HomeΕΛΛΑΔΑΥπουργείο Παιδείας: Αποσπάσεις χωρίς έλεγχο

Υπουργείο Παιδείας: Αποσπάσεις χωρίς έλεγχο

Σταθερό … ρουσφέτι οι μετακινήσεις την ώρα που υπάρχουν πολλά κενά στα σχολεία

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Η πρακτική των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε θέσεις εκτός σχολείου καλά κρατεί. Παρά τις διακηρύξεις για περιορισμό τους, την τελευταία πενταετία ο αριθμός τους βρίσκεται σταθερά στις 2.000. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, τα τελευταία δύο χρόνια έγιναν εκατοντάδες διαθέσεις εκπαιδευτικών για συμπλήρωση του υποχρεωτικού τους ωραρίου στις υπηρεσίες εκπαίδευσης. Για φέτος υπολογίζονται σε περίπου 1.000. Ετσι, σχεδόν 3.000 εκπαιδευτικοί βρίσκονται εκτός τάξης, με διαδικασίες που δεν μπορούν να ελεγχθούν μέσω κριτηρίων. Οι αποσπάσεις γίνονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας χωρίς μοριοδότηση και ανορθολογικά τις περισσότερες φορές, όχι με βάση τις ανάγκες της υπηρεσίας αλλά την εξυπηρέτηση του πελατειακού κράτους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Παιδείας (ΠΟΣΥΠ), το σχολικό έτος 2014-2015 (επί υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου) έγιναν 2.200 αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε υπηρεσίες και φορείς του ΥΠΠΕΘ. Ο αριθμός έμεινε ο ίδιος κατά το 2015-2016 (επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά), μειώθηκε λίγο σε 1.900 το 2016-2017 (επί υπουργίας Νίκου Φίλη), και πήρε πάλι ανοδική πορεία το 2017-2018 (τον υπουργικό θώκο είχε αναλάβει ο Κώστας Γαβρόγλου) σε 2.000, ενώ για το 2018-2019 έγιναν 2.045 αποσπάσεις.

Οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών γίνονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας χωρίς μοριοδότηση και πολλές φορές ανορθολογικά. Ενδεικτικά, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της ΠΟΣΥΠ κ. Σάββας Φωτιάδης, υπάρχουν υπηρεσίες στις οποίες αποσπώνται δεκάδες εκπαιδευτικοί χωρίς να υπάρχει αυτή η ανάγκη και άλλες στις οποίες αποσπώνται ελάχιστοι εκπαιδευτικοί, ενώ θα έπρεπε στις συγκεκριμένες να αποσπαστούν περισσότεροι. Και μάλιστα, οι διαφορές αυτές παρατηρούνται ακόμη και σε υπηρεσίες που βρίσκονται στον ίδιο νομό. Οι αποσπασμένοι ακολουθούν το ωράριο και τις άδειες των διοικητικών υπαλλήλων (π.χ. άδεια ενός μήνα).

Οι διαθέσεις των εκπαιδευτικών εγκρίνονται με απόφαση των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης, για συμπλήρωση του υποχρεωτικού τους ωραρίου. Το θεσμικό πλαίσιο, όμως, πολλές φορές καταστρατηγείται για να γίνουν πελατειακές εξυπηρετήσεις. Οι εκπαιδευτικοί που στέλνονται με διάθεση στις υπηρεσίες εκπαίδευσης για άσκηση διοικητικού έργου, είναι είτε με πλήρες ωράριο εκπαιδευτικού, δηλαδή εργάζονται 6 ώρες την ημέρα, είτε με μειωμένο, δηλαδή εργάζονται για λίγες ώρες ή για λίγες ημέρες την εβδομάδα. «Αν συνυπολογιστεί ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί ακολουθούν και τις αργίες των εκπαιδευτικών στα σχολεία, δηλαδή σταματούν να εργάζονται τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και το καλοκαίρι, όλοι καταλαβαίνουν το μέγεθος της εξυπηρέτησης, αλλά και το πρόβλημα που δημιουργείται στην λειτουργία της ίδιας της υπηρεσίας, το βάρος της εργασίας που επωμίζονται οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, αλλά και την κοροϊδία που βιώνουν όλοι οι άλλοι υπάλληλοι στις υπηρεσίες», παρατηρεί ο κ. Φωτιάδης. Και τονίζει: «Την ίδια στιγμή εκκρεμούν περίπου 800 αιτήσεις μετάταξης εκπαιδευτικών στη διοίκηση, οι οποίες θα έλυναν το πρόβλημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών σε μεγάλο βαθμό και δεν θα χρειάζονταν οι χιλιάδες αυτές αποσπάσεις και διαθέσεις». Ωστόσο, εάν οι θέσεις καλυφθούν οριστικά μέσω μετάταξης, δεν θα χρειάζεται να γίνονται κάθε χρόνο αποσπάσεις και διαθέσεις εκπαιδευτικών, και έτσι οι υπουργοί θα χάσουν ένα προνομιακό πεδίο άσκησης ρουσφετολογικής πολιτικής.

5.000 οι κενές θέσεις στα σχολεία

Και ενώ υπάρχουν περίπου 3.000 εκπαιδευτικοί εκτός τάξης, οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών αναφέρουν ότι καταγράφονται περίπου 5.000 κενές θέσεις στις δύο βαθμίδες. Τα κενά είναι διάσπαρτα σε διάφορες περιοχές της χώρας, πολλά ακόμη και από την αρχή του έτους. Ενδεικτικά, στο 2ο Λύκειο Πειραιά λείπουν βιολόγος, χημικός και φιλόλογος. Μάλιστα, υπάρχει πρόβλημα στη διδασκαλία της Βιολογίας Κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου, μάθημα στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ. Για τον λόγο αυτό ο διευθυντής του σχολείου, χημικός, έχει ενώσει τα δύο τμήματα και διδάσκει ο ίδιος το μάθημα. Το παράδοξο είναι ότι ήταν γνωστή η έλλειψη βιολόγου, καθώς ο καθηγητής που καλύπτει τη θέση είχε ενημερώσει εγκαίρως για τους νόμιμους λόγους της απουσίας του.

Ελλείψεις καταγγέλλονται και στην Κρήτη. Χαρακτηριστικά, στο 3ο Γυμνάσιο Αγίου Νικολάου υπάρχει έλλειψη θεολόγου και καθηγητή αγγλικών. Για τα προβλήματα της μέσης εκπαίδευσης η ΟΛΜΕ ζητεί συνάντηση με τους πολιτικούς αρχηγούς, ενώ η ΔΟΕ κήρυξε τρίωρη στάση εργασίας την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου για τη διευκόλυνση της συμμετοχής των εκπαιδευτικών σε συλλαλητήρια που θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα (1 μ.μ. στο υπ. Παιδείας) και στη Θεσσαλονίκη (Αγαλμα Βενιζέλου, 12 μ.).

Kathimerini.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση