HomeHL-9Ηράκλειο: Το ενετικό λιμάνι και οι άλλες διεκδικήσεις

Ηράκλειο: Το ενετικό λιμάνι και οι άλλες διεκδικήσεις

Μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον προέβλεψε για το λιμάνι του Ηρακλείου στο πλαίσιο της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, ο υπουργός Ναυτιλίας

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Από τη μια αδιαπραγμάτευτες διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου που δε σταματούν στο να περιέλθει το ενετικό λιμάνι στη δικαιοδοσία της Λότζια, (αλλά επεκτείνονται στη χερσαία ζώνη το Μαρίνα και στο λιμενικό περίπτερο, το ΚΤΕΛ και τον Θεατρικό Σταθμό) και από την άλλη οι αγωνίες για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται σε όλη τη λιμενική ζώνη με την εμπλοκή ιδιωτών, κυριάρχησαν στη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, στην οποία συμμετείχε και ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Γ. Πλακιωτάκης.

Oι θέσεις των παρατάξεων σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού

Οι παρατάξεις, σύμφωνα με τη εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ, έθεσαν κρίσιμα ζητήματα σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, υπογραμμίζοντας την κορυφαία γεωστρατηγική σημασία του στην Ανατολική Μεσόγειο, τον ρόλο του στην εθνική οικονομία και τον κεντροβαρή ρόλο του στο Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών. Συγκεκριμένα διατυπώθηκε έντονος προβληματισμός για κατά πόσο το κράτος και οι υπηρεσίες του, (ειδικά σε αυτή την κρίσιμη χρονικά περίοδο που διανύουμε) θα μπορούν να παρεμβαίνουν στον ιδιώτη που θα διαχειρίζεται το λιμάνι, με δεδομένο το εθνικό πολιτικό και οικονομικό βάρος της λιμενικής ζώνης.

Ο δήμαρχος Ηρακλείου κ. Β. Λαμπρινός εξέφρασε την άρρηκτα θεμελιωμένη και διαχρονική σχέση του λιμανιού με την πόλη της οποίας αποτελεί κρίσιμος βραχίονας για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Ηρακλείου. Ο ίδιος εξέφρασε τον προβληματισμό του με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, καθώς το δημόσιο δεν θα έχει κανέναν έλεγχο στη λιμενική ζώνη. Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι είναι σημαντικό να εκπροσωπείται στον νέο Οργανισμό που θα συγκροτηθεί ο Δήμος Ηρακλείου.

Παράλληλα, ζήτησε την παρέμβαση του υπουργού κ. Πλακιωτάκη προκειμένου να κλείσει τυπικά και να γίνει ΦΕΚ η εκχώρηση της χερσαίας ζώνης στο Δήμο Ηρακλείου, όπως επίσης η δημιουργία δημοτικού λιμενικού ταμείου, για τη διαχείριση του ενετικού λιμένα.

Εκπροσωπώντας τη μείζονα αντιπολίτευση ο κ. Νίκος Γιαλιτάκης, αφού υπογράμμισε τη γεωστρατηγική θέση του λιμανιού, που όπως είπε έχει δυνατότητες να αποτελέσει τον δεύτερο μεγάλο πόλο στην ανατολική Μεσόγειο, έθεσε το εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα σε σχέση με το κατά πόσο το ελληνικό δημόσιο θα έχει τη δυνατότητα να παρεμβαίνει και να έχει κυρίαρχο ρόλο στα θέματα εθνικής ασφάλειας και ζητήματα που δεν περιορίζονται της οικονομικής του δραστηριότητας.

Ο επικεφαλής των Ενεργών Πολιτών κ. Ηλ. Λυγερός σημείωσε ότι εκτός από το κρίσιμο ζητούμενο που είναι οι διεκδικήσεις του Δήμου Ηρακλείου, το ενετικό λιμάνι, το Μαρίνα, και τις άλλες διεκδικήσεις του Θεατρικού Σταθμού και του ΚΤΕΛ σημείωσε την αντικειμενική ανάγκη να που υπάρχει το θέμα της παραχώρησης της χερσαίας ζώνης να κλείσει πριν από την ανάδειξη του αναδόχου στο λιμάνι.

Πρόσθεσε ότι οι επενδύσεις που τώρα θα γίνουν από τον ιδιώτη θα μπορούσαν να έχουν γίνει πολύ νωρίτερα από το ίδιο το ελληνικό κράτος, και να μην οδηγηθούμε σε αυτή τη μακροχρόνια ενοικίαση.

Υπογράμμισε τον κρίσιμο γεωπολιτικό ρόλο του λιμανιού, και πόσο μεγάλη σημασία έχει να διασφαλιστεί ο δημόσιος έλεγχος και να μην εξαρτάται από την καλή προαίρεση του ιδιώτη. Αντίστοιχα ο κ. Βρύσαλης, εξέφρασε την κατηγορηματική του αντίθεση στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Ηρακλείου, επικαλούμενος το παράδειγμα του λιμανιού του Πειραιά, και το πόσο άλλαξαν οι εργασιακές και μισθολογικές συνθήκες για τους εργαζόμενους, θέτοντας ζήτημα σε σχέση με το ποιοι πραγματικά ωφελήθηκαν από την επένδυση αυτή. Σημείωσε ότι τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης θα είναι αρνητικά για την τοπική κοινωνία, την οποία κάλεσε να αντιδράσει δυναμικά.

Ο κ. Κουκιαδάκης σημείωσε ως κυρίαρχο θέμα το ρόλο του κράτους στη διαχείριση του λιμανιού, υπογραμμίζοντας ως κρίσιμο ζητούμενο τη δυνατότητα της πόλης να έχει λόγο στην ανάπτυξη και εξέλιξη του ενετικού λιμένα.

Αντίστοιχα η κ. Ευαγγελία Σχοιναράκη-Ηλιάκη ξεκαθάρισε ότι η Χερσαία Ζώνη, ο Θεατρικός Σταθμός, το παλιό ΚΤΕΛ, το γνωστό Λιμενικό και βεβαίως το καφέ ΜΑΡΙΝΑ, που αποτελούν σημαντικά ΤΟΠΟΣΗΜΑ της πόλης του Ηρακλείου, εντάσσονται μέσα στα πλαίσια που το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ προκρίνει ως στοιχεία της επαναδιαπραγμάτευσης στο στάδιο της διαγνωστικής διαδικασίας και ειδικά το Καφέ Μαρίνα αποτελεί φυσική και λειτουργική συνέχεια του Ενετικού Λιμένα, εκ της θέσεως του και μόνο και αρμοδιότητα δημόσιας υφής ως δημοτικό κατάστημα στην πορεία πολλών ετών άμεσα προσδιορισμένο ως τέτοιο στη συνείδηση των δημοτών και τέλος χωρίς καμιά απολύτως σχέση με την ουσιαστική δραστηριότητα και τον ρόλο του Λιμένα.

Ο κ. Πέτρος Ινιωτάκης σημείωσε με νόημα ότι σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τη χώρα ιδιωτικοποιείται το λιμάνι, η ΕΤΑΔ ζητά έκταση της πρώην βάσης Γουρνών, ο ΒΟΑΚ θα παραχωρηθεί… και μετά από όλα αυτά το κράτος και η Κυβέρνηση τι θα έχει να διαχειριστεί στην Κρήτη…

Ο Πλακιωτάκης βλέπει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον

Μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον προέβλεψε για το λιμάνι του Ηρακλείου στο πλαίσιο της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης στη διάρκεια της χθεσινής παρέμβασης του στο Δημοτικό Συμβούλιο. Όπως είπε, η ιδιοκτησία του λιμανιού παραμένει στο ελληνικό δημόσιο, που διατηρεί τον ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο. Αν όπως είπε ο επενδυτής ζητήσει τροποποίηση μάστερ πλαν αυτή θα περάσει από διαβούλευση στην οποία θα μετέχει και ο Δήμος Ηρακλείου.

Όπως είπε το ενετικό λιμάνι εξαιρείται από την επένδυση και τόνισε ότι είναι πιθανόν να εξαιρεθούν τα Λινοπεράματα και τα αλιευτικά καταφύγια. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε αυτά θα κριθούν στη δεύτερη φάση της διαδικασίας που δρομολογείται στην οποία θα κριθεί και το ζήτημα της διεκδίκησης των κτηρίων που διεκδικεί ο Δήμος όπως είναι το Μαρίνα, ο Θεατρικός Σταθμός, το λιμενικό περίπτερο τις εγκαταστάσεις του πρώην ΚΤΕΛ). Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι ουδείς εργαζόμενος θα χάσει το θέση του, και σημείωσε ότι στον Πειραιά και τη Θεσαλονίκη υπάρχει ανταποδοτικό τέλος 3,5 % επί του τζίρου.

Πρόσθεσε επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο όταν ήταν μοναδικός μέτοχος ως το 2011 εισέπραττε μέρισμα 185 χιλ ευρώ και το 2019 έχοντας το 23% των μετοχών εισέπραξε 3,8 εκ. Από την πλευρά του ο διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ ο κ. Μηνάς Παπαδάκης σημείωσε ότι οι εργαζόμενοι περνώντας από δημόσιο στο ιδιωτικό καθεστώς αντί 12 μισθούς θα έχουν 14 , και σημείωσε ότι η επένδυση αυτή θα επανεκκινήσει την τοπική οικονομία.

Όπως είπε το λιμάνι είναι πολυθεματικό, καθώς έχει την κρουαζιέρα, την επιβατική, εμπορευματική και τουριστική κίνηση, και ότι διψά για επενδύσεις.

Οι θέσεις και τις διεκδικήσεις της Δημοτικής Αρχής Ηρακλείου αναφορικά με την επικείμενη παραχώρηση του λιμανιού σε επενδυτές

Συγκεκριμένα, ο Δήμαρχος, σχετικά με όσα πρέπει να διεκδικήσει ο Δήμος Ηρακλείου, ανέφερε μεταξύ άλλων:

«1. Την ταχύτατη ολοκλήρωση της παραχώρησης της χερσαίας ζώνης.

Την δέσμευση του Υπουργείου για την έγκριση της ίδρυσης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στο οποίο θα υπαχθούν τόσο η διαχείριση του μη παραχωρουμένου Ενετικού Λιμένα όσο και η παραχώρηση του καφέ ΜΑΡΙΝΑ, των κτιρίων του Θεατρικού Σταθμού και πρώην ΚΤΕΛ, και το πρώην Λιμενικό Περίπτερο.
Την ενημέρωση του Δήμου για τα υπό αξιολόγηση επενδυτικά πακέτα που αφορούν στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Την διασφάλιση της προστασίας του θαλάσσιου και χερσαίου περιβάλλοντος καθώς και της κοινωνικής ζωής του τόπου.
Την συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου Ηρακλείου ή του αναπληρωτή του στη νέα διοίκηση του Λιμανιού.
Τον προσδιορισμό αντισταθμιστικών οφελών προς τον Δήμο Ηρακλείου (ενδεικτικά ποσοστό επί του τζίρου) και
Διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων όλων των εργαζομένων σήμερα στο λιμάνι».
Ο Υπουργός από την πλευρά του δεσμεύτηκε εκ νέου για την μη παραχώρηση του Ενετικού Λιμένα ενώ υποσχέθηκε να εξετάσει άμεσα το θέμα της σύστασης Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου καθώς και των λοιπών ζητημάτων που του ετέθησαν.

Συνολικά η θέση της Δημοτικής Αρχής Ηρακλείου για την αξιοποίηση του Λιμανιού:

Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο διαχρονικά με την ζωή της πόλης των 5+1 πολιτισμών, τμήμα της οποία αποτελεί.

Είναι ένα σημαντικό ελληνικό λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος. Ταυτόχρονα όμως, είναι η σημαντικότερη εμπορική πύλη της Κρήτης και ένας κρίσιμος βραχίονας για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Ηρακλείου.

Λόγω των εξελίξεων στην παγκόσμια οικονομία και τις θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και λόγω της δυναμικής που αναπτύσσεται στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, το λιμάνι του Ηρακλείου, δύναται να συμβάλει περαιτέρω στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας, ΚΑΙ βέβαια, στην ανάπτυξη της πόλης του Ηρακλείου και της Κρήτης.

Θεωρούμε ότι η ανάπτυξη του λιμανιού του Ηρακλείου που είναι ενταγμένο στο «Κεντρικό δίκτυο» των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, πρέπει να αναφέρεται:

Στην εγγύτητα του στο μεγάλο πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης του Ηρακλείου, που επιβάλει την κάλυψη-εξυπηρέτηση συγκεκριμένων αναγκών των πολιτών για μετακίνηση, ναυταθλητισμό, αναψυχή και ελεύθερα προσβάσιμους χώρους, στην γειτνίαση του με σημαντικά ιστορικά μνημεία, γεγονός που επιβάλει την φυσική προστασία τους, την ανάδειξη της ιστορικότητας και της σημασίας τους και την αξιοποίηση τους ως τοπικό «συμβολικό» κεφάλαιο». στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της (τακτικής) επιβατηγού ναυτιλίας, με εκσυγχρονισμό των υποδομών, βελτίωση της εξυπηρέτησης και ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών,
στην δημιουργία-λειτουργία ενός σύγχρονου και ευμεγέθους υδατοδρομίου, που θα συνδέει το Ηράκλειο με κάθε “άκρη” της Κρήτης αλλά και με τα νησιά του Αιγαίου και τη Πελοπόννησο, με προφανή οφέλη για τον τουρισμό και τις μεταφορές, στην περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας, με νέες ειδικές υποδομές (δημιουργία «σταθμού κρουαζιέρας») και εξωστρέφεια, για την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών με έμφαση στην μεγέθυνση του οικονομικού της αντικειμένου για την πόλη και την σύνδεση της με την τοπική πρωτογενή παραγωγή και την ενδοχώρα.

Στην αναδιοργάνωση του εμπορευματικού λιμένα, με επέκταση των εγκαταστάσεων του, υιοθέτηση διεθνών προτύπων λειτουργίας, υψηλή αποτελεσματικότητα και φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις για μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και εξάλειψη του θορύβου και της ρύπανσης,
στην δημιουργία ενός σύγχρονου αλιευτικού καταφυγίου-ιχθυόσκαλας, για τις ανάγκες των επαγγελματιών αλιέων όλου του νησιού και την ανάπτυξη μιας νέας διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας στην πόλη μας,

Θεωρούμε αυτονόητο πως οτιδήποτε αναφέρεται σε ζητήματα εθνικής ασφάλειας έχει ρυθμιστεί από την Ελληνική Κυβέρνηση.

Διεκδικούμε:

Την ταχύτατη ολοκλήρωσητης παραχώρησης της χερσαίας ζώνης.
Την δέσμευση του Υπουργείου για την έγκριση της ίδρυσης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στο οποίο θα υπαχθούν τόσο η διαχείριση του μη παραχωρουμένου Ενετικού Λιμένα όσο και η παραχώρηση του καφέ ΜΑΡΙΝΑ, των κτιρίων του Θεατρικού Σταθμού και πρώην ΚΤΕΛ, και το πρώην Λιμενικό Περίπτερο.
Την ενημέρωση του Δήμου για τα υπό αξιολόγηση επενδυτικά πακέτα που αφορούν στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Την διασφάλιση της προστασίας του θαλάσσιου και χερσαίου περιβάλλοντος καθώς και της κοινωνικής ζωής του τόπου.
Την συμμετοχή του εκάστοτε Δημάρχου Ηρακλείου ή του αναπληρωτή του στη νέα διοίκηση του Λιμανιού.
Τον προσδιορισμό αντισταθμιστικών οφελών προς τον δήμο Ηρακλείου (ενδεικτικά ποσοστό επι του τζίρου) και
Διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων όλων των εργαζομένων σήμερα στο λιμάνι.

Διαφήμιση
Διαφήμιση