HomePost ItΜ. Συντυχάκης: Βαθαίνει η εμπορευματοποίηση των Μουσείων με τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ

Μ. Συντυχάκης: Βαθαίνει η εμπορευματοποίηση των Μουσείων με τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ

Επίκαιρη ερώτηση

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Την πολιτική εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς στο όνομα της εξασφάλισης εσόδων, αυτοχρηματοδότησης και αυτονομίας των Μουσείων ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, υπεραμύνθηκε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ και του βουλευτή Μανώλη Συντυχάκη για τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.

Ο Μ. Συντυχάκης κατήγγειλε τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού και μάλιστα σε κρίσιμες ειδικότητες, με αποτέλεσμα το μισό Μουσείο Ηρακλείου, ο πάνω όροφος, να συνεχίζει να είναι κλειστός ενώ το εισιτήριο καταβάλλεται ολόκληρο.

Το προσωπικό φύλαξης ανέρχεται σε 28 ημερήσιους φύλακες και 2 νυχτοφύλακες ενώ χρειάζεται τουλάχιστον 108 ημερήσιους και 6 νυχτοφύλακες. Σημείωσε ότι φέτος καθυστερημένα προσελήφθησαν 38 εποχικοί ημερήσιοι και δύο νυχτοφύλακες, οι οποίοι και πάλι δεν επαρκούν για τις ανάγκες του μουσείου.

Ο Μ. Συντυχάκης αναφέρθηκε και στα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν στο προσωπικό καθαριότητας, καταγγέλλοντας πως τους προηγούμενους μήνες δεν είχε καθόλου προσωπικό ενώ χρειάζονταν τουλάχιστον 5 άτομα. Μάλιστα, από την 1η Ιούνη έδωσε με απευθείας ανάθεση τον τομέα καθαριότητας σε εργολαβική εταιρεία που διαθέτει δύο καθαρίστριες μία το πρωί μία το βράδυ, οι οποίες γίνονται λάστιχο για να καθαρίσουν τα 5.000 τετραγωνικά του Μουσείου. Ελλείψεις υπάρχουν και σε άλλες απαραίτητες ειδικότητες, όπως ηλεκτρολόγος, υδραυλικός κλπ.

Να δικαιολογήσει την κατάσταση επιχείρησε από την πλευρά της η υπουργός Πολιτισμού, σημειώνοντας ότι το υπουργείο έκανε ό,τι μπορούσε, «έκανε τα δέοντα» για να καλύψει τα κενά, αναφέροντας ότι το 2024 είναι μία μεταβατική περίοδος και τα προβλήματα θα λυθούν από τα Διοικητικά Συμβούλια και τους Οργανισμούς των πέντε Μουσείων που έχουν μετατραπεί σε ΝΠΔΔ, οι οποίοι αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα με τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα.

Υπεραμύνθηκε της λειτουργίας των Μουσείων ως επιχειρήσεις, αναφέροντας ότι «αυτό γίνεται σε όλο τον δυτικό κόσμο», καθώς και των συμβάσεων με ιδιώτες στους τομείς καθαριότητας, τεχνικών υπηρεσιών κλπ. στηρίζοντας έναν τρόπο λειτουργίας, όπου το κράτος απαλλάσσεται πλήρως από αυτά τα κόστη.

Μάλιστα, κυνικά υπεραμύνθηκε και της άρνησης της κυβέρνησης να προχωρήσει σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, με την αιτιολογία ότι χρειάζεται διαφορετικός αριθμός εργαζομένων το καλοκαίρι και διαφορετικός τον χειμώνα διαιωνίζοντας έτσι το πρόβλημα της υποστελέχωσης, αλλά και της ομηρίας των εργαζομένων.

Ο Μ. Συντυχάκης κατήγγειλε την απαξίωση και εμπορευματοποίηση του πολιτισμού που εντάθηκε με τη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ, στα πρότυπα λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης. Έφερε ως παράδειγμα την προγραμματική σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ Δήμου Ηρακλείου, του Πανεπιστημίου και του Μουσείου, για την εμπορευματική λειτουργία με καφέ, εστιατόριο και πωλητήριο για να καλύψει τις χρηματοδοτικές του ανάγκες, ελλείψει της κρατικής χρηματοδότησης. Πρόσθεσε ότι η λειτουργία τέτοιων δραστηριοτήτων, όταν γίνεται για να εξασφαλίζει πόρους, για να είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και να μην επιβαρύνει το κεντρικό κράτος, είναι σίγουρο ότι στην πορεία θα επεκτείνει αυτές τις δραστηριότητες σε κυνήγι ιδιωτικών χορηγιών από επιχειρηματικούς ομίλους, ΜΚΟ, ιδρύματα κλπ., σε βάρος του εκπαιδευτικού και επιστημονικού του έργου.

Κατήγγειλε, ακόμα, ότι τέτοιου δραστηριότητες είναι σε πλήρη εναρμόνιση με το στρατηγικό σχέδιο της ΕΕ για την πολιτιστική κληρονομιά και την πρόσφατα ψηφισμένη Οδηγία για νέο θεματολόγιο του πολιτισμού, που εμπορευματοποιεί παραπέρα τη λειτουργία Μουσείων, αρχαιολογικών χώρων κλπ.

Τα Μουσεία πρέπει να είναι ανοιχτά στην κοινωνία, κατέληξε, πρέπει να καταργηθεί ο νόμος που τα μετατρέπει σε ΝΠΔΔ, να γίνουν άμεσες προσλήψεις, να μονιμοποιηθούν οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι σε φύλαξη και καθαριότητα, να πάψουν να είναι πανάκριβα τα εισιτήρια και να καταργηθεί οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα.

Διαφήμιση
Διαφήμιση