HomeHL-EconomyΤο πρώτο crash test για το φορολογικό

Το πρώτο crash test για το φορολογικό

Πού ποντάρει η κυβέρνηση για να ξεπεράσει τις επιφυλάξεις των Ευρωπαίων

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Από τις πρώτες συζητήσεις που θα έχει ο Χρήστος Σταϊκούρας με τους επικεφαλής των Θεσμών, για τις φοροελαφρύνσεις, αύριο στο Λαγονήσι και πολύ περισσότερο από το πρώτο τετ-α-τετ του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Κλάους Ρέγκλινγκ θα φανούν πολλά.

Θα φανεί αν ο σχεδιασμός των φοροελαφρύνσεων μπορεί να προχωρήσει ομαλά ή θα απαιτηθούν… τζαρτζαρίσματα για το αν βγαίνουν τα νούμερα.

Στο τέλος του μήνα το φορολογικό νομοσχέδιο στη βουλή

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ως το τέλος της εβδομάδας θα έχει ολοκληρωθεί το φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο έχει προγραμματιστεί να πάει στη Βουλή στο τέλος του μήνα ή στις πρώτες ημέρες του Αυγούστου. Μετά τη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου το Σάββατο, η εικόνα είναι ότι το βασικό σενάριο εργασίας δεν έχει αλλάξει, συνεπώς σε ένα φορολογικό νομοσχέδιο θα «χωρέσουν» όλες οι προγραμματισμένες ελαφρύνσεις, ανεξαρτήτως του χρόνου εφαρμογής του κάθε μέτρου. Ωστόσο, οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι έχουν μελετηθεί πολλές εναλλακτικές, για επεμβάσεις «χειρουργικού» τύπου, έτσι ώστε να ξεπεραστούν εν τη γενέσει τους ενδεχόμενα… στενά μαρκαρίσματα από τους Θεσμούς.

Διαφορετικής φιλοσοφίας φορολογικό πλάνο

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ουδείς επιδιώκει και επιθυμεί μια «τυφλή» αντιπαράθεση με τους Ευρωπαίους τεχνοκράτες. Ο νέος υπουργός Οικονομικών μόνο νέος δεν είναι, άλλωστε, στις συζητήσεις με τους Θεσμούς και γνωρίζει από πρώτο χέρι ότι οι ξένοι τεχνοκράτες μπορούν να γίνουν εμμονικοί για ψύλλου πήδημα, πόσο μάλλον όταν στο τραπέζι μπαίνει ένα φιλόδοξο και διαφορετικής φιλοσοφίας φορολογικό πλάνο.

Βελτιώσεις στις 120 δόσεις

Η βασική εστία κινδύνου δεν είναι άλλη από τις εκτιμήσεις που έχουν κάνει οι Ευρωπαίοι για «τρύπα» ως 5,5 δισ ευρώ στη διετία 2019- 2020, λόγω των προεκλογικών παροχών και κυρίως της δίδυμης ρύθμισης οφειλών, η οποία μόνη της υπολογίζεται ότι «αφαιρεί» από τον Προϋπολογισμό περί τα 2,2 δισ ευρώ στη διετία. Εκεί ακριβώς θα γίνει η πρώτη παρέμβαση από το υπουργείο Οικονομικών, με βελτιώσεις στις 120 δόσεις, έτσι ώστε να γίνει πιο ελκυστική όχι μόνο για να μπει κανείς, αλλά κυρίως για να παραμείνει σε αυτήν, κάτι που είναι η πάγια επιφύλαξη των Θεσμών.

Τόνωση της κτηματαγοράς

Ο φάκελος των επιχειρημάτων και των στοιχείων, που θα αντιπαραθέσει η ελληνική πλευρά στους Θεσμούς, βασίζεται, όμως, κατά κύριο λόγο στο φιλοαναπτυξιακό πρόσημο των μέτρων που συνθέτουν το φορολογικό κι όπως λένε στο iefimerida αρμόδιες πηγές, «οι μειωμένοι συντελεστές είναι το λιγότερο που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο».

