HomeΕΛΛΑΔΑΗ επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης εκτίναξε το λαθρεμπόριο καφέ

Η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης εκτίναξε το λαθρεμπόριο καφέ

Τι αναφέρουν οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ένωσης Καφέ

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Ταξίδι στη Βουλγαρία για… καφέ με το Ι.Χ. τους πηγαίνουν ολοένα και συχνότερα την τελευταία διετία επιτήδειοι, με το φαινόμενο, λόγω εγγύτητας, να είναι συχνότερο στη Βόρεια Ελλάδα.

Οσο και αν φαίνεται περίεργο, αυτός είναι ο συνήθης τρόπος για την εισαγωγή στην Ελλάδα λαθραίου και παραποιημένου καφέ, ο οποίος, μετά την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) από την 1η Ιανουαρίου 2017, φτάνει πλέον να υπολογίζεται ότι κατέχει μερίδιο περίπου 10% στη συνολική εγχώρια αγορά καφέ.

Οπως εξήγησαν χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ενωσης Καφέ (ΕΕΚ), το λαθρεμπόριο καφέ γίνεται τις περισσότερες φορές ως εξής: κάποιος πάει με το επιβατικό αυτοκίνητό του στη γειτονική Βουλγαρία, φορτώνει το πορτμπαγκάζ με σακούλες καφέ –που συχνά πρόκειται για προϊόντα που ψευδεπίγραφα φέρουν την επωνυμία μεγάλων, γνωστών εταιρειών καφέ– και στη συνέχεια στην Ελλάδα προσεγγίζει καφετέριες και άλλους χώρους εστίασης και διασκέδασης και πωλεί το προϊόν.

Η απώλεια για τα κρατικά έσοδα, μόνο και μόνο από τη μη καταβολή ΕΦΚ για αυτές τις ποσότητες, υπολογίζεται σε 12 εκατ. ευρώ. Η Βουλγαρία δεν είναι ο μοναδικός τόπος προέλευσης των λαθραίων προϊόντων καφέ, αλλά ίσως αποτελεί την ευκολότερη διαδρομή, δεδομένου ότι πρόκειται για χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αλλες πύλες εισόδου είναι τα σύνορα με την Αλβανία και με τη Βόρεια Μακεδονία.

Η επιβολή ΕΦΚ δεν είναι η μοναδική αρνητική επίπτωση. Η αύξηση της τιμής από 10% έως 30%, αναλόγως της κατηγορίας καφέ, οδήγησε σε μείωση της κατανάλωσης κατά 1,9% το 2018 σε σύγκριση με το 2017, ενώ περαιτέρω πτώση αναμένεται και το 2019. Σύμφωνα, μάλιστα, με έρευνα που διενήργησε η Nielsen για λογαριασμό της ΕΕΚ, εάν οι εταιρείες του κλάδου δεν απορροφούσαν μέρος της αύξησης της τιμής, δεν προέβαιναν σε προωθητικές ενέργειες και δεν είχε λειτουργήσει ξανά το δίκτυο της «Μαρινόπουλος» υπό την «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», τότε η «καθαρή» μείωση του όγκου πωλήσεων καφέ υπολογίζεται ότι θα ήταν 6,8% την περίοδο Ιανουαρίου 2017 – Ιουνίου 2018 σε σύγκριση με την περίοδο Αυγούστου 2015 – Δεκεμβρίου 2016. Ηδη, όπως σημείωσαν τα μέλη του προεδρείου, στα καφεκοπτεία, που στην πλειονότητά τους πρόκειται για πολύ μικρές επιχειρήσεις, καταγράφεται μείωση των πωλήσεων κατά 10%-15%, γεγονός που οδηγεί σε λουκέτα.

Το θεσμικό πλαίσιο με το οποίο θεσπίστηκε ο ΕΦΚ στον καφέ προκαλεί προβλήματα και στις εξαγωγές. Οπως επεσήμανε χθες ο πρόεδρος της ΕΕΚ Γιάννος Μπενόπουλος, δεν προβλέπεται η επιστροφή του φόρου σε όσες εταιρείες εξάγουν, ενώ ο μόνος τρόπος να μην πληρώνουν τον φόρο κατά την εισαγωγή της πρώτης ύλης είναι να διατηρούν φορολογικές αποθήκες.

Μάλιστα, δεν έχει προβλεφθεί επιστροφή του φόρου ακόμη και εάν οι εταιρείες αναγκαστούν να καταστρέψουν ένα φορτίο επειδή είναι ελαττωματικό.

Η ΕΕΚ, η οποία απαρτίζεται από 20 μέλη που αντιπροσωπεύουν το 85% της αγοράς (συμμετέχουν εισαγωγείς πρώτης ύλης, εισαγωγείς έτοιμου προϊόντος και επεξεργαστές καφέ), ζητεί την κατάργηση του ΕΦΚ. Το θέμα έχει συζητηθεί σε συναντήσεις που είχε η ΕΕΚ με τον επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή, την υφυπουργό Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου, τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας Στ. Πιτσιόρλα και τον αρχηγό της Ν.Δ. Κυρ. Μητσοτάκη, αλλά μοιάζει αρκετά δύσκολο, δεδομένου ότι πρόκειται για έναν φόρο αποδοτικό για την ώρα, που το 2018 έφερε στα δημόσια ταμεία 122,7 εκατ. ευρώ και το 2017 90,4 εκατ. ευρώ.

Kathimerini.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση