HomeΕΛΛΑΔΑΤι περιμένουν οι ξενοδόχοι για τη νέα τουριστική σεζόν

Τι περιμένουν οι ξενοδόχοι για τη νέα τουριστική σεζόν

Αύξηση του τζίρου και χιλιάδες θέσεις εργασίας

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τη χρονιά που πέρασε, ο τζίρος των ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά 23% σε σχέση με το 2022, φτάνοντας στα 10,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα, η απασχόληση ανέβηκε κατά 12,6%  σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά και ξεπέρασε τις 208 χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Τα παραπάνω αποτυπώθηκαν στην ετήσια έρευνα για τον ξενοδοχειακό κλάδο το 2023, την οποία πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Όσον αφορά τον αριθμό των ξενοδοχείων σε όλη τη χώρα, παραμένει πάνω από τις 10.000, έχοντας μειωθεί κατά 40 μονάδες, με τον αριθμό των δωματίων όμωςνα είναι αυξημένος κατά περίπου 500 έναντι του 2022, ως αποτέλεσμα επενδύσεων και αναβαθμίσεων των καταλυμάτων.

Η αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης συνδέεται και με επενδύσεις στο χώρο, που για το 2023 ανήλθαν συνολικά σε 761 εκατ. ευρώ.

Παρά την εκτόξευση του τζίρου των ξενοδοχείων, όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση της μελέτης, υπάρχουν ζητήματα που προβληματίζουν την αγορά. Αυτά είναι η δυσκολία στην εύρεση προσωπικού, το κόστος της ενέργειας και συνολικά το λειτουργικό κόστος των μονάδων, η μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Είναι χαρακτηριστικό πως το μεγάλο κενό που αντιστοιχεί σε πάνω από 53,3 χιλιάδες θέσεις εργασίας στον τουρισμό βάσει οργανογράμματος στον κλάδο για την περασμένη χρονιά, παραμένει.

Τα νέα συμβόλαια

Όπως αναφέρεται στη μελέτη του ΙΤΕΠ, το 47% του συνόλου των ξενοδοχείων έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2024,ποσοστό που κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με το 2023. Το 71,4% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 7,9%κατά μέσο όρο.Αντίστοιχα το 2022 το 41% των ξενοδοχείων που είχαν υπογράψει συμβόλαιαείχαν αυξημένες τιμές κατά μέσο όρο 11,4%. Το 55% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας έχει υπογράψει συμβόλαια για το2024, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία είναι 27,7%.

Στοίχημα η επιμήκυνση της σεζόν

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός «υπάρχουν κάποια σημάδια επιμήκυνσης της σεζόν, ωστόσο η προσπάθεια είναι πολύ πιο σύνθετη και ξεφεύγει από τα όρια των ξενοδόχων». Σημείωσε πως η Αθήνα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που έχει τόσο μεγάλη διαφορά στις πληρότητες, με σημαντικό κενό από την περίοδο μετά το Μαραθώνιο μέχρι λίγο πριν το Πάσχα. «Είναι ζήτημα υποδομών που αφορά τους κατοίκους αλλά και τουςεπισκέπτες. Δεν έχουν δημιουργηθεί οι υποδομές, ώστε να έλθουν περισσότεροι επισκέπτες εκτός της υψηλής σεζόν» είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας για παράδειγμα την απουσία συνεδριακού κέντρου στην πρωτεύουσα.

Όσον αφορά τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, σημειώθηκε πως οι ρυθμίσεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι ένα πρώτο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, που ζητούσε ο κλάδος εδώ και χρόνια. Ωστόσο δεν αρκούν μόνο οι ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν ώστε να διατηρηθούν οι ισορροπίες σε πολλούς δημοφιλείς προορισμούς π.χ. σε σχέση με τα ενοίκια.

Μελέτη ΙΤΕΠ: Η εικόνα της αγοράς

Σύμφωνα με την έρευνα, στην οποία αποτυπώνονται όλα τα βασικά μεγέθη που συνθέτουν την οικονομική πραγματικότητα της αγοράς:

– Παρατηρείται σταθερή εικόνα στους μήνες λειτουργίας των εποχικών ξενοδοχείων – κατά μέσο όρο 5, 7 μήνες το 2023, με 5,6 μήνες το 2022, ενώ παρουσιάζεται και ομοιογένεια ανάμεσα στις κατηγορίες.

– Καταγράφεται αύξηση στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων κατά τους μήνες Μάιο  (53% το 2023 από 47% το 2022) και Οκτώβριο  (49% το 2023 από 44% το 2022) γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.

– Το ίδιο συμπέρασμα ενισχύεται και από το γεγονός πως τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο, σημειώνεται αύξηση της μέσης τιμής διάθεσης δίκλινου δωματίου κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.

– Σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ. Κατά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός (Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%)  και δύο αστέρων (Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%).

Capital.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση