Σήμερα είναι η κύρωση της σύμβασης για το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου από τη Βουλή των Ελλήνων.

Μετά τη Βουλή, δεν θα περάσουμε αυτόματα στα έργα. Για να γίνει η έναρξη της κατασκευής θα πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος η τροποποιημένη σύμβαση περιβαλλοντικών όρων, με βάση την προσφορά που έδωσε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR ακριβώς δύο χρόνια πριν. Πρόκειται άλλωστε για συμβατική υποχρέωση του παραχωρησιούχου. Παράλληλα την παραχώρηση θα πρέπει να εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή η διεύθυνση της γνωστής πλέον DG Comp.

Νίκος Ηγουμενίδης: Είναι η σημερινή Κυβέρνηση που κυρώνει και με όρους δημοσίου συμφέροντος τη σύμβαση για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

«Η τελευταία 4ετία αποτελεί μια ιστορική καμπή για τα λεγόμενα μικρά και μεγάλα έργα της Κρήτης» σημείωσε κατά την εισήγηση του στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και κατά την σημερινή συνεδρίαση για την κύρωση της σύμβασης για το Αεροδρόμιο Καστελίου, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης, εισηγητής στο νομοσχέδιο από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ.

«Μέσα σε 4 χρόνια, κατά την περίοδο 2015-2019, πραγματοποιήθηκαν όσα δεν έγιναν σε δεκαετίες ολόκληρες», τόνισε ο Νίκος Ηγουμενίδης, δίνοντας το περίγραμμα όλων των σημαντικών έργων που έχουν «ξεκλειδώσει» με αποτελεσματικό τρόπο την περίοδο αυτή.

Ειδικά για τον ΒΟΑΚ ανέφερε:

«Μετά από δεκαετίες εγκληματικής – τονίζω τη λέξη εγκληματικής – ολιγωρίας, στο εν λόγω διάστημα το έργο έχει περάσει αισίως στη β’ φάση του και το προσεχές διάστημα αναμένεται να δημοπρατηθεί η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε στο έργο Γούρνες-Χερσόνησος που παραδόθηκε πριν λίγες μέρες, στο «πολύπαθο» και «κρητικό γεφύρι της Άρτας», όπως το ονόμασε, έργο «Ηράκλειο – Μεσαρά» που παραδίδεται επίσης σε λίγες μέρες, αλλά και στη γέφυρα στο Χαμάζι και σε όλο το έργο του Αποσελέμη που επίσης παραδίδονται.

Επιπλέον, ανέφερε ότι στα μέσα του 2018 υπεγράφησαν οι συμβάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου, ενώ βγαίνει και ο διεθνής διαγωνισμός για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, αλλά αναφέρθηκε και στις μελέτες για τα έργα αντικατάστασης των δικτύων ύδρευσης στο Δήμο Ηρακλείου «που το καλοκαίρι του 2015 τις βρήκαμε «θαμμένες» στα «συρτάρια» των αρμοδίων και που σήμερα και χρηματοδοτούνται και υλοποιούνται», όπως είπε χαρακτηριστικά.

«Σε απόλυτη συνάφεια με όσα συζητάμε σήμερα έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί η παγίωση της τουριστικής δυναμικής της Κρήτης και μάλιστα σε ιστορικά επίπεδα», συμπλήρωσε ο Νίκος Ηγουμενίδης σημειώνοντας ότι «η Εθνική Στρατηγική για τον θεματικό τουρισμό αποδίδει ιδιαίτερα καρπούς στην Κρήτη, αφού η στροφή στην ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού αποτελεί κεντρική στρατηγική της Κυβέρνησης και του σημερινού Υπουργείου Τουρισμού».

Σχετικά με την προς κύρωση σύμβαση για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι ο εισηγητής από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε ότι «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του Αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη».

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου ανέφερε την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα στο 45.9%, τον διπλασιασμό των εσόδων από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2% και ότι με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού κατά ποσοστό 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

«Τα έσοδα αυτά υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ», σημείωσε ο Νίκος Ηγουμενίδης, συμπληρώνοντας ότι μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δις ευρώ, όπως είναι η Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης.

Κλείνοντας την τοποθέτηση του, ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε ότι «το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι μια υπόθεση που έχει περάσει από 40 κύματα και σήμερα με τον πιο θεσμικό τρόπο ολοκληρώνεται βάζοντας φρένο σε μια παρατεταμένη αναμονή που μόνο πίσω πήγε την περιοχή».

Ακόμα και μετά από αυτό το στάδιο, όπως υποστηρίζουν κύκλοι κοντά στο έργο, τα έργα δεν θα ξεκινήσουν αμέσως καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθούν και εγκριθούν όλες οι μελέτες εφαρμογής κ.α. Σύμφωνα με τους ίδιους το πιθανότερο είναι να δούμε ίσως κάποιες προκαταρκτικές εργασίες (στήσιμο εργοταξίου, μίσθωση μηχανημάτων κ.α) φέτος αλλά εργασίες με ένταση θα ξεκινήσουν το 2020 και βασικός στόχος θα είναι το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι να “προλάβει” την καλοκαιρινή περίοδο του 2024. Να θυμίσουμε ότι η Τ1, η κατασκευαστική περίοδος του έργου έχει οριστεί σε 5 χρόνια από την ημερομηνία έναρξη της παραχώρησης (όχι από την υπογραφή της σύμβασης ή την κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων). Συνολικά η διάρκεια της περιόδους παραχώρησης είναι 35 χρόνια από την ημερομηνία έναρξη της παραχώρησης.

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΡΓΑ
Αυτό που βασικά ενδιαφέρει την τοπική κοινωνία της Κρήτης, είναι να ξεκινήσουν τα έργα καθώς εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος του τεχνικού δυναμικού του νησιού θα κληθεί να συμμετάσχει ενεργά είτε άμεσα είτε έμμεσα. Συγκεκριμένα η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως κατά τη διάρκεια των μελετών-κατασκευών θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας, ενώ δεκάδες εταιρείες (κυρίως τοπικές) θα λειτουργήσουν υπεργολαβικά προσφέροντας προμήθειες και υπηρεσίες, πράγμα που σημαίνει κάποιες έμμεσες χιλιάδες εργασίες μόνο στην κατασκευή.

Θεωρείται το μεγαλύτερο έργο που έχει γίνει στην Κρήτη. Τα βασικά του μεγέθη είναι:

-1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E
-1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
-8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
-2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
-Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400στρ
-27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E
-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
-11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
-Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
-Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
-Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
-Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ

Διαφήμιση
Διαφήμιση