Εργασία πληρωμένη με… αίμα – 25 εργατικά ατυχήματα στη Κρήτη
Πολύ ακριβά φαίνεται να πληρώνουμε την εργασία στην Κρήτη. Την ώρα που χιλιάδες Κρητικοί στέκονται στην… ουρά του ΟΑΕΔ για να βρούνε μία δουλειά, αρκετοί είναι εκείνοι που πληρώνουν την εργασία με… αίμα.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία που συνέλεξαν τα prosopakritis για τα εργατικά ατυχήματα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Το 2009 σημειώθηκαν πέντε εργατικά ατυχήματα με τα τρία να είναι θανατηφόρα. Πέντε ήταν και τα ατυχήματα το 2010 και το 2011, με τα θανατηφόρα να είναι ένα και τρία αντίστοιχα. Το 2012 είχαμε μία μείωση, καθώς σημειώθηκαν τρία εργατικά ατυχήματα με τα δύο θανατηφόρα.
Από εκεί και μετά όμως τα πράγματα άρχισαν να… ξεφεύγουν.
«Μπορούμε να πούμε ότι τα εργατικά ατυχήματα τείνουν αν γίνουν μάστιγα στην εποχή μας, αν αναλογιστεί κανείς ότι την περασμένη χρονιά έγινα 18 εργατικά ατυχήματα, με 7 από αυτά να είναι θανατηφόρα, ενώ την φετινή έως και σήμερα, έχουν σημειωθεί 2 θανατηφόρα», δήλωσε στα prosopakritis ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου (ΕΚΗ), Σωκράτης Βαρδάκης.
Τα εργατικά ατυχήματα σε αριθμούς
Το 2013 είχαμε συνολικά 18 εργατικά ατυχήματα με τα 7 να είναι θανατηφόρα.
Ο μήνας με τα περισσότερα ατυχήματα ήταν ο Μάιος που καταγράφηκαν 4 και ακολουθεί ο Οκτώβριος με 3, ο Ιούνιος με 2 ενώ οι υπόλοιποι μήνες είχαν από ένα εργατικό ατύχημα.
Από τα 18 εργατικά ατυχήματα τα 11 σημειώθηκαν στο Ηράκλειο, τα 5 στα Χανιά και 2 στο Λασίθι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα ατυχήματα/δυστυχήματα προκλήθηκαν από πτώση του εργάτη – 8 στο σύνολό τους – ενώ άλλοι τρόποι ήταν η καταπλάκωση από κάποιο μηχάνημα (4), 4 άτομα κεραυνοβολήθηκαν, ενώ ένας εργάτης έκανε λάθος χειρισμό ενός μηχανήματος κι άλλος ήταν παρόν σε μία έκρηξη.
Τα περισσότερα ατυχήματα σημειώθηκαν σε εργοτάξια κι επιχειρήσεις, ενώ τα κυριότερα τραύματα που υπέστησαν οι εργάτες ήταν τραύματα στο σώμα (4), κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις (3), εγκαύματα (2) και ακρωτηρισμό.
Το 2014, από 1η Ιανουρίου έως και 31 Μαïου, σημειώθηκαν 7 εργατικά ατυχήματα εκ των οποίων τα δύο ήταν θανατηφόρα.
Ο Ιανουάριος και ο Μάιος είχαν από τρία εργατικά ατυχήματά ο κάθε ένας και ο Φεβρουάριος ένα. Στους υπόλοιπους μήνες, ευτυχώς, δεν σημειώθηκε κανένα εργατικό ατύχημα.
Από τα 7 εργατιικά ατυχήματα τα 5 καταγράφηκαν στο Ηράκλειο, το 1 στο Ρέθυμνο και ένα ακόμα στα Χανιά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα ατυχήματα προκλήθηκαν από πτώση από εργοτάξιο, κτίριο ή επιχείρηση αλλά και λάθος χειρισμό μηχανήματος, ενώ σημειώθηκαν δύο ακρωτηριασμοί και σε τρεις περιπτώσεις σοβαρά τραύματα στο σώμα και το κεφάλι.
Δείτε αναλυτικά τα εργατικά ατυχήματα και δυστυχήματα του 2013 και του 2014 έως τις 31 Μαϊου εδώ ΕΡΓΑΤΙΚΑ-ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ-2013-2014
«Δεν γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι»
Μία από τις κυριότερες αιτίες των εργατικών ατυχημάτων στο Ηράκλειο, αλλά και την Κρήτη, είναι ότι δεν γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι στους χώρους εργασίες από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
«Δεν γίνονται πια οι απαιτούμενοι έλεγχοι στις εργασίες, αφενός γιατί δεν υπάρχουν οι κρατικές υποδομές – η τεχνική επιθεώρηση εργασίας έχει τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και μέσων – και αφετέρου δεν γίνονται πια οι απαιτούμενοι έλεγχοι από τους εργοδότες, οι οποίοι σκεπτόμενοι το κόστος τους αποφεύγουν. Επίσης, και οι εργάτες από την μεριά τους, ψάχνοντας ένα μεροκάματο δεν τηρούν τα μέτρα αυτοπροστασίας και δεν επιβάλουν τα μέτρα ασφαλείας» υπογραμμίζει ο κ. Βαρδάκης.
Επιπλέον, συμφώνα με τα λεγόμενα του κ. Βαρδάκη, είναι αναγκαίο πια το κράτος να αναλάβει τις ευθύνες του και να μεριμνήσει για αυτή την κατάσταση « Αυτό που επείγει είναι οι τεχνικοί μηχανισμοί να επανδρωθούν με ανθρώπινο δυναμικό και οχήματα. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια η τεχνική επιθεώρηση εργασίας δεν διαθέτει αυτοκίνητο και οι υπάλληλοι παίρνουν τα δικά τους αμάξια με το κόστος αν επιβαρύνει τους ίδιους. Επίσης, δεν υπάρχει απογευματινή βάρδια, με αποτέλεσμα οι απογευματινές εργασίες να μένουν χωρίς κανένα έλεγχο. Πρέπει να σταματήσει η ασυδοσία, ώστε να σταματήσει και η έξαρση των εργατικών ατυχημάτων» τονίζει ο κ. Βαρδάκης.
« Το εργατικό κέντρο από την μεριά του έχει μεταφέρει το θέμα στο υπουργείο εργασίας και συναρμόδια υπουργεία, που μας υποσχεθήκαν 50 οχήματα για να γίνονται οι έλεγχοι. Βεβαία δεν ήρθαν ακόμα. Δεν μπορούμε παρά να πιέσουμε όσο μπορούμε για να πάρει τέλος αυτή η δύσκολη για όλους κατάσταση», επεσήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Βαρδάκης.
Σοφία Κωνσταντοπούλου/ Ειρήνη Καρκανάκη
prosopakritis.gr