HomeΕΛΛΑΔΑΤι πρέπει να προσέξουμε στις εκπτώσεις

Τι πρέπει να προσέξουμε στις εκπτώσεις

Θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Πρεμιέρα κάνουν τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου οι εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, δηλαδή στις 14 Ιανουαρίου, τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοικτά από 11:00 έως τις 20:00.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών εξέδωσε ενημερωτική εγύκλιο προς τα μέλη του, στην οποία σημειώνει τις υποχρεώσεις των εμπόρων.

Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από … % έως … %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Κατά τη διάρκεια των τακτικών εκπτώσεων απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους.

Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκειμένης επιχείρησης.

Την Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018 (πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων), σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν προαιρετικά να ανοίξουν, με προτεινόμενο ωράριο από τις 11:00 έως τις 18:00.

Συμβουλές προς τους καταναλωτές

Οι χειμερινές εκπτώσεις αναμένεται να τονώσουν, κατά το δυνατόν, την αγορά αλλά και να δώσουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές -με διαθέσιμο για την πραγματοποίηση αγορών εισόδημα- να αποκτήσουν προϊόντα που ενδεχομένως δεν μπορούσαν να αποκτήσουν στην αρχική τιμή τους. Γι’ αυτόν τον λόγο, η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) παραθέτει στη συνέχεια ορισμένες χρήσιμες συμβουλές, προκειμένου να μην παρασύρεται ο καταναλωτής σε περιττές αγορές από τα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.

Ειδικά, όπως σημειώνεται, στις σημερινές συνθήκες, ο οικογενειακός προϋπολογισμός, η εκτίμηση των οικονομικών δυνατοτήτων μας και η ορθή ιεράρχηση των αναγκών μας, πρέπει να προηγούνται κάθε αγοράς.

Πέραν, όμως, των συμβουλών που έπονται, οι καταναλωτές οφείλουν, για την καλύτερη ενημέρωση και προάσπιση των καταναλωτικών, αλλά και εν γένει, δικαιωμάτων τους, να πληροφορηθούν το περιεχόμενο της ισχύουσας, σχετικά με τις εκπτώσεις και τις προσφορές, νομοθεσίας, όπως η τελευταία κωδικοποιήθηκε πρόσφατα, είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα της ΕΕΚΕ και συνοψίζεται αφενός στον νόμο 4177/2013 «Κανόνες Ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις» βλ. τα άρθρα 15, 21,22, και 23, αφετέρου στον «Κώδικα Δεοντολογίας για τη προστασία του καταναλωτή στις προσφορές, εκπτώσεις και προωθητικές ενέργειες» ο οποίος θεσπίστηκε με την υπουργική απόφαση 568/2014 (ΦΕΚ Β 31/07/2014).

Για υπεύθυνες αγορές, λοιπόν, πρέπει να προσέξουμε τα εξής:

Οριοθετούμε τις ανάγκες μας και προγραμματίζουμε πάντα με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουμε, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

Δεν παραλείπουμε να κάνουμε έρευνα αγοράς και να ελέγχουμε όχι μόνο τις τιμές, αλλά και την ποιότητα των προϊόντων.

Ενημερωνόμαστε για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων. Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94, πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.

Αποφεύγουμε αγορές από πλανόδιους πωλητές τόσο για την αποφυγή αγοράς μη ασφαλών και μη πιστοποιημένων προϊόντων, όσο και για την πάταξη του παραεμπορίου και τη μείωση της ανεργίας.

Ενημερωνόμαστε για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής μας όταν αγοράζουμε προϊόντα με δόσεις.

Πριν προβούμε σε αγορές με πιστωτική κάρτα είμαστε πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

Ενημερωνόμαστε από τα καταστήματα για την πολιτική που ακολουθούν σχετικά με τα ελαττωματικά προϊόντα αλλά και τις επιστροφές.

Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σαιζόν, ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής. Προσοχή! Ο καταναλωτής πρέπει να ελέγχει πάντα εάν το προϊόν ανήκει στην τρέχουσα σαιζόν ή σε παλαιότερη, διότι έχει παρατηρηθεί συχνά το φαινόμενο, τα καταστήματα να βάζουν σε τιμή έκπτωσης παρωχημένα προϊόντα (stock) στην ίδια τιμή έκπτωσης με τα προϊόντα της τρέχουσας σαιζόν.

Στην περίπτωση προσφορών θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη αυτών των καταστημάτων είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.

Δεν παραλείπουμε να ζητάμε την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουμε αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουμε να το επιστρέψουμε ή να το αλλάξουμε, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη. Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε να ζητάμε από το κατάστημα να σφραγίσει το πίσω μέρος της απόδειξης.

Καλό θα ήταν να προτιμούμε τα προϊόντα των καταστημάτων που αναγράφουν και την παλαιά και τη νέα τιμή, καθώς και το ποσοστό έκπτωσης, κατά την περίοδο των εκπτώσεων.

«Πριν προβούμε σε οποιαδήποτε αγορά: Ελέγχουμε-Σκεφτόμαστε-Αποφασίζουμε» καταλήγει η οργάνωση των καταναλωτών.

Newsbeast.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση