HomeΟΙΚΟΝΟΜΙΑΑγροτικά Προϊόντα: Ποιες αγορές κρύβουν ευκαιρίες για αύξηση των εξαγωγών

Αγροτικά Προϊόντα: Ποιες αγορές κρύβουν ευκαιρίες για αύξηση των εξαγωγών

Ποιες περιοχές παρουσιάζουν ευκαιρίες για τα προϊόντα της ΕΕ

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Βιολογικά προϊόντα, φρούτα – λαχανικά και τρόφιμα που έχουν παραχθεί με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο είναι τα προϊόντα στα οποία δίνει ιδιαίτερα έμφαση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα νέα προγράμματα προώθησης αγροδιατροφικών προϊόντων στην εσωτερική και τις διεθνείς αγορές για το 2022.

Παράλληλα, αναδεικνύει ως μείζονες στόχους τις αγορές της Ιαπωνίας, της Νοτίου Κορέας, του Καναδά και του Μεξικού λόγω της μεγάλης δυναμικής τους στην περαιτέρω αύξηση των ευρωπαϊκών εξαγωγών.

Με τις ευρωπαϊκές εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων να έχουν αυξηθεί κατά 8% στο 9μηνο του 2021 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να διαθέσει 185,9 εκατ. ευρώ το 2022 για τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων προώθησης εντός και εκτός ΕΕ και ανακοίνωσε ότι θα δέχεται προτάσεις από τις ενδιαφερόμενες οργανώσεις και συνεταιρισμούς έως την 21η Απριλίου του 2022.

Τα καινούργια προγράμματα εστιάζουν σε εκστρατείες προώθησης που συνάδουν με τις φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, υποστηρίζοντας στόχους από τη στρατηγική «Από το αγρόκτημα στο πιάτο», από το ευρωπαϊκό σχέδιο για την καταπολέμηση του καρκίνου, από το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τις βιολογικές καλλιέργειες και από την Ανακοίνωση σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών «End the Cage Age» («Τέλος στα κλουβιά»).

Οι εκστρατείες θα αναδεικνύουν επίσης τα υψηλά πρότυπα ασφάλειας των γεωργικών προϊόντων διατροφής της ΕΕ, καθώς και το ποικίλο και παραδοσιακό φάσμα προϊόντων που υποστηρίζονται από τα συστήματα ποιότητας της ΕΕ.

Ποιες περιοχές παρουσιάζουν ευκαιρίες για τα προϊόντα της ΕΕ
Για να ιεραρχήσουν προτεραιότητες στα προγράμματα προώθησης σε τρίτες χώρες, οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προχώρησαν σε μακρο-οικονομική ανάλυση των αγορών τους ανιχνεύοντας προοπτικές αύξησης των ευρωπαϊκών εξαγωγών σε συνδυασμό με τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου που έχει υπογράψει ή διαπραγματεύεται η ΕΕ και την απόσυρση υγειονομικών ή φυτουγειονομικών περιορισμών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

-Κίνα και ΝοτιοΑνατολική Ασία: Αυτές οι αγορές εξακολουθούν να είναι ελκυστικές με ευοίωνες προοπτικές για αύξηση των εισαγωγών γεωργικών προϊόντων από την ΕΕ λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του ΑΕΠ, της αύξησης του πληθυσμού καθώς και της προβλεπόμενης αύξησης των εισαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων.

Η Κίνα και η Νοτιοανατολική Ασία καταλαμβάνουν μεγάλο μερίδιο των παγκόσμιων εισαγωγών αγροδιατροφικών προϊόντων, γεγονός που αναδεικνύει ακόμη περισσότερο τη σημασία τους ως αγοράς – στόχου για δράσεις προώθησης των εξαγωγών αγροτικών προϊόντων της ΕΕ.

-Ιαπωνία και Νότια Κορέα: Πρόκειται για αγορές στις οποίες έχουν εδραιωθεί τα ευρωπαϊκά προϊόντα, κυρίως τα υψηλής αξίας, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) ή Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ).

-Σιγκαπούρη και Βιετνάμ. Αυτές οι αγορές παρουσιάζουν σημαντικές εξαγωγικές ευκαιρίες για τους παραγωγούς της ΕΕ, πολύ περισσότερο μετά την έναρξη ισχύος των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου της ΕΕ με τη Σιγκαπούρη και το Βιετνάμ.

