Black Friday»

Στην Ελλάδα συγκεκριμένα, υπάρχουν 5 πόλεις όπου οι κάτοικοί τους παθαίνουν πραγματική… φρενίτιδα με τη «Black Friday»! Σύμφωνα με έρευνα της Picodi, η μεγαλύτερη αύξηση του ενδιαφέροντος για τις πωλήσεις της Μαύρης Παρασκευής σημειώθηκε στους πολίτες της Δράμας. Ακολουθούν: Ηράκλειο, Ιωάννινα, Θεσσαλονίκη και Καλλιθέα.

Επίσης, την ημέρα αυτή οι γυναίκες αγοράζουν περισσότερα προϊόντα από τους άνδρες, (3,4 έναντι 3). Ωστόσο οι άνδρες ξοδεύουν σημαντικά περισσότερα χρήματα: 202 ευρώ έναντι 157 ευρώ. Αυτό πιθανόν να οφείλεται ότι στις top 3 επιλογές των ανδρών είναι και τα ηλεκτρονικά είδη, μαζί με τα ρούχα και τα παπούτσια, ενώ στις γυναίκες τα ρούχα, τα παπούτσια και τα καλλυντικά.

Μήνυμα της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κρήτης

Η  Αστυνομία της Κρήτης έχοντας υπόψιν πως κάποιοι προτιμούν το διαδίκτυο για τις αγορές τους, με μήνυμα στο προφίλ της στο facebook τις προηγούμενες ημέρες ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Αν ψάχνεις στο διαδίκτυο για προσφορές, να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός πριν ολοκληρώσεις την παραγγελία σου, ώστε να μην πέσεις θύμα απάτης».

Οδηγίες στους καταναλωτές

Ειδικοί της αγοράς έχουν ήδη δώσει τις οδηγίες τους προς τους καταναλωτές, εν όψει της Black Friday, αλλά και της Cyber Monday, που έχει προγραμματιστεί για τις 2 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε η Picodi, το 80% των καταναλωτών που προβαίνουν σε αγορές εντός του Νοεμβρίου περιμένουν τη Black Friday.

Σε «άγουρο» στάδιο σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, πάντα κατά την έρευνα της Picodi, βρίσκεται η Singles Day, στην οποία δήλωσε ότι συμμετείχε το 1% των καταναλωτών. Αντιθέτως, το 19% απάντησε στη σχετική ερώτηση ότι το 2018 συμμετείχε τόσο στη Singles’ Day όσο και στη Black Friday.

Προσφορές που κρύβουν «παγίδες»

Βέβαια σε πολλές περιπτώσεις οι προσφορές αυτές κρύβουν «παγίδες» οπότε οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και καλό είναι πριν ξεχυθούν σήμερα στα εμπορικά καταστήματα για τις αγορές τους να έχουν κάνει μία έρευνα πριν.

Μάλιστα η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος με ανακοίνωση που εξέδωσε συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.

Η Ένωση, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

* Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

* Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

* Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

* Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

* Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.

Τι να προσέξετε στις διαδικτυακές σας αγορές:

Μια αξιόπιστη εμπορική ιστοσελίδα θα πρέπει να παρέχει:

– Την ταυτότητα του προμηθευτή: (πλήρης εταιρική επωνυμία, έδρα, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).

– Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και την συνολική τιμή του: (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν εξόδων σε περίπτωση επιστροφής κλπ).

– Την διαθεσιμότητα, τον τρόπο πληρωμής και αποστολής του προϊόντος.

– Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών, καθώς και την πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.

– Ηλεκτρονικό σύνδεσμο στην πανενωσιακή πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ).

– Ασφαλή μέθοδο συναλλαγής: (κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής πρέπει να εμφανίζεται το εικονίδιο ασφάλειας-μια κλειδαριά πάνω αριστερά στο browser και η διεύθυνση που ξεκινά με https://).

Για ποιο λόγο ονομάστηκε «Μαύρη Παρασκευή»;

Τη δεκαετία του 1960, τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν σε χειρόγραφη μορφή. Οι καταστηματάρχες συνήθιζαν να σημειώνουν με κόκκινο χρώμα τις ημερομηνίες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο όταν αυτός ήταν θετικός. Βέβαια η περίοδος των Χριστουγέννων χαρακτηρίζεται από μεγάλους μεγάλους τζίρους κι έτσι προέκυψε ο όρος «Black Friday»!

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, ο όρος «Black Friday» χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60 από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια οι οποίοι παραπονούνταν για την κυκλοφοριακή συμφόρηση από αυτοκίνητα και πεζούς, που προκαλούνταν εξαιτίας των προσφορών της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Αναγκάζονταν να εργάζονται υπερωρίες για να διαχειριστούν την κατάσταση και αυτό τους δυσαρεστούσε.

Από τη δεκαετία του ’80 η «Black Friday» είναι και επίσημα η μέρα των μεγάλων προσφορών στα καταστήματα.

Σιγά σιγά ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» άρχισε να εξαπλώνεται και στις ευρωπαϊκές χώρες, όπου χρόνο με τον χρόνο συμμετέχουν ολοένα και περισσότερα καταστήματα, ενώ η ανταπόκριση του κόσμου αυξάνεται συνεχώς.

Διαφήμιση
Διαφήμιση