HomeΕΛΛΑΔΑΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν τροπολογίες για την στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων των εγκληματιών της ΧΑ

ΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν τροπολογίες για την στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων των εγκληματιών της ΧΑ

Τι αναφέρουν

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τρόπους προκειμένου να ξεπεραστεί ο κάβος του θεσμικού κενού που έχει προκύψει μετά την απαλοιφή από τον Ποινικό Κώδικα των ποινών για την εγκληματική οργάνωση, επιχειρεί να βρει αντιπολίτευση. Στο πλαίσιο αυτό ΣΥΡΙΖΑ και Κίνημα Αλλαγής καταθέτουν σχετικές τροπολογίες στο νομοσχέδιο που ψηφίζεται στη Βουλή για τον κώδικα ιθαγένειας.

Στην τροπολογία που κατέθεσε η αξιωματική αντιπολίτευση αφού προσπαθεί να δώσει εξηγήσεις για την επιλογή της να μην συμπεριλάβει στον Ποινικό Κώδικα τη στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων, επικαλούμενη το σκεπτικό της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής πως πρόκειται για παρωχημένο θεσμό καθώς «σε μια σύγχρονη ποινική δίκη το δικαστήριο επικεντρώνεται στην αναζήτηση της ενοχής του κατηγορουμένου και στην επιβολή της κύριας ποινής και ότι θα αρκούσε και θα επιτάχυνε την επέλευση της εν λόγω συνέπειας η αυτοδίκαιη επέλευσή της».

Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει να αποστερούνται αυτοδίκαια και διαρκώς το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι όσοι έχουν καταδικαστεί σε οποιαδήποτε ποινή στερητική της ελευθερίας για τα εγκλήματα του άρθρου 187 του Ποινικού Κώδικα (εγκληματική οργάνωση) και κατά το χρόνο της τέλεσής τους είχαν την ιδιότητα του μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου ή καταδικάστηκαν ως συναυτουργοί και συμμέτοχοι μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου που τέλεσε τις παραπάνω πράξεις».

Από την πλευρά του το Κίνημα Αλλαγή του οποίου η τροπολογία στοχεύει όχι μόνο στα πρόσωπα αλλά και το κόμμα που χαρακτηρίζονται εγκληματική οργάνωση. Μάλιστα, σύμφωνα με τους επιτελείς του, σε αντίθεση με τη θέση που εκφράζουν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, στο ΚΙΝΑΛ θεωρούν πως η ρύθμιση θα μπορεί να έχει άμεση εφαρμογή.

«Κρίνεται αναγκαία η εισαγωγή στην ισχύουσα εκλογική νομοθεσία ειδικού κωλύματος εκλογιμότητας για τα πρόσωπα που έχουν καταδικασθεί για τα ως άνω σοβαρά αδικήματα, έτσι ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη συμμετοχής στις εκλογές προσώπων και συνδυασμών υποψηφίων με αποδεδειγμένη εγκληματική δράση που μάλιστα κατατείνει στην προσβολή της ελεύθερης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος, κατά την έννοια του άρθρου 29 του Συντάγματος», αναφέρει η αιτιολογική έκθεση και σημειώνει: «ανάλογη διάταξη είναι αναγκαίο να προβλεφθεί και για την απαγόρευση ανακήρυξης συνδυασμών κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων, όπου συμμετέχουν πρόσωπα που έχουν καταδικασθεί για κακούργημα κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος ή της δημόσιας τάξης, καθώς και συνδυασμοί κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων, από το καταστατικό, τη διακήρυξη αρχών, τη λειτουργία και την εν γένει δράση των οποίων προκύπτει ότι παραβιάζουν ή απειλούν την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, δεν ανακηρύσσονται».

Σημειώνεται πως ήδη ο υφυπουργός Εσωτερικών, Θ. Λιβάνιος έχει δεσμευτεί από το βήμα πως η κυβέρνηση θα αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου να λυθεί το ζήτημα που έχει προκύψει.

Η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

στο σ/ν του Υπουργείου Εσωτερικών, «Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στον δημόσιο τομέα, ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας και της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

ΘΕΜΑ: Προσαρμογή εκλογικής νομοθεσίας

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την τροποποίηση του ν. 4619/2019 η αποστέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων ως παρεπόμενη ποινή που επιβάλλεται από το δικαστήριο αντικαταστάθηκε από το θεσμό της αυτοδίκαιης επέλευσης της αποστέρησης, ως συνέπειας της καταδίκης σε συγκεκριμένο είδος ή ύψος ποινής ή για συγκεκριμένο έγκλημα, όπως προσδιορίζεται ειδικά από το νομοθέτη στην ειδική εκλογική νομοθεσία. Η Ειδική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή που εισηγήθηκε στην ελληνική πολιτεία το σχέδιο του Νέου Ποινικού Κώδικα επέλεξε αυτή τη λύση, θεωρώντας παρωχημένο το θεσμό, αφού σε μια σύγχρονη ποινική δίκη το δικαστήριο επικεντρώνεται στην αναζήτηση της ενοχής του κατηγορουμένου και στην επιβολή της κύριας ποινής και ότι θα αρκούσε και θα επιτάχυνε την επέλευση της εν λόγω συνέπειας η αυτοδίκαιη επέλευσή της.

Παρά τις τροποποιήσεις που μεσολάβησαν από τη θέσπιση του του ν. 4619/2019, τόσο στον ίδιο νόμο, ιδίως με το ν. 4637/2019, όσο και στο ΠΔ 26/2012, με το ν. 4648/2019, παραλείφθηκε η ολοκλήρωση του αναγκαίου

πλαισίου που θα επέτρεπε τη συνέχεια του θεσμού υπό την καινούρια του μορφή.

Εξάλλου, η θεσπιζόμενη με την παρούσα τροπολογία συνέπεια δεν συνιστά ποινή, αλλά έννομη συνέπεια καταδικαστικής απόφασης, που επέρχεται αυτόθροα και μπορεί να εφαρμοστεί και αναδρομικά, δηλ. ακόμη και σε σχέση με καταδικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη επιβληθεί.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο …..

Η περ. β) του άρθρου 5 του π.δ. 26/2012 «Κωδικοποίηση σ’ ενιαίο κείμενο των διατάξεων της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών» (Α’ 57) αντικαθίσταται ως εξής:

«β) Για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών, ως συνέπεια που επέρχεται αυτοδίκαια, όσοι αα) έχουν καταδικαστεί σε ποινή ισόβιας κάθειρξης, ββ) έχουν καταδικαστεί σε κάθειρξη για τα κακουργήματα των άρθρων 134, 135, 137Α, 138, 139, 140, 143, 144, 146, 148, 157, 159 και 159Α του Ποινικού Κώδικα. Επίσης αποστερούνται αυτοδίκαια και διαρκώς το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι όσοι έχουν καταδικαστεί σε οποιαδήποτε ποινή στερητική της ελευθερίας για τα εγκλήματα του άρθρου 187 του Ποινικού Κώδικα («εγκληματική οργάνωση») και κατά το χρόνο της τέλεσής τους είχαν την ιδιότητα του μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου ή καταδικάστηκαν ως συναυτουργοί και συμμέτοχοι μέλους του ελληνικού ή του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου που τέλεσε τις παραπάνω πράξεις.»

Αθήνα, 8 Οκτωβρίου 2020

Οι προτείνοντες βουλευτές

Ραγκούσης Γιάννης

Ζαχαριάδης Κώστας

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

Η τροπολογία του ΚΙΝΑΛ

Αιτιολογική έκθεση

Η χθεσινή ιστορική καταδίκη της ηγετικής ομάδας της «Χρυσής Αυγής» για το αδίκημα της συμμετοχής και διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης (άρθρο 187 Ποινικού Κώδικα) καθιστά επιτακτικό τον αποκλεισμό των καταδικασθέντων από μελλοντικές εκλογικές διαδικασίες, ιδίως μετά την κατάργηση της παρεπόμενης ποινής της αποστέρησης των πολιτικών δικαιωμάτων μετά τη θέση σε ισχύ του νέου Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α΄ 95).

Κρίνεται, επομένως, αναγκαία η εισαγωγή στην ισχύουσα εκλογική νομοθεσία ειδικού κωλύματος εκλογιμότητας για τα πρόσωπα που έχουν καταδικασθεί για τα ως άνω σοβαρά αδικήματα, έτσι ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη συμμετοχής στις εκλογές προσώπων και συνδυασμών υποψηφίων με αποδεδειγμένη εγκληματική δράση που μάλιστα κατατείνει στην προσβολή της ελεύθερης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος, κατά την έννοια του άρθρου 29 του Συντάγματος.

Ανάλογη διάταξη είναι αναγκαίο να προβλεφθεί και για την απαγόρευση ανακήρυξης συνδυασμών κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων, όπου συμμετέχουν πρόσωπα που έχουν καταδικασθεί για κακούργημα κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος ή της δημόσιας τάξης, καθώς και συνδυασμοί κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων, από το καταστατικό, τη διακήρυξη αρχών, τη λειτουργία και την εν γένει δράση των οποίων προκύπτει ότι παραβιάζουν ή απειλούν την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, δεν ανακηρύσσονται.

Προτεινόμενη διάταξη

Προστίθεται νέο άρθρο στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Τροποποίηση Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στον δημόσιο τομέα, ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας και της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης», ως εξής:

 «Άρθρο ……

Στην παράγραφο 3 του άρθρου 32 του π.δ. 26/2012 (Α΄ 57) προστίθεται νέα περίπτωση (δ), ως εξής:

«ότι δεν έχει καταδικασθεί για το αδίκημα της ένταξης ως μέλους ή διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης, σύμφωνα με την έννοια του άρθρου 187 του Ποινικού Κώδικα».

Στο τέλος της παραγράφου 3 του άρθρου 34 του π.δ. 26/2012 (Α΄ 57) προστίθεται νέο εδάφιο, ως εξής:

«Η δήλωση της παρούσας παραγράφου περιέχει όλες τις προϋποθέσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 32».

Προστίθεται νέα παράγραφος 4 στο άρθρο 35 του π.δ. 26/2012 (Α΄ 57), ως εξής:

«4. Συνδυασμοί κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων στους οποίους συμμετέχουν πρόσωπα που έχουν καταδικασθεί για κακούργημα κατά του δημοκρατικού πολιτεύματος ή της δημόσιας τάξης, καθώς και συνδυασμοί κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων, από το καταστατικό, τη διακήρυξη αρχών, τη λειτουργία και την εν γένει δράση των οποίων προκύπτει ότι παραβιάζουν ή απειλούν την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, δεν ανακηρύσσονται. Η παρούσα διάταξη ως προς τις συνέπειές της ισχύει από την άσκηση της ποινικής δίωξης σε βάρος αυτών που καταδικάστηκαν και ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίον εκδόθηκε η απόφαση».

Οι προτείνοντες βουλευτές

Ευαγγελία Λιακούλη

Γεώργιος Καμίνης

Βασίλειος Κεγκέρογλου

Χάρης Καστανίδης

Κωνσταντίνα (Νάντια) Γιαννακοπούλου

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Δημήτριος Κωνστανταόπουλος

Ανδρέας Λοβέρδος

Γεώργιος Μουλκιώτης

Γεώργιος Φραγγίδης

iefimerida.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση