HomeHL-WorldΙταλία: Συναγερμός από επιστήμονες για το ηφαίστειο «Φλεγραία Πεδία» -Μπορεί να εκραγεί μετά από πέντε αιώνες

Μικρές εκρήξεις

Μεγαλύτερος από ποτέ είναι, σύμφωνα με μια νέα μελέτη, ο κίνδυνος έκρηξης ενός εκτεταμένου ηφαιστείου στην Ιταλία, στην περιοχή του οποίου ζουν μισό εκατομμύριο άνθρωποι.

Το ηφαίστειο Φλεγραία Πεδία (Campi Flegrei) μπορεί να είναι λιγότερο γνωστό από τον Βεζούβιο, αλλά είναι «εξαιρετικά επικίνδυνο», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Στέφανο Καρλίνο, που συνυπογράφει τη μελέτη.

Ο Βεζούβιος εξαφάνισε την Πομπηία από τον χάρτη σχεδόν πριν από δύο χιλιετίες, ενώ η τελευταία φορά που η τεράστια ηφαιστειακή περιοχή των Φλεγραίων Πεδίων κοντά στη Νάπολη εκσφενδόνισε λάβα, στάχτες και βράχους ήταν το 1538. Ωστόσο, μια έκρηξη του ίδιου αυτού ηφαιστείου, πριν από 30.000 χρόνια συνέβαλε, όπως πιστεύεται στην εξαφάνιση του ανθρώπου του Νεάντερταλ.

Ευνοϊκές οι συνθήκες για την έκρηξη του ηφαιστείου

Tα Φλεγραία Πεδία φαίνονται λιγότερο επικίνδυνα από ό, τι είναι στην πραγματικότητα επειδή, αντί να ορθώνονται σε ένα παραδοσιακό ηφαίστειο, έχουν το σχήμα μιας ήπιας κοιλότητας διαμέτρου 12-14 χλμ. Μια αναζωπύρωση της δραστηριότητας των Φλεγραίων Πεδίων στις αρχές της δεκαετίας του 1980 οδήγησε στην εκκένωση 40.000 κατοίκων, αλλά το ηφαίστειο ήταν σχετικά ήσυχο από τότε.

«Δεν λέμε ότι θα υπάρξει έκρηξη, λέμε ότι οι συνθήκες για μια έκρηξη είναι πιο ευνοϊκές», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Κρίστοφερ Κίλμπερν από το University College του Λονδίνου.

Οι δεκάδες χιλιάδες μικροί σεισμοί που έχουν σημειωθεί από τη δεκαετία του 1950 αποδυνάμωσαν την καλντέρα, τη λεκάνη στην κορυφή του ηφαιστείου. Και η μελέτη, που δημοσιεύτηκε χθες Παρασκευή στην επιθεώρηση Nature’s Communications Earth & Environment, διαπιστώνει ότι «τμήματα του ηφαιστείου είχαν τεντωθεί σχεδόν σε σημείο θραύσης».

Ανησυχία για την αύξηση της συχνότητας των σεισμών στην περιοχή του ηφαιστείου

Ο αριθμός των σεισμών στην περιοχή του ηφαιστείου αυξάνεται από το 2019, όπως και η υπόγεια πίεση. Η παραλιακή πόλη Ποτσουόλι έχει ανυψωθεί κατά σχεδόν τέσσερα μέτρα από τη δεκαετία του 1950, αναφέρει η μελέτη.

Οι δονήσεις και η ανύψωση του εδάφους είναι σωρευτικές, που σημαίνει ότι η ηφαιστειακή δραστηριότητα δεν χρειάζεται να ενταθεί για να γίνει πιο πιθανή μια έκρηξη. «Μια ενδεχόμενη έκρηξη θα μπορούσε να προηγηθεί από σχετικά αδύναμα σήματα, όπως μικρότερο ποσοστό ανύψωσης εδάφους και λιγότερους σεισμούς», είπαν οι συγγραφείς της μελέτης, αναφέροντας ως παράδειγμα την έκρηξη της καλντέρας Rabaul στην Παπούα Νέα Γουινέα το 1994, της οποίας προηγήθηκαν μικροί σεισμοί που σημειώθηκαν με το ενα δέκατο του ρυθμού που είχε σημειωθεί κατά τη διάρκεια μιας κρίσης μια δεκαετία νωρίτερα.

Μικρές εκρήξεις

Η πιθανότητα να συμβεί μια μεγάλη έκρηξη είναι «πολύ χαμηλή», είπε ο Carlino. «Αυτό που είναι πιο πιθανό να συμβεί είναι μικρές εκρήξεις». Και ενώ το ηφαίστειο είναι πιο κοντά στη ρήξη, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα γίνει έκρηξη, είπε ο Κίλμπερν. Ακόμα κι αν ραγίσει ο φλοιός, «το μάγμα πρέπει να ωθείται στη σωστή θέση για να συμβεί η έκρηξη», σημείωσε.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν στη μελέτη τους ένα μοντέλο θραύσης ηφαιστείων, που αναπτύχθηκε στο UCL, για να ερμηνεύσει τα μοτίβα των σεισμών και της ανύψωσης του εδάφους, και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τμήματα του ηφαιστείου είχαν τεντωθεί σχεδόν σε σημείο θραύσης.

Μισό εκατομμύριο κάτοικοι στην κόκκινη ζώνη του ηφαιστείου

Μισό εκατομμύριο άνθρωποι ζουν στην περιοχή του υψηλότερου κινδύνου, την κόκκινη ζώνη του ηφαιστείου, όπως την έχει χαρακτηρίσει η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της Ιταλίας, ενώ στην κίτρινη ζώνη ζουν άλλοι 800.000 άνθρωποι.

Οι Αρχές έχουν εκπονήσει ένα σχέδιο εκκένωσης, βάσει του οποίου οι κάτοικοι θα απομακρυνθούν με τα δικά τους οχήματα ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς εντός τριών ημερών. Το επίπεδο κινδύνου – πράσινο, κίτρινο, πορτοκαλί και κόκκινο – επανεξετάζεται κάθε μήνα. «Το επίπεδο συναγερμού στο Ποτσουόλι είναι επί του παρόντος στο κίτρινο», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η εκπρόσωπος του συμβουλίου, Τζιορντάνα Μομπίλιο, προσθέτοντας ότι οι ντόπιοι λαμβάνουν ειδοποιήσεις για όλες τις δονήσεις μεγέθους 1,5 Ρίχτερ και άνω.

iefimerida.gr