Η Σιγκαπούρη αποτελεί προνομιακή τοποθεσία για το εμπόριο, τόσο στην Ασία όσο και σε όλο τον κόσμο. Κατέχει νευραλγική θέση στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας και είναι ενεργό μέλος της Ένωσης Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN). Αυτό σημαίνει ότι θα μεγαλώσει η οικονομική παρουσία της ΕΕ στην ASEAN, την οποία θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο η συμφωνία με το Βιετνάμ, ένα άλλο μέλος της ASEAN.

-Βόρεια Αμερική: Αυτή η περιοχή απορροφά το μεγαλύτερο μέρος από τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων της ΕΕ και έχει εδραιωθεί ως μια ελκυστική αγορά για τα ευρωπαϊκά αγροδιατροφικά προϊόντα.

Η Συνολική Οικονομική και Εμπορική Συμφωνία της ΕΕ με τον Καναδά (CETA) και οι συνεχιζόμενες διαβουλεύσεις για την επικαιροποίηση της Παγκόσμιας Συμφωνίας ΕΕ-Μεξικού αποτελούν πρόσθετα επιχειρήματα υπέρ αυτών των αγορών.

Παράλληλα, η αλλαγή στην Κυβέρνηση των ΗΠΑ αναζωογονεί τις ελπίδες για ανανέωση της εταιρικής σχέσης των δύο πλευρών και προς αυτήν την κατεύθυνση είναι θετικό σημάδι η προσωρινή άρση των πρόσθετων δασμών που επέβαλαν οι ΗΠΑ στα αγροδιατροφικά προϊόντα της ΕΕ στο πλαίσιο της διαμάχης στον ΠΟΕ για τα πολιτικά αεροσκάφη.

Οι ΗΠΑ είναι ελκυστική χώρα καθώς αποτελεί μεγάλη αγορά με τους καταναλωτές της να έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα προϊόντα της ΕΕ.

Άλλες περιοχές με αναγνωρισμένη δυναμική για τα προϊόντα της ΕΕ:

– Ηνωμένο Βασίλειο: Επί του παρόντος απορροφά το 25% των εξαγωγών της ΕΕ των 27 και αποτελεί αγορά-κλειδί για τις εξαγωγές βοείου κρέατος, πουλερικών, ρυζιού, φρούτων και λαχανικών, ελαιολάδου, κρασιού και αποσταγμάτων.

Το τέλος της μεταβατικής περιόδου και η εφαρμογή της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας ΕΕ-ΗΒ αποτελούν σημαντική πρόκληση για τους παραγωγούς της ΕΕ.

– Οι χώρες της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής δεν δείχνουν, επί του παρόντος, να έχουν το μεγαλύτερο δυναμικό ανάπτυξης αλλά μπορεί να αποδειχθούν ελκυστικές για συγκεκριμένα αγροδιατροφικά προϊόντα της ΕΕ, όπως και να αποτελέσουν λύση στην αναγκαιότητα διαφοροποίησης των αγορών.

Με τις ευκαιρίες μάλιστα που θα προκύψουν από την εμπορική συμφωνία ΕΕ-Mercosur η ΕΕ θα έχει το σημαντικό πλεονέκτημα να είναι ο πρώτος μεγάλος προτιμησιακός εμπορικός εταίρος που εισέρχεται στην αγορά αυτή.

– Οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας επίσης δεν συγκαταλέγονται σ’ αυτές που έχουν το μεγαλύτερο δυναμικό ανάπτυξης, ενώ οι εξαγωγές στη Ρωσία εξακολουθούν να υπόκεινται σε περιορισμούς λόγω του embargo.

Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν ευκαιρίες για συγκεκριμένα προϊόντα της ΕΕ στις συγκεκριμένες χώρες.

– Καθώς έχουν αρχίσει οι διαπραγματεύσεις για εμπορική συμφωνία με τη Νέα Ζηλανδία και την Αυστραλία, οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς μπορούν να αναζητήσουν επιχειρηματικές ευκαιρίες σ’ αυτές τις αγορές.

– Η Εγγύς και η Μέση Ανατολή μπορεί να εμφανίζουν μέτριους ρυθμούς ανάπτυξης, ωστόσο η περιοχή παραμένει προορισμός με σημαντική δυναμική απορρόφησης συγκεκριμένων προϊόντων, δυναμική που μπορεί να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον.

Διαφήμιση
Διαφήμιση