Οι εικόνες με ουρές εκατοντάδων ανθρώπων που θέλουν να επωφεληθούν από τις μεγάλες εκπτώσεις που μπορεί να φτάνουν ακόμη και το 80% κάνουν τον γύρο του κόσμου κάθε χρόνο τη Black Friday.

Μέχρι και πέρσι οι Έλληνες απλά άκουγαν για την Black Friday, ωστόσο σήμερα το εμπόριο θα περάσει τη δική του «Μαύρη Παρασκευή».

Ήδη πολλά γνωστά πολυκαταστήματα και μαγαζιά έχουν ήδη ανακοινώσει μεγάλες προσφορές για μία και μόνο μέρα.

Ανάλογη είναι η κατάσταση και στην Κρήτη με αρκετά καταστήματα να έχουν αναγγείλει πολλές ημέρες πριν τα ποσοστά των εκπτώσεων στις οποίες θα προχωρήσουν την ημέρα αυτή, χωρίς όμως να ξεπερνούν το 30%.

Η πρώτη αλυσίδα που μπήκε φέτος στο χορό της Black Friday ήταν τα Public, τα οποία στην ιστοσελίδα τους μετρούν αντίστροφα.

Τι είναι όμως το Black Friday

Πρόκειται για ένα θεσμό που επιτρέπει στους καταναλωτές την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε χρονιάς να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές. Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό. Καθιερώθηκε έτσι η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ’ ου και η ονομασία Black Friday.

Οι αντιδράσεις Ολομέτωπη επίθεση κατά των «μεγαλοεργοδοτών» και ειδικά των καταστημάτων Public που είναι η εταιρεία εμπνευστής της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, εξαπέλυσε η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ), με αφορμή την εφαρμογή της Black Friday και στην Ελλάδα.

Με επίσημη ανακοίνωση η ΟΙΥΕ καταγγέλλει ότι αυτές οι «ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι».

Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι η Μαύρη Παρασκευή (Black Friday), είναι «εντελώς αμερικανικός θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των Χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις απίθανες προσφορές». Όμως, κατά την ΟΙΥΕ, ο συγκεκριμένος θεσμός δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να «στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθος καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά εξιλαστήρια θύματα της εργατικής δουλείας».

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία όλα αυτά συμβαίνουν στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο «από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών να είναι κυνηγός προσφορών».

Η ΟΙΥΕ υπογραμμίζει ότι το μέτρο της Black Friday, έρχεται μετά την απελευθέρωση της λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή και μετά την καθιέρωση του θεσμού της Λευκής Νύχτας από διάφορους Δήμους της χώρας.

Η Ομοσπονδία επιμένει για να υπάρξει «ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες».

Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία και κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.

Dikaiologitika.gr

Διαφήμιση