HomeHL-GreeceΜεγάλα έργα: Διαγωνισμοί άνω των 5 δισ. μέχρι το τέλος του έτους

Μεγάλα έργα: Διαγωνισμοί άνω των 5 δισ. μέχρι το τέλος του έτους

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Με την επιστολή έγκρισης, από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να είναι θέμα εβδομάδων, στο υπουργείο Υποδομών ετοιμάζονται να κλείσουν μία ακόμα εκκρεμότητα στα μεγάλα έργα, τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, ύψους περί τα 400 εκατ. ευρώ.

Με την υπογραφή για το συγκεκριμένο έργο, το οποίο εντάσσεται στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα), η κυβέρνηση θα έχει συμβασιοποιήσει μέσα σε δύο χρόνια σχεδόν το 30% του μεγάλου προγράμματος έργων, ύψους 13 δισ. ευρώ που προωθεί.

Μέχρι το τέλος του χρόνου ή τις αρχές του 2022 αναμένεται να προκηρυχθούν νέα μεγάλα έργα ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ, μαζί με τα σιδηροδρομικά, ενώ θα κατατεθούν οικονομικές προσφορές σε εν εξελίξει διαγωνισμούς με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που αγγίζουν τα 2,5 δισ. ευρώ.

Σε ορισμένα από τα συγκεκριμένα ΣΔΙΤ, αξίας κοντά στο ένα δισ. ευρώ, επιδιώκεται να υπάρχουν και προσωρινοί ανάδοχοι τους επόμενους έξι μήνες.

Τους τελευταίους μήνες στο υπουργείο Υποδομών προσπάθησαν με επιτυχία να ξεμπλοκάρουν και να υπογράψουν σειρά συμβάσεων μεγάλων έργων, τα περισσότερα από τα οποία καθυστερούσαν επί χρόνια.

Καταβλήθηκε μεγάλη προσπάθεια, ακόμα και με παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη, ώστε να αποσυρθούν εκατέρωθεν προσφυγές στο διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεϊκού – Γουδή) της γραμμής 4 στο μετρό της Αθήνας.

Έτσι πριν από λίγες εβδομάδες υπεγράφη η σύμβαση για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο των τελευταίων ετών, ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ με τον ΦΠΑ. Το έργο εκτελείται από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom.

Πριν από λίγες εβδομάδες εγκρίθηκε από την Βουλή και η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ώστε να προχωρήσει το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65, ύψους 442 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η έγκριση της Βουλής κλείνει μια δεκαετή εκκρεμότητα σε σχέση με την τύχη του αυτοκινητοδρόμου Ε65 που συνδέει την εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και στην ουσία ολοκληρώνει το δίκτυο των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας.

Η σύμβαση παραχώρησης έχει υπογραφεί με την Κεντρική Οδός ΑΕ που ελέγχεται από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί την τελευταία διετία περιλαμβάνεται και άλλο ένα στοιχειωμένο έργο, ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία το οποίο ανέλαβε η Μυτιληναίος.

Πρόκειται για οδικό τμήμα που προωθούνταν επί σχεδόν δεκαπέντε χρόνια χωρίς να ολοκληρώνεται!

Επιπλέον, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε και στην υπογραφή σειράς συμβάσεων με τους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων για μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα, συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ.

Στα έργα που θα ανατεθούν και στους διαγωνισμούς που θα ολοκληρωθούν, εκτός του τμήματος Πάτρα – Πύργος που θα αναλάβει η Ολυμπία Οδός, περιλαμβάνονται και αρκετά ΣΔΙΤ με επίκεντρο τρεις οδικούς άξονες.

Πρόκειται για τα τμήματα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το Flyover της Θεσσαλονίκης, με το συνολικό κόστος των τριών έργων να φτάνει το 1 δισ. ευρώ.

Και στους τρεις διαγωνισμούς αναμένεται να κατατεθούν οικονομικές προσφορές ή να υπάρχουν προσωρινοί ανάδοχοι μέχρι τις αρχές του νέου έτους.

Και τα τρία έργα διεκδικούν οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος και Intrakat (η Intrakat δεν διεκδικεί το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ). Ο πλέον ώριμος είναι ο διαγωνισμός για τον άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη με κόστος 312 εκατ. ευρώ.

Μέσα στον Αύγουστο ή τις αρχές του φθινοπώρου θέλουν στο υπουργείο Υποδομών να προκηρύξουν και τους έξι διαγωνισμούς για τα νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.

Τα έξι έργα που προωθούνται με τη συγκεκριμένη διαδικασία είναι η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες (η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ) και η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) με το δίκτυο.

Στο τελευταίο έργο αποφασίστηκε να ενταχθεί και ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Δυτικής Θεσσαλονίκης ως ενιαία εργολαβία.

Αγώνας δρόμου γίνεται ώστε να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και να προχωρήσουν τα ΣΔΙΤ κατασκευής φοιτητικών κατοικιών για τα πανεπιστήμια Κρήτης, Θράκης και Θεσσαλίας, συνολικού ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ.

Στην πρώτη φάση των διαγωνισμών είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Archirodon, Intrakat, Θεμέλη και την κοινοπραξία Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ.

Διαφήμιση
Διαφήμιση