HomeΕΛΛΑΔΑΈπεσαν οι υπογραφές για τη Γραμμή 4 του Μετρό

Έπεσαν οι υπογραφές για τη Γραμμή 4 του Μετρό

Μητσοτάκης: Η χώρα γυρίζει σελίδα

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Οι υπογραφές για το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο που παίρνει μπρος μετά την Αττική Οδό, πέφτουν απόψε στο άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, εκεί που σε λίγες μέρες θα ξεκινήσουν να ξεπροβάλλουν τα πρώτα εργοτάξια της νέας γραμμής 4 του μετρό για την έναρξη των πρόδρομων εργασιών του έργου. Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή υπογράφεται η σύμβαση ύψους 1,2 δισ. ευρώ με την κοινοπραξία «ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A».

Οι τρεις εταιρείες με μεγάλη τεχνογνωσία σε έργα μετρό αναλαμβάνουν για τα επόμενα 8 χρόνια να αναβαθμίσουν μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, δημιουργώντας 15 νέους σταθμούς που θα αποτελέσουν την ραχοκοκκαλιά της νέας γραμμής από το Γαλάτσι ως το Γουδί, διασχίζοντας την καρδιά της πόλης και περιοχές όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο έργο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται στις αρχές της δεκαετίας του ΄90 αλλά χρειάστηκε να σβηστούν και να ξαναγραφτούν πολλοί σχεδιασμοί μέχρι να ωριμάσει και να προκηρυχθεί το 2017.

Ουσιαστικά, η γραμμή 4 παρέμεινε λόγω προσφυγών παγωμένη και επανακκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019, με την έναρξη της διαδικασίας ελέγχου των φακέλων δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει. Ο πόλεμος προσφυγών συνεχίστηκε αλλά δικαίωσε την κυβερνητική πολιτική αλλά και την απόφαση της Αττικό Μετρό να μην ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να προχωρήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και εν συνεχεία η κατακύρωση του έργου.

 

Δείτε βίντεο: Πού θα γίνουν οι 15 νέοι σταθμοί

Μητσοτάκης: Θα ξανακάνουμε την πόλη μας φιλική και βιώσιμη

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης για τη Γραμμή 4 του Μετρό, στην Αθήνα, υπογράμμισε ότι πριν από δύο χρόνια η υλοποίηση του έργου ήταν άλυτος γρίφος, ωστόσο η κυβέρνηση της ΝΔ κατάφερε να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια και να φτάσει στην έναρξη του έργου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ακόμα ότι το έργο αυτό είναι ένα μόνο από τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που θα ξεκινήσουν καθώς η χώρα γυρίζει σελίδα και οι προοπτικές ανάτπυξης είναι εξαιρετικά ευοίωνες.  «Θα ξανακάνουμε την πόλη μας φιλική και βιώσιμη» είπε χαρακτηριστικά.

Καραμανλής: Η Γραμμή 4 θα αλλάξει την καθημερινότητα των πολιτών

Ο Κώστας Καραμανλής στην ομιλία του στην εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης για τη Γραμμή 4 του Μετρό είπε ότι σήμερα βάζουμε μπρος το μεγαλύτερο έργο της επόμενης δεκαετίας που θα αλλάξει την καθημερινότητα των πολιτών στο λεκανοπέδιο. Το έργο θα δώσει ώθηση στην οικονομία. Η δρομολόγηση του πέρασε από χίλια κύματα, πολλοί πίστευαν ότι πρέπει να ακυρωθεί. Εμείς επιμείναμε και σήμερα κάνουμε το έργο πραγματικότητα ανέφερε και πρόσθεσε ότι τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμία πολιτική παράταξη αλλά σε ολόκληρο τον ελληνικό λαό.

Σημείωσε ωστόσο ότι τα μνημόνια του 2010 και η περίφημη διαπραγμάτευση του 2015 έφεραν πίσω τα μεγάλα δημόσια έργα. Το 2019 βάλαμε ένα τέλος στο γαϊτανάκι των προσφυγών  είπε και πρόσθεσε ότι καταφέραμε μεσα σε σε 23 μήνες να ξεπεράσουμε πολλά και σύνθετα προβλήματα και να εγκαθίστανται πλέον τα πρώτα εργοτάξια.

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε ειδικά στο σταθμό Εξαρχείων λέγοντας ότι δεν αλλάξαμε τίποτα από τον αρχικό σχεδιασμό και ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να μην αφήσει πίσω καμία γειτονιά της Αθήνας

Τα τεχνικά στοιχεία του έργου

Το πρώτο τμήμα Γραμμής 4 του Μετρό «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εξυπηρετήσει πολλές περιοχές του κέντρου της Αθήνας.

Με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), θα αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού και ιδίως ο σταθμός του Συντάγματος.

Η Γραμμή 4 θα εξυπηρετεί πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο, την Πανεπιστημιούπολη.

Θα συνδέεται δε με τις υφιστάμενες Γραμμές του Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο / Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η Γραμμή 4 του Μετρό θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 13 χλμ από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή, εντός των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.

Θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με τα φρέατα αερισμού τους: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.

Θα κατασκευαστεί επίσης ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών και του Τραμ, καθώς και ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, που θα χωροθετηθούν σε διαθέσιμο χώρο στο αμαξοστάσιο Σεπολίων.

Θα κατασκευαστούν τέλος δύο επισταθμοί γραμμής πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφόρο Βεΐκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη), για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και τη συντήρησή τους.

Κατά μήκος της Γραμμής 4 προβλέπονται εννέα φρέατα ενδιάμεσα ή τερματικά, δηλαδή τα φρέατα ΕΥΔΑΠ, Βεΐκου – Πλυντήριο – Συντήρηση, Βιβλιοθήκης, Διακλάδωσης Ευαγγελισμού, Φορμίωνος, ΝήαρΗστ, Δικαιοσύνης, ΤΒΜ Κατεχάκη, ΓΝΑ.

Η κύρια σήραγγα στο σύνολο του έργου θα είναι διπλής τροχιάς, εσωτερικής ελάχιστης διαμέτρου 8,48 μ, συνολικού μήκους περίπου 10.144 μ και θα κατασκευασθεί με κατ’ ελάχιστον δύο καινούργια μηχανήματα ΤΒΜ (Tunnel Boring Machine, δηλαδή μηχάνημα διάτρησης σηράγγων, ο γνωστός “μετροπόντικας”) ολομέτωπης κοπής.

Τα υπόλοιπα τμήματα αποτελούνται από σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μονής τροχιάς, μεταβαλλόμενης διατομής και τριπλής τροχιάς.

Το έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό: 20 αυτόματα τραίνα χωρίς οδηγό, καθώς και όλα τα απαιτούμενα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής.

Αντικείμενο της σύμβασης

Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση της οριστικής μελέτης και της μελέτης εφαρμογής, η κατασκευή των έργων πολιτικού μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των ανταλλακτικών της Γραμμής 4 του Μετρό, Τμήμα Α΄ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή».

Από τη Γραμμή 4 του Μετρό ξεκινά στην Ελλάδα και η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling –το λεγόμενο ΒΙΜ. Μια καινοτόμα πλατφόρμα, που ενισχύεται από την Κομισιόν, αλλά αποτελεί και μέρος των μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Καλύπτει το κενό ανάμεσα στο μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου, συνεισφέροντας στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, που άλλωστε αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην Ελλάδα.

Θέσεις σταθμών

1.Άλσος Βεΐκου

Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.

2.Γαλάτσι

Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.

3.Ελικώνος

Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου- παιδική χαρά.

4.Κυψέλη

Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.

5.Δικαστήρια

Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.

6.Αλεξάνδρας

Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.

7.Εξάρχεια

Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.

8.Ακαδημία

Ο σταθμός «Ακαδημία» χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.

9.Κολωνάκι

Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.

10.Ευαγγελισμός

Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.

11.Καισαριανή

Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.

12.Πανεπιστημιούπολη

Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.

13.Ιλίσια

Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.

14.Ζωγράφου

Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.

15.Γουδή

Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.

Οφέλη για το περιβάλλον

Συνολικά εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με τη Γραμμή 4 το Μετρό περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως και έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 tons/ημέρα.

Νέες τεχνολογίες

Οι προδιαγραφές για την Γραμμή 4 ακολουθούν νέα πρότυπα και ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, καθώς πολλές απαιτήσεις και διαδικασίες έχουν αλλάξει με βάση την εμπειρία από τα προηγούμενα έργα. Συνοπτικά, μερικά βασικά σημεία αναβάθμισης και βελτίωσης είναι:

1.Γραμμή με τραίνα χωρίς οδηγό.

2.Τραίνα από φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, με υπεραυτόματα και έξυπνα συστήματα λειτουργίας.

3.Πρόβλεψη επιστροφής αναγεννώμενης ενέργειας της πέδης των συρμών.

4.Εξελιγμένα συστήματα αυτομάτου ελέγχου όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων

5.Προβλέψεις κυβερνοασφάλειας στη λειτουργία τραίνων και συστημάτων.

6.Εξελιγμένα συστήματα επικοινωνιών και εξυπηρέτησης των επιβατών.
protothema.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση