HomeHL-9Eπιστρέφουν αύριο Πικάσο και Μοντριάν στην Εθνική Πινακοθήκη

Eπιστρέφουν αύριο Πικάσο και Μοντριάν στην Εθνική Πινακοθήκη

Τα αναπάντητα ερωτήματα, η πρώην σύντροφος και ο πληροφοριοδότης

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Μια τυπική εκκρεμότητα μένει, η υπογραφή της εισαγγελικής εντολής και αύριο, 1η Ιουλίου, τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν που απόκτησαν μια μυθιστορηματική διάσταση με την κλοπή τους, θα επιστρέψουν στην Εθνική Πινακοθήκη. Και θα την βρουν αγνώριστη…

Από την κρύπτη δίπλα στο μπάνιο στο σπίτι της Κερατέας, ως τα βάτα στη ρεματιά και μετά τα εργαστήρια της ελληνικής αστυνομίας στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η περιπλάνηση των δυο έργων του Πάμπλο Πικάσο και του Πιετ Μοντριάν τελειώνει.

Ο κύκλος κλείνει, αφού τα έργα «Γυναικείο Κεφάλι» και «Ο ανεμόμυλος Στάμμερ» επιστρέφουν στην Εθνική Πινακοθήκη απ’ όπου τα άρπαξε μέσα σε επτά λεπτά στις 9 Ιανουαρίου του 2012 ο artfreak ελαιοχρωματιστής.

Η αφιέρωση του Πικάσο πίσω από τον πίνακά του με τον οποίο τον δωρίζει στην Ελλάδα -Φωτογραφία:

pinakes5

Επιστρέφουν αύριο στο «σπίτι» τους

Tα έργα θα φτάσουν αύριο στην νέα Εθνική Πινακοθήκη (δεν έχει καθοριστεί ακόμα ακριβώς η ώρα), θα οδηγηθούν απευθείας στο περίφημο τμήμα συντήρησης, γνωστό για την επιστημονική κατάρτιση και τη μεθοδική εργασία των συντηρητών της Πινακοθήκης. Περιμένουμε να γίνει και επισήμως η ταυτοποίηση, η επιβεβαίωση της γνησιότητας των έργων, ο έλεγχος και η καταγραφή της κατάστασης των έργων και των φθορών τους και η μελέτη για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν. Στην Πινακοθήκη θα μεταβεί και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Ακολούθως θα γίνουν οι εργασίες συντήρησης που επιβάλλονται μετά την ταλαιπωρία που έχουν υποστεί αυτά τα εννέα χρόνια τα δύο έργα. Ολα δείχνουν πως τον Σεπτέμβριο το αργότερο, τα έργα θα τοποθετηθούν και πάλι στους τοίχους της Πινακοθήκης, προφανώς στον δεύτερο όροφο με τα έργα του 20ου αιώνα. Τέλος καλό, όμως η ιστορία δεν έχει λήξει. Οι ερωτήσεις που έχουν προκύψει για τον φερόμενο δράστη μετά την απολογία του και την ταχύτητα των γεγονότων από το βράδυ της Δευτέρας είναι πολλές. Και σοβαρές.

Ο artfreak και δυο ακόμα πρόσωπα κλειδιά: Η πρώην σύντροφός του και ο πληροφοριοδότης

Αν και τα στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας έλεγαν μετά βεβαιότητας ότι έδρασε μόνος του ο 49χρονος άνεργος ελαιοχρωματιστής, που ταξίδευε μεταξύ Λονδίνου, Αμστερνταμ, Αθήνας και Ντουμπάι και έχει δικηγόρο τον Σάκη Κεχαγιόγλου, η έρευνα φαίνεται ότι θα μπει σε νέο κεφάλαιο.

Πρόσωπο-κλειδί είναι η πρώην σύντροφός του, στην οποία είχε εξομολογηθεί ότι έχει στην κατοχή του τα δυο έργα και αυτή δεν τον είχε πιστέψει. Αλλο ένα πρόσωπο-κλειδί είναι ο άνθρωπος που έδωσε την πληροφορία που οδήγησε στην σύλληψή του.

Αξίζει ιδιαίτερης προσοχής ο πληροφοριοδότης: είναι ο πρώτος μετά από εννέα χρόνια που έδωσε την σωστή πληροφορία που οδήγησε στη σύλληψη -όλες οι προηγούμενες είχαν αποδειχθεί λάθος ή ψευδείς. Δεν διαφεύγει της προσοχής κανενός βέβαια και η χρονική σύμπτωση: ο πίνακας βρέθηκε πριν κλείσει ο κύκλος εορτασμού 200 ετών από την Επανάσταση του 1821, αλλά και ταυτόχρονα σχεδόν με τα θυρανοίξια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης. Μια εξέλιξη ιδανική για το αφήγημα αυτής της χρονικής συγκυρίας.

elaioxrwmatistis342

Ο 49χρονος που κατηγορείται για την κλοπή των πινάκων Πικάσο και Μοντριάν

Οταν ξυλουργός έκλεψε τη Μόνα Λίζα από το Μουσείο Λούβρου

Η πρώην σύντροφος στο Λονδίνο, ο ή η πληροφοριοδότης και ο 49χρονος φιλότεχνος ελαιοχρωματιστής είναι τα τρια απτά, υπαρκτά πρόσωπα. Τα προφανή τουλάχιστον, αν μείνουμε στο σενάριο ότι έδρασε μόνος, δαιμόνιος, προφητικός του σήριαλ Loupin, πνευματικό παιδί του συγγραφέα Page Martin και του βιβλίου του «Ο άνθρωπος που έκλεψε τη Μόνα Λίζα» (εκδόσεις Αγρα). Το βιβλίο αφηγείται μοναδικά και βέβαια με μυθιστορηματική παρέμβαση την κλοπή του θρυλικού πίνακα από το μουσείο του Λούβρου το 1911. Θυμίζουμε ότι τον πίνακα είχε κλέψει ο 30 ετών Βιτσέντζο Περούτζια από το Κόμο και για ένα διάστημα είχε δουλέψει ως ξυλουργός στο Λούβρο. Μια ακόμα σύμπτωση, ένας κλέφτης που ξέρει από οικοδομή όπως ο 49χρονος.

Το μυστήριο με το τρίτο έργο που εκλάπη και τα ερωτήματα για τον δράση
Υπάρχει ένα ακόμα καθοριστικό ερώτημα όμως, που για πρώτη φορά φαίνεται ότι η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, αφήνει ανοιχτό. Αφορά το τρίτο έργο που έκλεψε ο 49χρονος, ένα συγκλονιστικό σχέδιο του 17ου αιώνα, το «Ο Αγιος Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και Σύμβολα του Πάθους» του Guglielmo Caccia γνωστού ως Moncalvo.

Ο 49χρονος που κατηγορείται για την κλοπή των πινάκων Πικάσο και Μοντριάν
Ο 49χρονος, που δηλώνει τόσο μεγάλος φιλότεχνος, τόσο εμμονικός που οργάνωσε μόνος του ολόκληρη ληστεία, δεν δίστασε -σύμφωνα με τον ισχυρισμό του- να σκουπίσει το ματωμένο χέρι του πάνω στο σχέδιο. Στη συνέχεια έσκισε το σχέδιο του 17ου αιώνα σε κομμάτια και το πέταξε στην τουαλέτα -αλήθεια ποιος άνθρωπος με τόση αγάπη στην Τέχνη θα σκούπιζε το αίμα του σε έργο τέχνης; Επίσης ο ίδιος δήλωσε ότι αγόρασε από το Μοναστηράκι χοντρά γάντια για την κλοπή – πώς τρυπήθηκε τόσο βαθιά που λέρωσε με αίμα το έργο. Και γιατί δεν βρέθηκε αίμα στον χώρο της κλοπής;

Το ύποπτο έργο στη δημοπρασία της Φλωρεντίας
Το απόγευμα της Τετάρτης, μιλώντας στον ΑΝΤ-1 η Λίνα Μενδώνη δήλωσε ότι ο ισχυρισμός του δράστη και αυτό που μεταφέρεται από την αστυνομία είναι ότι το έργο καταστράφηκε, και εμμέσως άφησε να εννοηθεί ότι θα μελετηθεί ξανά το θέμα. Διότι υπάρχουν ενδείξεις ότι το έργο μπορεί να πουλήθηκε. Ιστορικός Τέχνης δήλωσε ότι το εντόπισε – ή ένα σκίτσο του Moncalvo που ήταν σχεδόν ίδιο, σε δημοπρασία στη Φλωρεντία. Ενημερώθηκαν τότε η διευθύντρια της Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα και το ΔΣ της Πινακοθήκης.

picasso_lifo2Το έργο μετά από αυτή την συζήτηση αποσύρθηκε από τον κατάλογο της δημοπρασίας. Η εφημερίδα Καθημερινή είχε επικοινωνήσει τότε με την κυρία Λαμπράκη Πλάκα και είχε πάρει την εξης απάντηση: «Εχουμε σοβαρές αμφιβολίες, κυρίως επειδή υπάρχει μια μικρή διαφορά στο μέγεθος, αλλά και κάποιες διαφορετικές κηλίδες». Παραδέχθηκε μάλιστα ότι η Εθνική Πινακοθήκη δεν έστειλε κάποιον ειδικό να εξετάσει το έργο της δημοπρασίας. «Εθεσα το ζήτημα στο Δ.Σ. και δεν το κρίναμε απαραίτητο» ήταν η απάντηση της κυρίας Λαμπράκη Πλάκα στην Καθημερινή. .

iefimerida.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση