HomeΚΡΗΤΗΆσπρα γαϊδουράκια σε γάμο Ινδών στην Κρήτη-Απογειώνεται ο γαμήλιος τουρισμός

Άσπρα γαϊδουράκια σε γάμο Ινδών στην Κρήτη-Απογειώνεται ο γαμήλιος τουρισμός

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Γκι τον Αύγουστο στη Μύκονο, ελέφαντα στην Κρήτη, τον Σάκη Ρουβά για το γαμήλιο πάρτι; Οταν πληρώνει ο πελάτης, όλες οι απαιτήσεις μπορούν να ικανοποιηθούν. Ή, πιο σωστά, σχεδόν όλες. Γιατί το γκι, πράγματι, εστάλη από το εξωτερικό για να στολιστεί το τραπέζι κατά την επιθυμία μιας Ινδής νύφης· το Grand Resort Lagonissi άνοιξε Δεκέμβριο μήνα για ένα πάρτι στο οποίο συμμετείχε και ο Ρουβάς για χάρη ενός Αραβα γαμπρού· και αντί για ελέφαντα, το γαμήλιο σόου ενός ζευγαριού, επίσης από την Ινδία, διάνθισαν με την παρουσία τους συμπαθέστατα γαϊδουράκια, τα οποία εντέλει εντυπωσίασαν τόσο τους νεόνυμφους όσο και τους προσκεκλημένους τους. Και όλοι έμειναν ευχαριστημένοι.

Κάπως έτσι συμβαίνει με τους γάμους ξένων τουριστών που πραγματοποιούνται τελευταία στη χώρα μας. Στη Σαντορίνη, τη Μύκονο αλλά και σε άλλα μέρη, όπως η Αττική, η Κρήτη, οι Σπέτσες, το Ναύπλιο, η Μονεμβασιά, η Μεσσηνία κ.ά., Ευρωπαίοι, Αμερικανοί και Ασιάτες συνδυάζουν μία από τις σημαντικότερες στιγμές της ζωής τους με διακοπές. Και βοηθούν την Ελλάδα να μπει σε μια ανερχόμενη παγκόσμια αγορά, αυτή των destination weddings, που συμπεριλαμβάνει γαμήλια πάρτι και ταξίδια του μέλιτος και αποτιμάται στα 28 δισ. δολάρια το χρόνο.

«Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη ζήτηση για γάμους από Βρετανούς, οι οποίοι επηρεάστηκαν από την ταινία “Mamma Mia!” το 2008 και έρχονται εδώ για να ζήσουν το ελληνικό όνειρο», σημειώνει η ιδιοκτήτρια της εταιρείας διοργάνωσης εκδηλώσεων Event Makers DMC, Μαρία Παπαδάκη. Οπως και από Αμερικανούς, Ρώσους, Κινέζους, Αραβες, Ινδούς. «Οι τελευταίοι μάλιστα, οι οποίοι είναι κατά το πλείστον επιχειρηματίες ή γόνοι βασιλικών οικογενειών, είναι δύο-τρία χρόνια τώρα που δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στη χώρα μας. Πέρυσι διοργανώσαμε ένα γάμο στη Μύκονο, με 300 προσκεκλημένους, συνολικού κόστους 500.000 ευρώ», λέει η ίδια.

Υπερπαραγωγές και γάμοι-εξπρές

Πόσο κοστίζει ένας γάμος, λοιπόν; «Σε κάθε περίπτωση εξαρτάται από τον πελάτη, τις επιθυμίες και τον προϋπολογισμό του», συνεχίζει η κ. Παπαδάκη. Mπορεί να υπάρξει διοργάνωση με 20 άτομα που θα κοστίσει 150.000 ευρώ, υπάρχουν όμως και οι πιο απλοί γάμοι. Μια μέση τιμή για μια πλήρη τελετή στη Σαντορίνη για ένα ζευγάρι χωρίς καλεσμένους κυμαίνεται στις 2.500-3.000 ευρώ.

«Μπορεί βέβαια το κόστος να είναι και εξωφρενικά υψηλό», συμπληρώνει ο Αντώνης Ιορδάνογλου από τον ταξιδιωτικό οργανισμό My Odyssey, που εξειδικεύεται στη διαμόρφωση εξατομικευμένων πακέτων διακοπών για Κινέζους, έχοντας πλέον την εμπειρία των πιο «τρελών» απαιτήσεων των πελατών του. Πριν από λίγους μήνες, θυμάται ο ίδιος, ήταν ένα ζευγάρι που ήθελε μετά τη γαμήλια τελετή -η οποία σημειωτέον τις περισσότερες φορές είναι συμβολική, χωρίς επίσημα χαρτιά κ.λπ.- να κάνει βόλτα με ελικόπτερο πάνω από την Αττική!

Αυτό προσυπογράφουν όλοι όσοι ασχολούνται με το εν λόγω προϊόν, μιλώντας για γάμους, με μεγάλο αριθμό καλεσμένων και πολλά και διαφορετικά πάρτι που μπορεί να αγγίξουν τις 700.000 με 800.000 ευρώ. Σε αυτές τις περιπτώσεις μόνο ο στολισμός μπορεί να ανέλθει σε 40.000 ευρώ! Ο γάμος, λοιπόν, είναι μια βιομηχανία με πολύ μεγάλο κύκλο εργασιών.

Εκτός από τους wedding planners, απασχολούνται επίσης κομμωτές, μακιγιέρ, φωτογράφοι, εταιρείες με σκάφη, αυτοκίνητα, ελικόπτερα, λιμουζίνες, σεφ και ζαχαροπλάστες, μουσικοί, ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering, κοσμηματοπωλεία, έμποροι ειδών ένδυσης και υπόδησης. «Δεκάδες Σαντορινιοί επαγγελματίες επωφελούνται από αυτή την ανθούσα “βιομηχανία”», επιβεβαιώνει ο Μάρκος Χαϊδεμένος, γενικός διευθυντής του Canaves Oia Hotel & Suites, μιας μονάδας με μεγάλη εμπειρία σε τέτοιες διοργανώσεις, ακόμα και με το χρόνο… αντίπαλο. «Πέρυσι οργανώσαμε το γάμο-υπερπαραγωγή ενός ζευγαριού από τη Βραζιλία. Μόνο που οι μελλόνυμφοι και οι σαράντα προσκεκλημένοι τους είχαν μόνο τέσσερις ώρες στη διάθεσή τους, διότι είχαν φτάσει στο νησί με κρουαζιερόπλοιο. Ευτυχώς, η κινητοποίησή μας, καθώς και όσων συνεργάστηκαν μαζί μας, ήταν άμεση και όλα πήγαν καλά».

«Τα χρήματα που ξοδεύουν οι ξένοι για να παντρευτούν στην Ελλάδα μένουν στη χώρα μας, και αν ήμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι ως κράτος, θα μπορούσαν να εισρέουν ακόμη περισσότερα», λέει η Μαρία Παπαδάκη. «Αν υπήρχε το πλαίσιο, για παράδειγμα, να νοικιάσω από κάποια κρατική υπηρεσία νόμιμα, με παραστατικά, ένα από τα ακατοίκητα μικρά νησιά του Αιγαίου για τη διοργάνωση ενός beach party για μία νύχτα -όπως μου ζητήθηκε πρόσφατα-, ο πελάτης μου θα μπορούσε να διαθέσει εκατό χιλιάδες ευρώ ή και περισσότερα για την ενοικίαση. Αν υπήρχε ένας μηχανισμός στον οποίο θα μπορούσα να απευθυνθώ -και όχι γενικά και αόριστα το πολεμικό ναυτικό- τα χρήματα αυτά θα τα εισέπραττε απευθείας το Δημόσιο. Οι πελάτες αυτού του οικονομικού βεληνεκούς δεν επιλέγουν αυτόν που θα τους δώσει την πιο ανταγωνιστική τιμή, αλλά την καλύτερη ιδέα».

Ως προς τα εμπόδια από κρατικές υπηρεσίες, όσοι έχουν εμπλακεί στη διοργάνωση γάμων από τις χώρες της Μέσης Ανατολής και την Ινδία μάς μεταφέρουν την ίδια ακριβώς εμπειρία: Οι πελάτες τους στέλνουν δώρα -συνήθως κοσμήματα- για τους καλεσμένους τους, τα οποία τις περισσότερες φορές μπλοκάρουν στο τελωνείο, παρόλο που όλοι γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για εμπορικούς σκοπούς. Αποτέλεσμα; Να απαιτείται πολύς χρόνος και, κυρίως, πολύ χρήμα για να τα εκτελωνίσουν.

Η νύφη δεν είχε ιδέα

«Eνας μεγιστάνας είχε κρατήσει για μία εβδομάδα ολόκληρο το ξενοδοχείο για το γάμο της κόρης του, έφτασε στο νησί ειδικό συνεργείο παραγωγής από Ιταλία για να οργανώσει το event και η τελετή θύμιζε τελετή έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων», ανοίγει την κουβέντα μας η Κωνσταντίνα Τσαντάκου, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της ξενοδοχειακής αλυσίδας Grecotel, φέρνοντας στο νου επίσης και έναν από τους φετινούς γάμους ο οποίος διοργανώθηκε κάτω από απόλυτη μυστικότητα, καθώς η ίδια νύφη είχε πλήρη… άγνοια». Η Grecotel ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια μια εντονότερη προσπάθεια προσέλκυσης του wedding τουρισμού προσφέροντας ειδικά πακέτα για επίσημο γάμο, ανεπίσημη τελετή, καθώς και πακέτα για μήνα του μέλιτος, αποφασίζοντας να αξιοποιήσει ακόμα περισσότερο «τόσο τις υποδομές των exclusive resort της αλυσίδας όσο και τις καιρικές συνθήκες, την ηλιοφάνεια και την εξαιρετική θάλασσα της Ελλάδας».

Κάπως έτσι την περυσινή χρονιά διοργανώθηκαν συνολικά στα ξενοδοχεία της Grecotel 107 γάμοι, εκ των οποίων το 80% ήταν από το εξωτερικό (ορθόδοξοι, πολιτικοί και ανεπίσημες γαμήλιες τελετές), ενώ για φέτος παρατηρείται αύξηση της τάξεως του 28%, ποσοστό που -λέει η ίδια- θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο εάν δεν υπήρχε μια μικρή μείωση στη ρωσική αγορά.

Περισσότεροι επισκέπτες

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Ελλάδα αποκτά τάχιστα τη φήμη ενός από τους καλύτερους προορισμούς για γάμους. Αυτό δείχνουν τόσο οι αριθμοί όσο και η μεγάλη απήχηση που είχε το υλικό που μοιράστηκε στην έκθεση γάμων της Ταϊλάνδης, Wedding Fair 2014, στην Μπανγκόκ τον περασμένο Ιούνιο, όπου η χώρα μας συμμετείχε μέσω του διαφημιστικού project YourWeddingInGreece.com που «τρέχει» η ελληνική εκδοτική εταιρεία Travel Media Applications. Επίσης φέτος τον Απρίλιο διοργανώθηκε στο Grand Resort Lagonissi το συνέδριο «Destination Wedding Planners», το οποίο παρακολούθησαν περισσότεροι από 150 από τους πλέον καταξιωμένους διοργανωτές γάμων απ’ όλο τον κόσμο.

Το Grand Resort Lagonissi, άλλωστε, αποτελεί και το ίδιο «ιδανικό προορισμό, με μεγάλο αριθμό δωματίων, υψηλό επίπεδο σέρβις, δυνατότητα πολλών χώρων για τη διοργάνωση των παράλληλων εκδηλώσεων και πάρτι που γίνονται πριν και μετά το γάμο ζευγαριών, ιδίως από την Αμερική, τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική, την Ινδία και ασφαλώς την Ευρώπη», λέει η Λένα Μελιδονιώτη, διευθύντρια μάρκετινγκ της Helios Hotels & Resorts. Η ίδια εταιρεία έχει στην ιδιοκτησία της και το Elounda Beach Hotel & Villas στην Κρήτη, έτερο ξενοδοχείο-«δημοφιλές σκηνικό για γαμήλιες τελετές».

«Στην Ελούντα έχουν αναγγελθεί ουκ ολίγοι γάμοι ζευγαριών, τα οποία επέστρεψαν με όλους τους τους φίλους για να παντρευτούν», θυμάται η κ. Μελιδονιώτη, σημειώνοντας συγχρόνως ότι «ένας γάμος από το εξωτερικό σημαίνει περισσότερους επισκέπτες μια πρώτη επαφή και άλλων ανθρώπων με τον τόπο μας, τις υποδομές και τις υπηρεσίες μας».

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις που γάμοι ακυρώθηκαν γιατί τα ζευγάρια χώρισαν, μας… προσγειώνει στην πραγματική ζωή ο Αντώνης Ιορδάνογλου από το My Odyssey, κλείνοντας τη συζήτηση.

Λιβανέζικο γλέντι τριών ημερών στη Μεσσηνία!

Με 15 γάμους το 2013, 17 το 2014 και τάση σταθερά αυξητική, η Costa Navarino έχει βάλει τα τελευταία χρόνια τη Μεσσηνία στον διεθνή χάρτη των «destination weddings», προσφέροντας «διακριτική πολυτέλεια, ιδανικές κλιματικές συνθήκες από άνοιξη μέχρι τέλος φθινοπώρου και δυνατότητα φιλοξενίας όλων των προσκεκλημένων στο “The Romanos, a Luxury Collection Resort”, όπως μας πληροφορεί ο κ. Γιάννης Πετράκης, διευθυντής πωλήσεων & Marketing, Starwood Hotels & Resorts, Costa Navarino.

Σε ό,τι αφορά την προέλευση των ζευγαριών, το 60% είναι Ελληνες, το 20% Ελληνες του εξωτερικού που παντρεύονται ξένους και το υπόλοιπο 20% Ρώσοι και Λιβανέζοι. «Οι μεγαλύτεροι γάμοι σε προσκεκλημένους ήταν ένας ελληνοτουρκικός με 500 άτομα και ένας λιβανέζικος με 350, ενώ σε διάρκεια ο μεγαλύτερος ήταν πενθήμερος, με τρεις ημέρες γλέντι!» Μόνο το μενού μπορεί να κοστίσει από 65 ώς 200 ευρώ κατ’ άτομο, ενώ ο προϋπολογισμός για όλη την εκδήλωση μπορεί να ξεπεράσει και το μισό εκατομμύριο, εάν θα υπάρξουν εξειδικευμένες ανάγκες διακόσμησης, όπως π.χ. κατασκευή πίστας για χορό. Kαι εδώ, τέλος, έχουν υπάρξει φορές που άλογα ή γαϊδουράκια έχουν αναλάβει να μεταφέρουν το ζευγάρι από το λόμπι στο χώρο της δεξίωσης…

Διαφήμιση της Ελλάδας από στόμα σε στόμα

Σε μια αγορά που βασίζεται πάνω απ’ όλα στην καλή μαρτυρία «από στόμα σε στόμα», όπως οι «γάμοι προορισμού» (destination weddings), ο σωστός επαγγελματίας μπορεί να αποτελέσει την καλύτερη διαφήμιση για την Ελλάδα και ο κακός επιζήμια δυσφήμηση, μας λέει η Ναταλία Χριστοδούλου από την ARC Design Events, εταιρεία διοργάνωσης και συντονισμού εκδηλώσεων που δημιούργησαν με τη Μυρτώ Πεζούλα και τη Βίκυ Σαντίκου. Το ίδιο το «προϊόν» άλλωστε είναι λίαν απαιτητικό: «Eνα ελκυστικό πακέτο, που συνδυάζει την τελετή με μια ταξιδιωτική εμπειρία, καθώς και μια ευκαιρία για διακοπές για όλους τους επισκέπτες, παρατείνοντας τη χαρά της εκδήλωσης». Μια άψογη διοργάνωση μπορεί να εξασφαλίσει στη χώρα μας επαναλαμβανόμενους επισκέπτες, περισσότερους γάμους, θέσεις εργασίας και σημαντικά έσοδα, τα οποία διαχέονται στην τοπική οικονομία – ιδίως αν η εταιρεία διοργάνωσης χρησιμοποιεί αποκλειστικά επιλεγμένους ντόπιους προμηθευτές και συνεργάτες, όπως η ARC.

Ενα παράδειγμα των δυνατοτήτων που προσφέρει ένας γάμος στον τουρισμό: «Πρόσφατα οργανώσαμε στην Αττική το γάμο ζεύγους εβραϊκής καταγωγής – η νύφη Ρωσίδα, ο γαμπρός Γάλλος, οι καλεσμένοι 450 και από 45 διαφορετικές εθνικότητες! Ταλαντεύονταν ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία και τελικά διάλεξαν τη χώρα μας λόγω καιρού και επειδή ήθελαν να γιορτάσουν δίπλα στη θάλασσα. Η ανίχνευση τοποθεσιών, οι διαπραγματεύσεις και η όλη προετοιμασία διήρκεσαν οκτώ ολόκληρους μήνες. Το ζευγάρι επιθυμούσε ο γάμος του να έχει ελληνικό χρώμα, αλλά συγχρόνως να κρατάει και τις δικές τους παραδόσεις. Ετσι οργανώσαμε ελληνική βραδιά από το μηδέν σε χώρο αδόμητο, δίπλα στη θάλασσα δημιουργώντας νησιωτικό σκηνικό ψαροταβέρνας, με ελληνική μουσική, χορευτές και παραδοσιακούς μεζέδες. Οι καλεσμένοι, που φιλοξενήθηκαν από 3 έως 10 ημέρες, χόρεψαν ελληνικούς χορούς μέχρι το πρωί, περίπου το 80%, δε, συνέχισαν τις διακοπές τους σε νησιά για ακόμη μία εβδομάδα». Προφανώς το οικονομικό μέγεθος μιας τέτοιας εκδήλωσης δεν μπορεί να υπολογιστεί – ιδίως αν το ντεκόρ έχει ειδικές προδιαγραφές, όπως τη μεταφορά ελαιόδεντρων με γερανούς ή τη μετατροπή μιας κλειστής αίθουσας σε κήπο εσπεριδοειδών, με φωτισμένες πορτοκαλιές και λεμονιές…

«Φιλοσοφία μας είναι τα ζευγάρια που θα επιλέξουν την Ελλάδα για να ζήσουν την ομορφότερη στιγμή της ζωής τους, να γνωρίσουν τη χώρα μας και να την ενισχύσουν», λέει η Μυρτώ Πεζούλα. «Σκοπός είναι η νέα τάση των γάμων προορισμού να επεκταθεί και πέραν των δημοφιλών προορισμών. Σε μια μικρή κοινωνία, όπως π.χ. τα Αντικύθηρα, μια τέτοια εκδήλωση θα μπορούσε να αποτελέσει τεράστια τονωτική ένεση για την τοπική οικονομία».

Από τη μυθολογία μέχρι την πολυμορφία του φυσικού της περιβάλλοντος, από το κλίμα μέχρι την ελληνική μεσογειακή κουζίνα, η χώρα έχει όλα τα εχέγγυα να παίξει δυνατά σε αυτό το πεδίο, όπου μέχρι σήμερα τα πρωτεία κατέχει η Κωνσταντινούπολη, συνδυάζοντας μοναδικό «ντεκόρ», καλά ξενοδοχεία και φθηνά ψώνια. Χρειάζεται βέβαια περισσότερη τόλμη, όπως τονίζει η Βίκυ Σαντίκου: «Γιατί όχι και άνοιγμα επιλεγμένων ιστορικών – αρχαιολογικών χώρων για εκδηλώσεις υψηλού κύρους, με υψηλό οικονομικό αντάλλαγμα για τη συντήρηση ή και αναστήλωση μνημείων;» Αυτό, όμως, ανοίγει μια πολύ μεγαλύτερη συζήτηση…

Περιοδικό «Κ»

Διαφήμιση
Διαφήμιση