HomeΚΡΗΤΗΝομοσχέδιο στηρίζει τις προστατευόμενες από το δίκτυο Natura περιοχές

Νομοσχέδιο στηρίζει τις προστατευόμενες από το δίκτυο Natura περιοχές

Θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία των φορέων διαχείρισής τους

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Όλες οι προστατευόμενες περιοχές της χώρας και ιδιαίτερα αυτές που ανήκουν στο δίκτυο NATURA 2000, εντάσσονται σε ένα σύστημα διοίκησης διαχείρισης μέσω Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ) με το Σχέδιο Νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση από το ΥΠΕΝ. Σημαντική πρωτοβουλία, ιδιαίτερα για την Κρήτη που θεωρείται μια προνομιούχα περιοχή από άποψη βιοποικιλότητας με αποτέλεσμα την ένταξη στο δίκτυο NATURA 2000, πενήντα τεσσάρων (54) περιοχών, χερσαίων και θαλάσσιων.

Το Σχέδιο Νόμου, καλύπτει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας καινούριων και παλιών ΦΔΠΠ, εντάσσοντάς τους σε ένα Εθνικό Σύστημα Διοίκησης και Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, με ΝΠΙΔ που επιβλέπονται από το ΥΠΕΝ. Οι προστατευόμενες περιοχές για πρώτη φορά στο σύνολό τους επιδιώκεται να διαχειριστούν με βάση την Εθνική νομοθεσία και τις Οδηγίες 92/43/ΕΟΚ για τους οικοτόπους & 2009/147/ΕΚ για τα άγρια πτηνά, καθώς και την στρατηγική για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προστασία του Εθνικού φυσικού κεφαλαίου με όρους βιώσιμης ανάπτυξης. Επίσης σημαντικό είναι το γεγονός ότι υπάρχει πρόβλεψη για επιχορήγηση των ΦΔ από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης προβλέπονται τα ΝΠΙΔ :

Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς με αυξημένα όρια της περιοχής ευθύνης του ήδη υπάρχοντος ΦΔ, καταλαμβάνοντας όλες τις είκοσι τρείς (23) περιοχές NATURA του Νομού Χανίων &

Φορέας Διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών Κεντρικής και Ανατολικής Κρήτης, νέος ΦΔ που στα όρια της περιοχής ευθύνης του καταλαμβάνει όλες τις τριάντα μία (31) περιοχές NATURA των Νομών Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου.

Στα πλαίσια της διαβούλευσης του Νομοσχεδίου, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης (ΑΔΚ), έχοντας την εμπειρία από τους Φορείς Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Σαμαριάς, αλλά και Καρπάθου Σαρίας, έχει καταθέσει τα παρακάτω που αξιολογεί ως σημαντικά για τη λειτουργία των ΦΔΠΠ αλλά και τη συνδιαχείριση των προστατευόμενων αυτών περιοχών με το δημόσιο.

Οι υπάρχοντες ΦΔΠΠ διατηρούν ίδιους πόρους και προσωπικό ενώ η χωρική τους αρμοδιότητα επεκτείνεται και το προστατευτέο αντικείμενο διαφοροποιείται. Επίσης δεν είναι καθόλου εμφανές με τι προσωπικό θα λειτουργήσουν οι καινούριοι φορείς. Ιδιαίτερα όταν δεν προβλέπονται νέες προσλήψεις στο προσεχές μέλλον και καταργείται η δυνατότητα για αποσπάσεις προσωπικού του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου φορέα.

Η διοίκηση των ΦΔΠΠ ανατίθεται πλέον σε αυστηρά 7-μελές Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) με καθορισμένους τους εκπροσώπους των φορέων. Σε σχέση με το σχήμα που προτείνεται, έχουμε να παρατηρήσουμε :

Δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση-δέσμευση ως προς την οικολογική ευαισθησία των μελών του εκτός από τον εκπρόσωπο του ΥΠΕΝ, τον εκπρόσωπο των μη κυβερνητικών οργανώσεων και την εναλλακτική στελέχωση από δημόσιες υπηρεσίες και φορείς. Χωρίς κοινή συνισταμένη την εγνωσμένη επάρκεια, γνώση και οικολογική ευαισθησία στην επιλογή των μελών του, το ΔΣ οδηγείται σε δυσκολία στη λήψη αποφάσεων. Η διοίκηση και διαχείριση της Προστατευόμενης Περιοχής επαφίεται στην καλή θέληση των μελών του ΔΣ, χωρίς να τίθενται εξ αρχής οι προϋποθέσεις για να μπορούν να συμφωνήσουν.

Η κατάργηση των μελών αφορά κυρίως τους κρατικούς φορείς που δεν συμμετέχουν πλέον, εκτός από τον εκπρόσωπο του ΥΠΕΝ που προεδρεύει στο ΔΣ. Εκπρόσωποι των ΥΠΑΑΤ, ΥΠΑΝ, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, κλπ απουσιάζουν στη συμμετοχική αυτή διαδικασία, παρά την άμεση επαφή τους με το προστατευτέο αντικείμενο, (οικότοποι χερσαίοι και θαλάσσιοι, προστατευόμενα είδη και τοπίο). Με το σχήμα που προτείνεται παύει να ισχύει η λειτουργία του ΦΔΠΠ ως ομπρέλα που συγκλίνει απόψεις κρατικών λειτουργών, αυτοδιοικητικών, επιστημονικών φορέων, μη κυβερνητικών οργανώσεων, οικολόγων και παραγωγικών φορέων, και τελικά στη λήψη μιας κοινά αποδεκτής απόφασης. Παρά τα κατά τόπους προβλήματα, η εφαρμογή του Ν. 2742/1999 είχε καταφέρει την άμβλυνση των συγκρούσεων μεταξύ κράτους και φορέων.

Με την παρ. 10 αφαιρείται από τον Υπουργό η δυνατότητα να αντλήσει προσωπικό για το ΔΣ από το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης με τη αιτιολογία ότι το ΔΣ είναι άμισθο και έχει εξειδικευμένο αντικείμενο.

Σε σχέση με το έργο των ΦΔΠΠ κάποιες αρμοδιότητές τους δημιουργούν σύγχυση. Εμφανίζονται να μπορούν να διαχειρίζονται δημόσιες εκτάσεις.

Δεν προβλέπεται η δημιουργία Τεχνικής Υπηρεσίας παρά το γεγονός ότι τους ανατίθενται “η κατάρτιση μελετών και η εκτέλεση τεχνικών ή άλλων έργων”.

Εμφανίζονται να χορηγούν άδειες επιστημονικής έρευνας …. εντός των ορίων της περιοχής ευθύνης τους σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες. Το άρθρο αντίκειται σε ισχύουσα νομοθεσία που αναφέρεται στα ενδημικά είδη χλωρίδας, πανίδας και άλλων ομάδων οργανισμών.

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης συμμετέχει στη διαβούλευση, ελπίζοντας ότι με τον τρόπο αυτό, βοηθά στην προστασία και διατήρηση του φυσικού κεφαλαίου της Κρήτης με όρους βιώσιμης ανάπτυξης και αειφορίας.

Διαφήμιση
Διαφήμιση