Αύξηση στις βεβαιώσεις τροχαίων παραβάσεων αλλά και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων διαπιστώνει η ετήσια έκθεση του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης και Ανάλυσης Δεδομένων του Πολυτεχνείου Κρήτης με τίτλο «Πολυκριτήρια εκτίμηση τροχαίων ατυχημάτων και παραβάσεων για το 2017 ».

Σύμφωνα με τα haniotika-nea.gr, την έκθεση έχουν επιμεληθεί ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ο καθηγητής Μιχάλης Δούμπος, ο Δρ. Μιχαήλ Νικολαράκης και ο μεταπτυχιακός ερευνητής Νικόλαος Γιανναράκης .

Τροχαία στην Κρήτη

Όσον αφορά την Κρήτη το 2017 συνολικά σημειώθηκαν 211 τροχαία ατυχήματα. Τα 46 από τα τροχαία ήταν θανατηφόρα (15 λιγότερα σε σχέση με το 2016), τα 37 ήταν σοβαρά τροχαία (το 2016 είχαν καταγραφεί 46) ενώ η μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζεται στα ελαφρά τροχαία ατυχήματα καθώς σημειώθηκαν 67 το 2017 εν αντιθέσει με το 2016 που είχαν καταγραφεί 104.

Για το 2017 τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφηκαν στον νομό Ηρακλείου με 20 τροχαία (έξι λιγότερα από το 2016), ακολουθούν τα Χανιά με 14 (τέσσερα λιγότερα από το 2016), ενώ στο Λασίθι και το Ρέθυμνο σημειώθηκαν 6 τροχαία δυστυχήματα το 2017 (στο Ρέθυμνο τέσσερα λιγότερα από ότι το 2016 και στο Λασίθι 1 λιγότερο).

Όσον αφορά τους νεκρούς και στους τέσσερις νομούς της Κρήτης σύμφωνα με την έκθεση παρατηρείται μείωση στον αριθμό των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα. Αναλυτικότερα, το 2017, 49 πολίτες έχασαν την ζωή τους στην άσφαλτο εν αντιθέσει με το 2016 που άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 63 συμπολίτες μας.

Πανελλαδικά

Πανελλαδικά όπως επισημαίνεται στην έρευνα «για το 2017 καταγράφηκε μείωση σε όλες τις κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων. Στα θανατηφόρα τροχαία σε ποσοστό -12%, (93 ατυχήματα λιγότερα) ομοίως και στον αριθμό των νεκρών σε ποσοστό -11,3%.

Στα σοβαρά τροχαία ατυχήματα είχαμε 135 λιγότερα, ποσοστό -18,2%, όπως και στους βαριά τραυματίες 175 ατομα λιγότερα ποσοστό -20%. Στα ελαφρά τροχαία ατυχήματα οι μειώσεις ήταν μικρότερες κατά -4,9%, 485 λιγότερα ατυχήματα, και οι ελαφρά τραυματισθέντες 876 λιγότεροι ποσοστό -6,8%»

Οι επικίνδυνοι νομοί

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης που αφορά όλη την χώρα, η Π.Ε. Χανίων βρίσκεται στην 33η θέση της κατάταξης που αφορά την επικινδυνότητα κάθε νομού και θεωρείται μέτριας επικινδυνότητας όπως και οι νομοί Ηρακλείου (34η θέση) και Λασιθίου (31η θέση). Ο νομός Ρεθύμνου βρίσκεται στην 50η θέση και θεωρείται χαμηλής επικινδυνότητας. Πρώτος στην λίστα υψηλής επικινδυνότητας είναι ο νομός Λευκάδας.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, «το πρόβλημα των ατυχημάτων και για το 2017, όπως διαπιστώθηκε και τα προηγούμενα χρόνια, είναι εντονότερο στις περιοχές που το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ιδιαίτερα στα νησιά όπου το καλοκαίρι, δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και το οδικό δίκτυο είναι κακό και άγνωστο στους επισκέπτες (Κρήτη, Επτάνησα, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα)»

troxaia-nomoi

Οι παραβάσεις

Όσον αφορά τους νομούς Χανίων και Ρεθύμνης κατατάσσονται στους νομούς με υψηλή αποτελεσματικότητα όσον αφορά την βεβαίωση παραβάσεων και την μείωση των τροχαίων. Ο νομός Λασιθίου κατατάσσεται στους νομούς μέτριας αποτελεσματικότητας και ο νομός Ηρακλείου στους χαμηλής αποτελεσματικότητας.

Σύμφωνα με την έρευνα «από τα διαθέσιμα στοιχεία, διαπιστώνεται ότι κατά το 2017 υπήρξε αύξηση στη βεβαίωση των επικίνδυνων παραβάσεων στην επικράτεια κατά (7%). Στις παραβάσεις αστυνομικής δραστηριότητας είχαμε μείωση κατά -6% και στις παραβάσεις των οχημάτων παρατηρείται επίσης μείωση κατά -12%. Στη βεβαίωση των παραβάσεων της υπερβολικής ταχύτητας, διαπιστώνεται ότι διαχρονικά βεβαιώνεται μεγάλος αριθμός, (214.132 παραβάσεις το 2017), καθόσον αυτός γίνεται κυρίως με τη βοήθεια τεχνικών μέσων όπως είναι τα αυτόματα ραντάρ καταγραφής ταχύτητας. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει αφενός τη μεγάλη παραβατικότητα και αφετέρου τη βοήθεια που προσφέρουν τα τεχνικά μέσα στην αποτελεσματικότερη αστυνόμευση, χωρίς τη φυσική παρουσία του αστυνομικού προσωπικού, που σε όλες τις υπηρεσίες είναι πολύ λιγότερο από τον αριθμό που χρειάζεται για την επαρκή αστυνόμευση»

Ταυτόχρονα και οι τέσσερις νομοί της Κρήτης αξιολογούνται καλύτερα καθώς έχουν πετύχει να βρίσκονται στην στην υψηλότερη θέση από πλευράς παραβάσεων και στην χαμηλότερη από πλευράς τροχαίων ατυχημάτων.

troxaia-parabaseis

Η έρευνα

Όσον αφορά την μεθοδολογία της έκθεσης όπως αναφέρουν οι ερευνητές «η μεθοδολογία, η οποία βασίζεται στην πολυκριτήρια ανάλυση αποφάσεων, ακολουθήθηκε και σε ανάλογες έρευνες στο παρελθόν. Συγκεκριμένα, για κάθε περιφερειακή ενότητα γίνεται αναγωγή της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων σε σχέση με το σύνολο της χώρας και εν συνεχεία συσχετισμός με στοιχεία όπως: πληθυσμός, κυκλοφορούντα οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου.

Από τους συνδυασμούς αυτούς δημιουργούνται 18 κριτήρια αξιολόγησης και με την εφαρμογή της πολυκριτήριας μεθόδο ανάλυσης αποφάσεων PR OMETHEE προκύπτουν τα αποτελέσματα, σύμφωνα με τα οποία οι νομοί ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες υψηλής, μέτριας και χαμηλής επικινδυνότητας.

Kαταγράφονται ορισμένα βασικά μεγέθη για τα τροχαία ατυχήματα και τους παθόντες την τελευταία πενταετία, προκειμένου να είναι ευχερής η σύγκριση από έτος σε έτος ενώ επισημαίνονται και οι μεταβολές για το έτος 2017 σε σχέση με το 2016»

Συμπεράσματα και προτάσεις

Όπως συμπεραίνεται μεταξύ άλλων από την έρευνα οι επιδόσεις στην οδική ασφάλεια συνολικά κρίνονται ενθαρρυντικές. Όλες οι κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων μειώθηκαν σε μεγάλο ποσοστό σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παράλληλα, κάποιες περιφερειακές ενότητες έχουν πολλά ατυχήματα και χρειάζονται έκτακτα μέτρα, γιατί παρουσιάζουν διαχρονικό πρόβλημα, ενώ η επιτήρηση των οδών δεν είναι ικανοποιητική και η αστυνόμευση κρίνεται ανεπαρκής. Παράλληλα πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης και αύξηση της αστυνομικής παρουσίας σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι αστυνομικοί επιβάλλεται να είναι αυστηρότεροι με τους οδηγούς και τα όρια ανεκτικότητας να είναι μηδενικά.

Υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στις τουριστικές περιοχές (Δωδεκάνησα, Επτάνησα, Κρήτη, Κυκλάδες, κλπ.) και πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να ενημερώνουν τους οδηγούς είτε με φυλλάδια, είτε με πληροφοριακές πινακίδες, είτε με τη χρήση της τηλεματικής ή των εφαρμογών της κινητής τηλεφωνίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Εν τω μεταξύ, οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι αρμόδιοι φορείς της πολιτείας πρέπει να βρουν λύση στο πρόβλημα των ανασφάλιστων οχημάτων, 28.494 παραβάσεις βεβαιώθηκαν μόνο το 2017, παρότι στάλθηκαν πρόστιμα στους ανασφάλιστους ιδιοκτήτες οχημάτων πολλοί δεν συμμορφώθηκαν.

Τέλος, για τους ταχυμεταφορείς δικύκλων (delivery) που τραυματίζονται συνεχώς, πρέπει να θεσπισθεί ειδική κατηγορία επαγγελματικού διπλώματος, δελτίου καταλληλότητας, καθώς και ειδικός τύπος οχήματος που να τους παρέχει επιπλέον ασφάλεια.

Από την πλευρά του, σε σχόλιο του σχετικά με την έρευνα, ο Καθηγητής – Ακαδημαϊκός Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης επισημαίνει μεταξύ άλλων πως «σύμφωνα με τα αποτελέσματα για το 2017 το πρόβλημα των ατυχημάτων, όπως διαπιστώθηκε και τα προηγούμενα χρόνια, είναι εντονότερο στις περιοχές που το οδικό δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ιδιαίτερα στα νησιά όπου το καλοκαίρι, δέχονται πολύ μεγάλο αριθμό επισκεπτών, κυκλοφορούν πολλά ενοικιαζόμενα δίκυκλα και το οδικό δίκτυο είναι κακό και άγνωστο στους επισκέπτες.

Οι μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί πρέπει να εξεταστούν σε πρώτη προτεραιότητα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας γιατί τα τροχαία ατυχήματα, εκτός του ότι έχουν τεράστιες επιπτώσεις στον ίδιο τον παθόντα, τους συγγενείς του αλλά και τον κρατικό προϋπολογισμό, δυσφημούν βάναυσα τη χώρα και δημιουργούν κακό αντίκτυπο στο τουριστικό προϊόν».

Διαφήμιση
Διαφήμιση