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα 3/4 των διατάξεων είναι μέτρα φιλοαναπτυξιακά που δεν έχουν βγει προς τα έξω, όπως για παράδειγμα αλλαγές στο πλαίσιο για τη Golden Visa με στόχο την τόνωση της κτηματαγοράς.

Αν και οι Θεσμοί συνήθως είναι επιφυλακτικοί, αν όχι αρνητικοί, στο κατά πόσο είναι μετρήσιμα τέτοιου είδους φορολογικά μέτρα, η ελληνική πλευρά θα επικαλεστεί στοιχεία και μελέτες όπως αυτές του ΟΟΣΑ, που δείχνουν ότι σε κάθε 1 μονάδα υψηλότερου ΑΕΠ, το 50% καταλήγει στα κρατικά ταμεία, μέσω άμεσων κι έμμεσων φόρων, οπότε εν προκειμένω μιλάμε για δημοσιονομικό όφελος περί το 1 δισ ευρώ, εφόσον οι ρυθμοί ανάπτυξης “τρέξουν” με 3% αντί του εκτιμώμενου 2,1%.

Ωστόσο, αυτό μόνο του είναι προφανές ότι δεν αρκεί για να ανάψει πράσινο στο φορολογικό, που εκτιμάται ότι στην πλήρη ανάπτυξη του κοστίζει περί τα 6 δισ ευρώ. Οι πληροφορίες αναφέρουν, λοιπόν, ότι από τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι δεν έχουν εγείρει ενστάσεις ή επιφυλάξεις για τους έως τώρα υπολογισμούς του ΓΛΚ, όπως περιγράφονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, που υποβλήθηκε τον Απρίλιο στις Βρυξέλλες, για την τριετία 2020- 2022, προβλέπονται υπερπλεονάσματα περίπου 4,3 δισ ευρώ.

Αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων

Ειδικά για τη διετία 2021- 2022, που θα έχουμε την πλήρη δημοσιονομική επίπτωση από τη μείωση του φόρου στις επιχειρήσεις και τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, το εκτιμώμενο υπερπλεόνασμα είναι πάνω από 3,5 δισ ευρώ κι ως εκ τούτου, στην κυβέρνηση θεωρούν ότι καλύπτεται ένα μεγάλο μέρος του κόστους των φοροελαφρύνσεων, χωρίς να συνυπολογίσει κανείς ενδεχόμενη αλλαγή στο στόχο των πλεονασμάτων για 3,5%. Τα υπόλοιπα, εκτιμάται ότι μπορούν να εξασφαλιστούν από το χτένισμα των δαπανών (spending review), από τη βελτίωση της εικόνας των ΔΕΚΟ, αλλά κι από τον περιορισμό των προσλήψεων, με στοχευμένες κινήσεις στους τομείς του Δημοσίου όπου πράγματι υπάρχουν ανάγκες π.χ. στα νοσοκομεία, στα σχολεία, στην ασφάλεια.

Την Τρίτη στην Αθήνα ο Ρέγκλινγκ

Εμπόδιο, πέρα από τις αναμενόμενες επιφυλάξεις των Θεσμών για τους υπολογισμούς που έχει κάνει το οικονομικό επιτελείο για τις επιπτώσεις και το όφελος των επιμέρους φορολογικών μέτρων, είναι ο περιορισμένος χρόνος που απομένει ως την κατάθεση του νομοσχεδίου, το οποίο όπως όλα δείχνουν θα είναι ογκώδες, άρα και το μικρό χρονικό διάστημα που θα έχουν στη διάθεση τους οι Ευρωπαίοι για να επεξεργαστούν τις λεπτομέρειες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πέρα από τις επαφές που θα γίνουν την Τρίτη στην Αθήνα με Ρέγκλινγκ και Θεσμούς, θα συνεχιστεί η αποστολή στοιχείων και διευκρινίσεων. Ωστόσο, ουδείς μπορεί να παραβλέψει το γεγονός ότι ενώ στην Αθήνα «τρέχουν” και “καίγονται” να προωθήσουν στη Βουλή τα πρώτα βασικά νομοσχέδια, στις Βρυξέλλες- και όχι μόνο- έχουν μπει σε κλίμα θερινών διακοπών…

iefimerida.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση