HomeHL-GreeceΤέμπη: Πίσω στο μηδέν για την πυρόσφαιρα ύστερα από την παραίτηση Παπαδημητρίου

Τέμπη: Πίσω στο μηδέν για την πυρόσφαιρα ύστερα από την παραίτηση Παπαδημητρίου

Συνεχίζεται το αλαλούμ

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Η παραίτηση του Χρήστου Παπαδημητρίου από τη θέση του αντιπροέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ άραγε αποτελεί επιβεβαίωση ή διάψευση ότι, όχι μόνο ο ίδιος, αλλά ολόκληρος ο Οργανισμός αποδεικνύεται κατώτερος των περιστάσεων; Με την εξαίρεση του ζητήματος για το πώς προκλήθηκε η πυρόσφαιρα, όλο το υπόλοιπο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, έκτασης 178 σελίδων για το δυστύχημα των Τεμπών θα πρέπει να ταυτιστεί ή όχι με την αναξιοπιστία του, πρώην πλέον, προέδρου;

Σε τέτοιου είδους, κρίσιμα για την ίδια την εφεξής ύπαρξή του, προσπαθεί να απαντήσει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ύστερα από την παραίτηση του Χρήστου Παπαδημητρίου. Η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Οργανισμός την Τετάρτη 9 Απριλίου 2025 είναι χαρακτηριστική του κλίματος σύγχυσης και αμηχανίας που επικρατεί στους κόλπους του, ως αποτέλεσμα της οικτρής φαρσοκωμωδίας στην οποίαν τον παρέσυρε ο κ. Παπαδημητρίου με τις παλινωδίες του.

Στο σχετικό δελτίο τύπου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποτυπώνεται η απεγνωσμένη απόπειρα των εναπομεινάντων μελών του ΔΣ να αποσυνδέσουν τον Οργανισμό από τη μορφή και τα πεπραγμένα του Χρήστου Παπαδημητρίου. Στέλνοντας το μήνυμα ότι δεν θα πρέπει να απαξιωθεί συλλήβδην ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και ιδιαίτερα το εκτενές και εμπεριστατωμένο πόρισμα στο οποίο κατέληξε ύστερα από πολύμηνη και διεξοδική, επιστημονική διερεύνηση του δυστυχήματος -πάντα, βεβαίως, με την εξαίρεση του φιάσκου γύρω από την πυρόσφαιρα.

Συγκεκριμένα, η χθεσινή ανακοίνωση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφέρει ότι «στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, στις 9/4/2025, ενημερώθηκαν όλα τα μέλη του Δ.Σ. σχετικά με την παραίτηση του κ. Χρήστου Παπαδημητρίου.

Οι δημόσιες τοποθετήσεις σε μέσα μαζικής ενημέρωσης μετά την παρουσίαση του πορίσματος για το δυστύχημα των Τεμπών δημιουργούν εντυπώσεις που, όχι μόνο πλήττουν το κύρος του Οργανισμού, αλλά αδικούν την αξιόλογη δουλειά 18 μηνών της Επιτροπής Διερεύνησης, όπως αποτυπώνεται στο πόρισμα για τη τραγωδία των Τεμπών.

Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι το πόρισμα αφορά κατά κύριο λόγο την τεκμηρίωση, την ανάλυση και διερεύνηση των αιτίων που οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων και την έκδοση 17 ιδιαίτερα σημαντικών επειγουσών συστάσεων ασφαλείας προς όλους τους εμπλεκόμενους αρμόδιους φορείς. Η εφαρμογή των οποίων θα συμβάλλει καθοριστικά στη βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας.

Το κεφάλαιο για την πυρόσφαιρα στις σελίδες 95-108 του πορίσματος, αναφέρει ευθύς εξαρχής ότι η διερεύνηση δεν είναι οριστική και πως θα επιδιωχθεί περαιτέρω πιστοποίηση από ακαδημαϊκό ίδρυμα εγνωσμένου κύρους, καθώς τα στοιχεία των πραγματογνωμόνων δεν ήταν επαρκή για να καταλήξουν σε τεκμηριωμένο και ασφαλές συμπέρασμα.

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζητάει από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) επίσημη ενημέρωση τόσο για τις συμβάσεις που ανατέθηκαν στο πλαίσιο της διερεύνησης του δυστυχήματος, όσο και για τα παραδοτέα των συμβάσεων, εφόσον υπάρχουν, από τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, Gent University και Universita Di Pisa.

Η Ελλάδα διαθέτει πλέον ένα λειτουργικό οργανισμό διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα ενισχυθεί με επιπλέον επιστημονικό προσωπικό και θα συνεχίσει με ανεξαρτησία και προσήλωση το έργο του, με στόχο την πρόληψη σοβαρών ατυχημάτων».

Πίσω στο μηδέν για την πυρόσφαιρα

Με μία ακόμη αιώρηση το εκκρεμούς, πίσω στην αμφισβήτηση των όσων περιέλαβε το πόρισμα για την πυρόσφαιρα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ παίρνει ξανά αποστάσεις από ό,τι ο ίδιος ο Οργανισμός υποστήριξε, ότι δηλαδή θα πρέπει να υπήρξε άγνωστη εύφλεκτη ύλη στον εμπορικό συρμό, περίπου 2,5 τόνων μάλιστα, η οποία και προκάλεσε την έκρηξη, την πυρόσφαιρα κ.ο.κ.

Τώρα η θέση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι, ξανά, ότι «η διερεύνηση δεν είναι οριστική», ότι «θα επιδιωχθεί περαιτέρω πιστοποίηση από ακαδημαϊκό ίδρυμα εγνωσμένου κύρους», ότι «τα στοιχεία των πραγματογνωμόνων δεν ήταν επαρκή για να καταλήξουν σε τεκμηριωμένο και ασφαλές συμπέρασμα» κ.λπ.

Προστίθεται, δε, ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ζητά από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) περαιτέρω ενημέρωση για την πραγματική συμβολή των δύο πανεπιστημίων που ενεπλάκησαν στη διερεύνηση, εκείνα της Γάνδης (Βέλγιο) και της Πίζας (Ιταλία).

Νέα είσοδος, το φρέον

Πέρα από την εσωτερική υπαρξιακή περιδίνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, στη συζήτηση γύρω από τα Τέμπη η οποία παραμένει ανοιχτή στα ΜΜΕ, το ενδιαφέρον εστιάζεται στον πιθανό ρόλο του φρέοντος, του αερίου των κλιματιστικών, στην πρόκληση της πυρκαγιάς.

Σύμφωνα με χθεσινό ρεπορτάζ του Alpha και μία έκθεση από το Γενικό Χημείο του Κράτους, το φρέον μπορεί υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις να εκραγεί, κάτι που πιστοποιείται επίσης από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Χημικών. Αναφέρεται, λοιπόν, ότι το φρέον της μοιραίας εμπορικής αμαξοστοιχίας ταυτοποιείται ως το ψυκτικό αέριο τετραφθοροαιθάνιο. Οι δεξαμενές του φρέοντος περιείχαν 22 κιλά στο κυλικείο, στο βαγόνι Β3 της πρώτη θέσης, και μετά από τη σύγκρουση έχουν διαρρηχθεί πλήρως.

Τη διερεύνηση για το φρέον έχει αναλάβει η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της οποίας το πόρισμα αναμένεται προσεχώς.

Τα πτυχία των πραγματογνωμόνων

Έστω και καθυστερημένα, σαν απόηχος της δημόσιας συζήτησης για το κατά πόσον, ο Κώστας Λακαφώσης συγκεκριμένα, διαθέτει την απαιτούμενη επιστημονική επάρκεια ώστε να γνωμοδοτεί περί εξειδικευμένων τεχνικών ζητημάτων, η δικαιοσύνη απαιτεί την επίδειξη τίτλων σπουδών από τους εμπλεκόμενους τεχνικούς συμβούλους.

Ο εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης ζητά από τους πραγματογνώμονες που έχουν αναλάβει ρόλο συμβούλων για τους συγγενείς των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας, να προσκομίσουν πάραυτα επίσημα πιστοποιητικά των επαγγελματικών τους προσόντων. Προκειμένου να αξιολογηθεί αν δικαιούνται ή όχι να λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν για τις απόψεις και τις θεωρίες που διατυπώνουν.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μπακαΐμης ζητά τίτλους σπουδών, άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, εγγραφή στο ΤΤΕ ή ιδιότητα μέλους σε επαγγελματικό σωματείο, κωδικό δραστηριότητας, συν βεβαίωση για καθέναν από τους «ειδικούς», εάν τυγχάνει να περιλαμβάνονται σε πίνακα πραγματογνωμόνων και υπό ποία ιδιότητα.

Επιπλέον, ο εφέτης ανακριτής ζητά από τους βαθμοφόρους ένστολους τεχνικούς συμβούλους να αποδεικνύουν τον βαθμό που έφεραν στην υπηρεσία τους.

Protothema.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση