Η ραγδαία διάδοση της χρήσης του διαδικτύου και ιδιαίτερα των social media τα τελευταία χρόνια συνέβαλε σημαντικά στην επικράτηση ενός γλωσσικού κώδικα, μιας αργκό εν ολίγοις, με τον οποίο οι νέοι επικοινωνούν μεταξύ τους.

Ο λόγος για τα greeklish, τη μεταγραφή δηλαδή της ελληνικής γλώσσας σε λατινικό αλφάβητο, ένα φαινόμενο που έχει εγείρει πλήθος αντιδράσεων.

Μολονότι η χρήση τους ξεκίνησε από τους προγραμματιστές υπολογιστών σε μια εποχή που τα λογισμικά δεν υποστήριζαν το ελληνικό αλφάβητο, πολύ γρήγορα μετατράπηκαν σε κώδικα επικοινωνίας μεταξύ των χρηστών του διαδικτύου και κατόπιν σε κώδικα της νεολαίας που εμπλουτίστηκε με συντομογραφίες και μια ανάμειξη λέξεων ελληνικών και αγγλικών.

Το φαινόμενο αναλύθηκε και εξακολουθεί να αναλύεται διεξοδικά σε επιστημονικές έρευνες, έχει αποτελέσει αντικείμενο συνεδρίων και έχει καταστεί πεδίο αντιπαράθεσης με πολλές προεκτάσεις.

Είναι γεγονός πάντως, πως η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και πιο συγκεκριμένα οι 7 στους 10 χρησιμοποιούν τα greeklish καθημερινά και ένα μεγάλο ποσοστό αυτών τα χρησιμοποιεί στις σχολικές εργασίες, στις εκθέσεις ακόμη και στα γραπτά των πανελλαδικών εξετάσεων!

Αποτέλεσμα της διάδοσής τους είναι η προβληματική χρήση των σημείων στίξης, που άλλοτε εξαφανίζονται πλήρως και άλλοτε χρησιμοποιούνται καθ’ υπερβολή, η σύντμηση λέξεων, π.χ. δλδ ή dld αντί για «δηλαδή», τεσπα ή tespa αντί για «τέλος πάντων», τπτ ή tpt αντί για «τίποτα» και φυσικά τα ορθογραφικά/φωνητικά λάθη που φθάνουν μέχρι και τη χρήση του «κς» αντί για το γράμμα ξι ή του «πς» αντί για το γράμμα ψι.

Πόσο όμως έχουν επηρεάσει οι πλατφόρμες κοινωνικές δικτύωσης και ο κώδικας των greeklish τη γλωσσική ικανότητα των μαθητών στο Ηράκλειο;

Στο cretapost.gr μίλησε για το ζήτημα ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Ένωσης Φιλολόγων νομού Ηρακλείου κ. Γρηγόρης Βοσκάκης, ο οποίος επισήμανε τα εξής:

«Είναι γεγονός πως όσο πιο πολύ μπαίνει ένας νέος στον κόσμο των media τόσο πιο πολύ απομακρύνεται από τη γλώσσα του. Βεβαίως, είναι ένα ζήτημα κατά πόσο το σχολείο μπορεί να παρέμβει ώστε να διορθώσει τα προβλήματα αυτά που παρουσιάζονται».

Η εικόνα των γραπτών

Με το πέρασμα των χρόνων η γραπτή γλωσσική έκφραση των μαθητών έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά. «Στον γραπτό λόγο, οι μαθητές τείνουν πλέον προς την οικονομία» υπογραμμίζει ο κ. Βοσκάκης «γράφουν όσο το δυνατόν λιγότερα, και η επιχειρηματολογία τους δεν είναι ΄΄βαθιά΄΄ ή σύνθετη. Βεβαίως, θα έλεγα ότι αυτό είναι μάλλον σημείο των καιρών και δεν έχει τόσο άμεση σχέση με τη χρήση των media.  Εξάλλου, το ίδιο το μάθημα της έκθεσης έχει υποβαθμιστεί και εξεταστικά αλλά και λειτουργικά».

Απογοητευτική φαίνεται πως είναι η εικόνα που παρουσιάζουν τα γραπτά των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς την ορθογραφία. Πρόκειται όμως για μια δεξιότητα που ο μαθητής αποκτά από τα χρόνια της φοίτησής του στο Δημοτικό Σχολείο. «Όταν ο μαθητής των 12 χρόνων μπεί στην Α΄ Γυμνασίου» σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΦΝΗ «περιμένει κανείς πως θα έχει ήδη αποκτήσει κάποιες βάσεις από την Πρωτοβάθμια. Με τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα, όμως, αυτό δεν επιτυγχάνεται. Το παραδοσιακό σύστημα εκμάθησης της γραμματικής δεν υφίσταται πια, μολονότι υπάρχουν δάσκαλοι που επιμένουν θεωρώντας ότι τα παιδιά θα μπορέσουν να αφομοιώσουν καλύτερα γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες».

Γιατί είναι τόσο δημοφιλή τα greeklish

Απαντώντας στο παραπάνω ερώτημα ο κ. Βοσκάκης σημείωσε:

«Μιλώντας για τη γραφή, είναι γεγονός πως στα social media κυριαρχούν τα greeklish κι αυτό γιατί είναι εύκολα και χρηστικά για τους νέους, με την έννοια ότι δεν απαιτούν ορθογραφικούς κανόνες. Ας μην ξεχνάμε όμως, ότι ο σύγχρονος άνθρωπος τείνει προς τον προφορικό λόγο και ιδίως η νεολαία. Εξάλλου, θα μπορούσε κανείς να πει ότι υπάρχουν εφαρμογές που διορθώνουν αυτόματα τα ορθογραφικά λάθη στους υπολογιστές ή τα κινητά τηλέφωνα και ότι η χρήση τους θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά βοηθώντας το παιδί να απομνημονεύσει τη σωστή ορθογραφία. Το θέμα είναι ότι στη Δευτεροβάθμια και ιδιαίτερα στο Λύκειο, οι φιλόλογοι που υποχρεώνονται από το αναλυτικό πρόγραμμα να καλύψουν συγκεκριμένη διδακτική ύλη δεν έχουν το χρονικό περιθώριο να επανέλθουν σε γραμματικούς και ορθογραφικούς κανόνες, ακόμη κι αν το επιθυμούν. Η ορθογραφία της ελληνικής γλώσσας έχει σημαντικό βαθμό δυσκολίας κι αυτό γιατί χρησιμοποιούμε ιστορική ορθογραφία και όχι φωνητική».

Διαφήμιση
Διαφήμιση