HomeHL-9Η σχολική στέγη εμπόδιο στη δίχρονη προσχολική αγωγή

Η σχολική στέγη εμπόδιο στη δίχρονη προσχολική αγωγή

Σε ποιους δήμους του νομού θα εφαρμοστεί από το νέο σχολικό έτος

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τα οξυμένα προβλήματα σχολικής στέγης αποτελούν σημαντική τροχοπέδη στην υλοποίηση του προγράμματος για τη δίχρονη προσχολική αγωγή, πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και μεγάλης μερίδας των γονέων και σε τοπικό επίπεδο.

Στη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας ξεκίνησαν στο Ηράκλειο οι συνεδριάσεις των ειδικών τριμελών επιτροπών που συγκροτήθηκαν προκειμένου να διερευνήσουν τη δυνατότητα που έχουν οι δημοτικές αρχές να υλοποιήσουν το μέτρο «ανοίγοντας» τα νηπιαγωγεία που λειτουργούν εντός των διοικητικών ορίων για όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά ηλικίας 4 ετών.

Όπως επισημαίνει στο προσωπικό του ιστολόγιο ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών νομού Ηρακλείου «Δ. Θεοτοκόπουλος» Γιώργος Μακράκης στους δήμους Φαιστού, Γόρτυνας, Μινώα Πεδιάδας και Βιάννου ελήφθησαν ομόφωνες αποφάσεις, γεγονός που σημαίνει ότι τον Σεπτέμβριο του 2018 χωρίς προσκόμματα θα μπορέσουν να εγγραφούν στα νηπιαγωγεία όλα τα προνήπια ανεξαιρέτως. Στους δήμους Αρχανών – Αστερουσίων και Χερσονήσου, μολονότι οι δήμαρχοι ζήτησαν παράταση ενός έτους για την εφαρμογή του προγράμματος, η απόφαση ελήφθη τελικά κατά πλειοψηφία με την θετική ψήφο του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου Δημήτρη Αποστολάκη και του εκπροσώπου των εκπαιδευτικών.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο εντοπίζεται στους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου όπου τα οξυμένα προβλήματα της σχολικής στέγης σε συνάρτηση με τον μεγάλο αριθμό του μαθητικού δυναμικού εμποδίζουν την έναρξη της δίχρονης προσχολικής αγωγής. Έτσι, οι δύο δημοτικές αρχές ζήτησαν παράταση ενός έτους προκειμένου να υπάρξει το χρονικό περιθώριο αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν, κυρίως όσον αφορά τις κτιριακές υποδομές.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα προνήπια των παραπάνω περιοχών θα μείνουν για ένα ακόμη σχολικό έτος εκτός δημόσιου νηπιαγωγείου.

Ειδικότερα, για τον δήμο Μαλεβιζίου, σύμφωνα με τον κ. Μακράκη «το πρόβλημα εντοπίζεται στην περιοχή του Γαζίου και της Αγίας Μαρίνας, λόγω της έλλειψης κτιριακών υποδομών. Το επόμενο χρονικό διάστημα η δημοτική αρχή δεσμεύτηκε πως θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης από το σχολικό έτος 2019-2020. Μάλιστα, ένα πιθανό σενάριο είναι πως η μετεγκατάσταση του 1ου Δημοτικού Σχολείου Γαζίου σε νέο κτίριο δίνει τη δυνατότητα να διαμορφωθεί ένα νέο νηπιαγωγείο σ’ ένα μέρος του σχολικού κτιρίου, που στεγάζεται μέχρι σήμερα το 1ο Δημοτικό Σχολείο».

Αντίστοιχα, το πρόβλημα στο Ηράκλειο φαίνεται να είναι περισσότερο περίπλοκο καθώς είναι γεγονός πως «οι κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές αρκετών νηπιαγωγείων είναι σε απαράδεκτη κατάσταση».  Σύμφωνα με τον πρόεδρο του συλλόγου «Δ. Θεοτοκόπουλος» στη διάρκεια της συνεδρίασης της τριμελούς επιτροπής επισημάνθηκε η αναγκαιότητα άμεσης εκκίνησης προσπαθειών για την ανέγερση νέων νηπιαγωγείων με δεδομένο ότι υπάρχουν απαλλοτριωμένα οικόπεδα για χρήση ως σχολικά κτίρια. Εξάλλου, όπως υπογραμμίζει ο κ. Μακράκης «αποτελεί ευθύνη των δήμων και της κυβέρνησης να χρηματοδοτήσουν τα απαιτούμενα έργα για την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης».

Τεράστιας σημασίας η σταδιακή εφαρμογή

Μολονότι η εφαρμογή της υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής θα γίνει σταδιακά, λόγω των εγγενών προβλημάτων που παρουσιάζονται ο κ. Μακράκης χαρακτήρισε την εξέλιξη «τεράστιας σημασίας» υπογραμμίζοντας ότι «πρώτα και κύρια η δίχρονη προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση είναι μία παιδαγωγική και κοινωνική αναγκαιότητα που αφορά στην ανάπτυξη, εκπαίδευση, διαπαιδαγώγηση του παιδιού και συντελεί στην κατάλληλη προετοιμασία κι ομαλή μετάβαση στην Α΄ Δημοτικού. Η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής κι εκπαίδευσης με τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της, εξασφαλίζει την εξομάλυνση των ανισοτήτων και λειτουργεί αντισταθμιστικά για παιδιά που προέρχονται από ευάλωτα κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα, αίροντας την κοινωνική αδικία προνήπια να έχουν την τύχη να φοιτήσουν σε  δημόσια Νηπιαγωγεία και προνήπια να μην έχουν αυτή τη δυνατότητα».

Ένα επιπλέον ευεργέτημα της δίχρονης προσχολικής αγωγής είναι ο δραστικός περιορισμός του φαινομένου που παρατηρείται κάθε χρόνο με δεκάδες τετράχρονα παιδιά να μένουν αναγκαστικά στα σπίτια τους λόγω του καθεστώτος με τα vouchers στους παιδικούς σταθμούς. «Με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής κι εκπαίδευσης» σημειώνει ο κ. Μακράκης  «θα απελευθερωθούν θέσεις για παιδιά έως 4 χρονών στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, ώστε  κάποια στιγμή κάθε παιδί να έχει θέση σε  δημόσιες δομές προσχολικής αγωγής. Να πάψει σιγά – σιγά το φαινόμενο χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο να “μένουν εκτός” από τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, επειδή δεν υπάρχουν θέσεις. Επιπλέον απαλλάσσει τους γονείς των προνηπίων από το κυνήγι των κουπονιών, που μετατρέπει σε ιδιωτικό και “επί πληρωμή” κάτι που πρέπει να είναι δημόσιο και δωρεάν».

Διαφήμιση
Διαφήμιση