Με αρνητικό πρόσημο και πτώση της τάξης του 5,2% έκλεισε για τις Κρητικές εξαγωγές το 2017 σε σχέση με το 2016, η συνολική αξία των οποίων έφτασε τα 440 εκ. ευρώ, έναντι των 464 εκ. ευρώ το περυσινό αντίστοιχο διάστημα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής τα οποία έχει επεξεργαστεί ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης. Η μείωση είναι μεγαλύτερη από αυτή που αναμενόταν για το κλείσιμο του έτους, καθώς έγινε αναπροσδιορισμός των στοιχείων για το 2016 από την ΕΛ.ΣΤΑΤ, που οι εξαγωγές έφτασαν τα 464 εκ. ευρώ, αντί των 458 εκ. που ανακοινώθηκαν πέρυσι.

2017

Κλάδοι

eksagoges-kladoi

Ο κλάδος των Τροφίμων και Ποτών, ο οποίος αποτελεί το 57,5% του συνόλου των Κρητικών εξαγωγών κατά την εξεταζόμενη περίοδο, παρουσιάζει μείωση ίση με 14%.  Ο κλάδος των Χημικών και Πλαστικών έρχεται δεύτερος, με μερίδιο περίπου 34,8% επί του συνόλου των εξαγωγών της Κρήτης και αύξηση της τάξεως του 9,3%. Το υπόλοιπο ποσοστό του συνόλου των Κρητικών εξαγωγών καταλαμβάνουν οι κλάδοι της Κλωστοϋφαντουργίας και Ένδυσης, των Μηχανών & Συσκευών και των Δομικών Υλικών, οι οποίοι παρουσιάζουν αύξηση 3,2%, 80% και 51,4% αντίστοιχα.

eksagoges-kladoi-pinakas

Προϊόντα

Στον αγροδιατροφικό τομέα, το ελαιόλαδο, το οποίο  αποτελεί το 60,3% των εξαγωγών του συγκεκριμένου κλάδου και το 34,7% στο σύνολο των εξαγωγών της Κρήτης, παρουσίασε μείωση ίση με 20%, φτάνοντας τα 152,6 εκ. ευρώ έναντι των 190,7 εκ. ευρώ κατά το 2016.

Ακολουθούν τα κηπευτικά, με μείωση 10,4%, τα οποία μαζί με το ελαιόλαδο αποτελούν περίπου το 82% των εξαγωγών του κλάδου των Τροφίμων και Ποτών, τα φρούτα, με μείωση 9,8% και τα ψάρια & θαλασσινά, που η πορεία τους παραμένει σταθερή τα δύο τελευταία χρόνια.

eksagoges-trofima-pota

Από τα προϊόντα εκτός αγροδιατροφικού τομέα, σημαντικές είναι οι εξαγωγές πλαστικών μεμβρανών και φύλλων, ειδών συσκευασίας από πλαστικές ύλες, διχτυών και χρωστικών υλών.

eksagoges-trofima-pinakas

Αγορές

eksagoges-agores

Όσον αφορά στις αγορές, πρώτη έρχεται η Ιταλία, με μερίδιο 20,3%, ακολουθεί η Γερμανία με μερίδιο 19,6%, τρίτη η Γαλλία, με μερίδιο 5,2%, τέταρτο το Ηνωμένο Βασίλειο, με μερίδιο 5,1% και πέμπτη η Ολλανδία, με μερίδιο 4,9%. Τη δεκάδα των σημαντικότερων αγοραστών των Κρητικών προϊόντων συμπληρώνουν η Ισπανία (μερίδιο 4,3%), οι Η.Π.Α. (4,1%), η Αυστρία (4%), η Πολωνία (2,9%) και η Ρουμανία (2,7%).

eksagoges-agores-pinakas

Όσον αφορά στις Τρίτες Χώρες, αύξηση παρουσίασαν οι εξαγωγές προς το Μεξικό (+4,6%), την Κίνα (+5,9%), την Αυστραλία (+4,3%), τη Ρωσία (+4,2%) και την Ιαπωνία (+7,7%). Αντίθετα, μείωση παρουσιάστηκε στις εξαγωγές προς τις Η.Π.Α. (-5,3%) και τον Καναδά (-5,9%), ενώ σταθερές παραμένουν οι εξαγωγές προς Μαρόκο και Λίβανο.

Για τον κλάδο των Τροφίμων & Ποτών, τους κυριότερους αγοραστές αποτελούν η Ιταλία με τις εξαγωγές να φτάνουν τα 71,2 εκ. ευρώ, η Γερμανία με 60,9 εκ. ευρώ, το Ηνωμένο Βασίλειο με 15,8 εκ. ευρώ, η Αυστρία με 13,4 εκ. ευρώ και στην πέμπτη θέση οι Η.Π.Α. και η Ισπανία με 11 εκ. ευρώ.

eksagoges-agores-trofima

eksagoges-agores-elaiolado eksagoges-agores-khpeytika

Στον παρακάτω πίνακα βλέπουμε τις κυριότερες αγορές εξαγωγής του κλάδου Χημικών & Πλαστικών. Να αναφέρουμε ότι, εκτός από τις εξαγωγές προς το Ηνωμένο Βασίλειο, όλες οι υπόλοιπες παρουσίασαν αύξηση σε σύγκριση με το 2016.

eksagoges-agores-xhmika

Ο Πρόεδρος του ΣΕΚ, κος Καλαμπόκης, δήλωσε ότι: «Παρά τη μείωση που παρατηρείται στις εξαγωγές της Κρήτης, η οποία φτάνει τα 24 εκ. ευρώ, θεωρούμε ότι έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα, με δεδομένο πάντα το δυσχερές οικονομικό κλίμα και τις δυσκολίες που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι εξαγωγείς. Η Κρήτη ως περιφερειακός πόλος εξαγωγικής ανάπτυξης εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ελληνικής εξωστρέφειας, αλλά επιβάλλεται η αύξηση της παραγωγής προϊόντων εκτός του αγροδιατροφικού τομέα για να αναπτυχθεί περαιτέρω η Κρητική οικονομία.

Η χάραξη εξαγωγικών στρατηγικών με κύριο άξονα την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και των ποιοτικών ιδιαιτεροτήτων του συνόλου των προϊόντων μας αποτελεί μονόδρομο κι εμείς στο ΣΕΚ με τις δυνάμεις μας έχουμε αποδείξει ότι αν υπάρχει θέληση, όραμα αλλά και επιμονή ο στόχος μπορεί να γίνει πράξη.

Πρέπει όλοι λοιπόν να υπερβούμε τους εαυτούς μας για να έχουμε ένα καλύτερο παραγωγικό αύριο, που θα βοηθήσει στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του νησιού».

Δείτε εδώ την πορεία των κρητικών προϊόντων την τελευταία πενταετία

Διαφήμιση
Διαφήμιση