HomeΕΛΛΑΔΑΑΔΜΗΕ: Τριπλός κίνδυνος αν δεν αλλάξει θέση η ΡΑΕ για το WACC

ΑΔΜΗΕ: Τριπλός κίνδυνος αν δεν αλλάξει θέση η ΡΑΕ για το WACC

Εκκληση στη ΡΑΕ να τροποποιήσει την απόφασή της, λαμβάνοντας υπόψη τις αντικειμενικές συνθήκες, και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα του προγράμματος ηλεκτρικών διασυνδέσεων.

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Σημαντικές συνέπειες θα έχει στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ η απόφαση της ΡΑΕ σχετικά με τη σταθμισμένη μέση απόδοση κεφαλαίων (WACC), επισημαίνουν πηγές του.

Όπως εξηγούν ενημερώθηκε άτυπα από τη ΡΑΕ ότι βρίσκεται στη διαδικασία λήψης απόφασης για WACC 6,1%. Είναι προφανές, τονίζουν, ότι ο συντελεστής αυτός έχει προκύψει με βάση παραδοχές της ΡΑΕ που δεν αντανακλούν τις τρέχουσες συνθήκες δανεισμού κρατών και επιχειρήσεων από τις οποίες προκύπτει το WACC, και οι οποίες μεταβάλλονται διαρκώς προς το δυσμενέστερο.

Ο ΑΔΜΗΕ απευθύνει έκκληση στη ΡΑΕ να τροποποιήσει την απόφασή της, λαμβάνοντας υπόψη τις αντικειμενικές συνθήκες, και διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα του προγράμματος ηλεκτρικών διασυνδέσεων που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ και έχει εγκρίνει η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή.

Στη διαφορετική περίπτωση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αν η ρυθμιστική απόφαση παραμείνει ως έχει, θα υπάρξουν τρεις σοβαρές συνέπειες για το ηλεκτρικό σύστημα:

Πρώτον, υφίσταται πολύ σοβαρός κίνδυνος καθυστέρησης των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου που αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 2028.

Αυτός έγκειται στην αδυναμία που θα έχει ο ΑΔΜΗΕ το 2024 και το 2025 να εξασφαλίσει τα δανειακά κεφάλαια που απαιτούνται για τις επενδύσεις, λόγω των περικοπών και των αυξημένων επιτοκίων δανεισμού.

Τι σημαίνει αυτό για τους καταναλωτές; Συνολικά οι καταναλωτές θα εξακολουθούν να πληρώνουν αυξημένα ΥΚΩ στους λογαριασμούς τους, οι καταναλωτές στα εν λόγω νησιωτικά συμπλέγματα δεν θα έχουν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας ηλεκτροδότηση, ενώ τα ακριτικά νησιά του Αιγαίου θα παραμένουν μη διασυνδεδεμένα με το εθνικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας στη γεωπολιτική συγκυρία που διανύουμε.

Συγκεκριμένα με την απόφαση της ΡΑΕ ο δείκτης μόχλευσης Net Debt αντιστοιχεί σε 8,23 φορές το EBITDA, ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο το οποίο καθιστά απαγορευτική την απρόσκοπτη υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Διαχειριστή που έχει επί της αρχής τη σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ μέσω της έγκρισης του δεκαετούς μας προγράμματος για την ανάπτυξη του Συστήματος. Ο σχετικός πίνακας:

Δεύτερον, τίθενται σε σοβαρό κίνδυνο οι εθνικοί στόχοι ενεργειακής μετάβασης, αφού είναι πολύ πιθανό να μην γίνουν όλες οι επενδύσεις που απαιτούνται στο Σύστημα Μεταφοράς ώστε να επιτευχθεί ηλεκτρικός χώρος 29 GW ως το 2030.

Ο λόγος είναι ότι η πρόταση που προκρίνει η ΡΑΕ συνεπάγεται 142 εκατ. ευρώ λιγότερα καθαρά κέρδη για τον Διαχειριστή στη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025. Τα εξαιρετικά μειωμένα του κέρδη θα πρέπει ο Διαχειριστής να τα επενδύσει κατά προτεραιότητα στην ανανέωση του παλαιωμένου εξοπλισμού του Συστήματος, ώστε να διασφαλίσει την καλή λειτουργία του σε συνθήκες εντεινόμενης κλιματικής κρίσης που αναμένουμε τα επόμενα χρόνια (ακραίες χιονοπτώσεις, καύσωνες, μεγάλες πυρκαγιές).

Τρίτον, διακυβεύεται η υλοποίηση των επενδύσεων σε διεθνείς διασυνδέσεις που διερευνά ο ΑΔΜΗΕ -σε συνεννόηση με την Ελληνική Κυβέρνηση- προκειμένου να προβεί σε βιώσιμες στρατηγικές επενδύσεις. Τις επόμενες ημέρες, ο Διαχειριστής σκοπεύει να καταθέσει πρόταση στην εταιρεία Euroasia Interconnector για συμμετοχή στο μετοχικό της κεφάλαιο.

Επιπλέον, εξετάζει τη συμμετοχή σε επενδυτικό σχήμα για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου που θα περιλαμβάνει ιδιώτες επενδυτές και τον Διαχειριστή της Αιγύπτου, και μελετά από κοινού με τον Διαχειριστή της Ιταλίας δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας. Ταυτόχρονα, εξετάζει επενδύσεις στα Βαλκάνια.

Όλα αυτά τα σχέδια που εντάσσονται στη γενική εθνική στρατηγική μετατροπής της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο θα επανεξεταστούν με σοβαρή πιθανότητα να καθυστερήσουν εάν το ρυθμιστικό περιβάλλον δεν είναι βιώσιμο.

Καθώς η σημερινή συγκυρία είναι ευνοϊκή για την ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας στη μεταφορά ενέργειας από τις εναλλακτικές πηγές που αναζητεί η Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω της γεωπολιτικής κρίσης, ο κίνδυνος είναι αυτή η ευκαιρία να χαθεί και η απώλεια αυτή θα κοστίσει στην εθνική ενεργειακή στρατηγική.

Τι προτείνει ο Διαχειριστής

Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ για WACC ύψους 7,5% κατατέθηκε τον Οκτώβριο του 2021. Έκτοτε, όμως, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί δραματικά. Μετά την ύφεση που προκάλεσε η πανδημική κρίση, οι προοπτικές είναι δυσοίωνες καθώς η έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία στις αρχές του 2022 οδήγησε σε αναζωπύρωση των πληθωριστικών πιέσεων.

Οι προβλέψεις διεθνών επενδυτικών οίκων κάνουν λόγο για αύξηση των επιτοκίων του ευρώ κατά 100-150 μονάδες βάσης εντός του έτους. Οι εξελίξεις αυτές αντικατοπτρίζονται και στη σφοδρή αύξηση των επιτοκίων των κρατικών ομολόγων παγκοσμίως, καθώς επίσης και στην ταχεία κλιμάκωση των επιτοκίων δανεισμού.

Υπό αυτές τις συνθήκες, ο ΑΔΜΗΕ είναι υποχρεωμένος να καταθέσει νέα πρόταση στη ΡΑΕ για WACC 8,16% προκειμένου η εταιρεία να είναι βιώσιμη στο μέλλον και να υλοποιηθούν οι επενδύσεις που η ίδια η ΡΑΕ έχει εγκρίνει στο Δεκαετές Πλάνο Επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ. Οι βασικές παραδοχές για τις παραπάνω παραμέτρους θα είναι σήμερα στη διάθεση του Ρυθμιστή.

Διαφήμιση
Διαφήμιση