Αισιόδοξοι ότι οι καταναλωτές θα εκμεταλλευτούν τις χειμερινές εκπτώσεις που ξεκινούν σήμερα Δευτέρα 13 Ιανουαρίου, εμφανίζονται οι έμποροι της Κρήτης.

Οι χειμερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως και τα τέλη Φεβρουαρίου. Οι έμποροι πιστεύουν ότι η αγορά η οποία, λόγω του καιρού τις ημέρες των γιορτών, δεν κινήθηκε όπως θα επιθυμούσαν, θα αναθερμανθεί περαιτέρω.

Οι έμποροι του Ηρακλείου τονίζουν πως αναμένεται να προχωρήσουν σε γενναίες εκπτώσεις, οι οποίες αναμένεται να φτάσουν ακόμη και το 60%- 70%.

Άλλωστε και η περίοδος των εορτών κινήθηκε ικανοποιητικά, με «μικρό θετικό πρόσημο», γεγονός που γεμίζει τους καταστηματάρχες με αισιοδοξία για την κίνηση στην αγορά το 2020.

Ήδη πάντως οι καταναλωτές όλο το προηγούμενο διάστημα μπορούσαν να βρουν στα καταστήματα κάποια προϊόντα σε προσφορές.  Επρόκειτο ουσιαστικά για περιστασιακές προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα που πωλούνταν σε χαμηλότερη τιμή λίγο πριν από περίοδο των εκπτώσεων.

Ωστόσο οι έμποροι συμβουλεύουν τους  καταναλωτές να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και να ελέγχουν την ποιότητα των προϊόντων.

Υπενθυμίζεται ότι οι εκπτώσεις θα ολοκληρωθούν στις 29 Φεβρουαρίου ενώ την Κυριακή 19 Ιανουαρίου, τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από τις 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.

Σημειώνεται ότι οι επίσημες περίοδοι των εκπτώσεων μέσα στο έτος είναι τέσσερις, δύο χειμερινές και δύο καλοκαιρινές, ενώ είθισται μέσα αυτά τα διαστήματα κάποιες Κυριακές τα καταστήματα είναι ανοιχτά.

Αξίζει να τονιστεί ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους και να αποφεύγουν πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές.

Νέο ωράριο στα Χανιά

Σήμερα μαζί με τις εκπτώσεις κάνει πρεμιέρα και το νέο προτεινόμενο ωράριο του εμπορικού συλλόγου Χανίων ο οποίος προχωρά πιλοτικά για τρεις μήνες στην κατάργηση του σπαστού ωραρίου που ίσχυε μέχρι τώρα, χωρίς ωστόσο να υπάρχει υπέρβαση των συνολικών ωρών λειτουργίας των καταστημάτων την εβδομάδα.

Το νέο ωράριο διαμορφώνεται ως εξής:

Δευτέρα – Τετάρτη – Σάββατο: 10.00 – 14.30 (αντί του για 9.00 – 14.30 )

Τρίτη – Πέμπτη – Παρασκευή: 10.00 – 19.00 (αντί για 9.00-14.00 και 17.30-20.30)

Η ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου για τις εκπτώσεις

Συστάσεις σε εμπόρους, αλλά και σε καταναλωτές για τους «κανόνες» που θα ισχύουν στην αγορά κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, παραθέτει σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο Εμπορικός Σύλλογος του Νομού Ρεθύμνου. Στην ίδια ανακοίνωση διευκρινίζει επίσης ότι τα εμπορικά καταστήματα της πόλης μας, προαιρετικά, θα μπορούν να είναι ανοικτά την Κυριακή 19 Ιανουαρίου από τις 11:00 το πρωί έως τις 8:00 το βράδυ.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση: «Εφόσον πραγματοποιούνται εκπτώσεις σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, το ποσοστό έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία. Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Στην πράξη, η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες και υποχρεωτικές, ενώ η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης είναι καταρχήν δυνητική. Στις περιπτώσεις που οι μειωμένες τιμές επεκτείνονται σε ποσοστό ανώτερο του 60% των πωλουμένων ειδών της επιχείρησης, τότε και μόνο τότε η αναγραφή ποσοστού καθίσταται υποχρεωτική, οπότε -επιβεβλημένα- θα αναγράφονται και τα δύο, ήτοι παλιά και νέα τιμή και ποσοστό έκπτωσης.

Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να αντιστοιχεί στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους».

 Από το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, διαβάστε μερικές χρήσιμες συμβουλές για όλους τους καταναλωτές.

 Ειδικότερα, το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει τα εξής:

Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις.

Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.

Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων, που παρέχονται, στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.

Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις.

Θα αποβεί πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούν την αγορά, για να διερευνήσουν τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη, που θέλουν να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.

Επιβάλλεται ο προγραμματισμός τις αγορές, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, προς αποφυγή της υπερκατανάλωσης.

 Απαραίτητη είναι η έρευνα αγοράς

Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν «κράχτες», ενώ μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.

Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.

Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους.

Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουν.

Νέο καθεστώς για τις εκπτώσεις θέλουν οι Έμποροι

Εν τω μεταξύ νέο καθεστώς εκπτώσεων επιθυμεί η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), θέτοντας ως βασικό ζήτημα τον περιορισμό της χρονικής διάρκειας από 18 εβδομάδες που είναι σήμερα, σε 8 εβδομάδες σύμφωνα με το economix.gr.

Θεωρεί ότι ένας μήνας το Φεβρουάριο, για τις χειμερινές, και ένας μήνας τον Αύγουστο, είναι αρκετός για τους καταναλωτές για να κάνουν τα ψώνια τους, όπως και για τους εμπόρους.

Ο πρόεδρος της  ΕΣΕΕ, κ. Γιώργος Καρανίκας, υποστηρίζει ότι η μεγάλη διάρκεια των εκπτώσεων δοκιμάστηκε τα τελευταία 6 χρόνια και παρουσίασε μόνο αρνητικά σημεία για το σύνολο της αγοράς.

Το επιχείρημα της ΕΣΕΕ είναι ότι ο Φεβρουάριος και ο Αύγουστους αποτελούν τους τελευταίους μήνες της χειμερινής και της θερινής περιόδου αντιστοίχως, και οι έμποροι θα μπορούν να κάνουν γενναίες εκπτώσεις για να απαλλαγούν από τα όποια αποθέματα έχουν.

Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ότι οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας επιτρέπεται για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβεί τις δέκα συνεχόμενες ημέρες. Επίσης, οι προσφορές μπορούν να γίνονται το πολύ στο 50% των κωδικών που διαθέτει ένα κατάστημα, ενώ νέα προσφορά του ίδιου προϊόντος δεν επιτρέπεται πριν περάσουν 60 ημέρες από την προηγούμενη.

Ο κ. Καρανίκας επισημαίνει ότι το θεσμικό πλαίσιο, ειδικά για τις προσφορές, εφαρμόστηκε ανεπαρκώς και στην ουσία παρέμεινε ανενεργό, καθώς δεν γίνονταν οι σχετικοί έλεγχοι στην αγορά, υπογραμμίζοντας πως το υφιστάμενο καθεστώς που διέπει τις προσφορές και τις εκπτώσεις, ήταν χτύπημα στην αξιοπιστία του θεσμού.

Έρευνα τι έκαναν οι έμποροι τις γιορτές:

Η έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ) για την  πορεία των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της πρόσφατης εορταστικής περιόδου, αποκαλύπτεται ότι μόλις το 17% των καταστημάτων είχαν αύξηση  του τζίρου, καθώς οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι μόλις περάσουν οι γιορτές θα ξεκινήσουν οι εκπτώσεις. Αντίθετα το 49% των καταστημάτων σημείωσε χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.

Στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκε ο τζίρος των εορτών για το 34% των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο κλάδος της ένδυσης και της υπόδησης, είχε αρνητική πορεία την περίοδο των εορτών σε αντίθεση με τη μικρή αύξηση, στα επίπεδα του 1,5%, που σημείωσε η αγορά των σούπερ μάρκετ.

Σε γενικές γραμμές, καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν οι επιχειρήσεις σε Βόρεια Ελλάδα και Αττική ενώ αποθαρρυντική ήταν η εικόνα σε Κεντρική Ελλάδα και στα Νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.

Για περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις η περίοδος πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη αγοραστικής κίνησης, ενώ σχεδόν τρεις στις δέκα σημείωσαν υψηλότερο τζίρο το διάστημα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Ανεξαρτήτως πωλήσεων, η κίνηση των πιο φθηνών προϊόντων παρέμεινε σταθερή στην προτίμηση των καταναλωτών (46%) ενώ ενισχύθηκε σημαντικά η πώληση των πιο ακριβών προϊόντων (12% έναντι 4% πέρυσι).

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες (79%) αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο, ενώ μόλις το 16% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους. Το εύρημα αυτό επαναλαμβάνεται με συνέπεια σε όλες τις σχετικές έρευνες (εορταστικές περίοδοι και λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές) με διογκούμενη μάλιστα τάση.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό ίδιο σε σχέση με πέρυσι.

 

Τέλος, σημαντική μερίδα επιχειρήσεων (4/5) φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους την περίοδο  των εορτών.

Διαφήμιση
Διαφήμιση