HomeHL-9Κυριάκος Μητσοτάκης: «Μαγκιά είναι να φτάσεις σώος στον προορισμό σου»

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Μαγκιά είναι να φτάσεις σώος στον προορισμό σου»

Δεσμεύσεις του προέδρου της ΝΔ για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης – Σε εξέλιξη η σύσκεψη

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο “Ατλαντίς” στο Ηράκλειο  που συγκλήθηκε με πρωτοβουλία του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη, με στόχο να παρουσιαστεί ο σχεδιασμός του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την πρόληψη και αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων.

Ξεκινώντας την παρουσίαση του προγράμματος που φέρει τον γενικό τίτλο “Προσέχω” ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε την υποχρέωση όλων να οδηγούν με προσοχή και παράλληλα δεσμεύτηκε πώς όταν η ΝΔ ανέλθει στην εξουσία θα προχωρήσει στην κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, χωρίς καμία εξαίρεση, όπως χαρακτηριστικά είπε.

Μεταξύ άλλων, και αφού εξέφρασε τα ιδιαίτερα συναισθήματα που του γεννά η παραμονή του στην Κρήτη, επισήμανε πως όταν ανακοινώθηκε η πρωτοβουλία της ΝΔ για τη διοργάνωση της σημερινής εκδήλωσης στο Ηράκλειο, κάποιοι τη χαρακτήρισαν ανεπίκαιρη, λόγω της επικείμενης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

“Η απάντηση μου ήταν “ τόνισε με έμφαση ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης “ότι καμία περίοδος δεν είναι ακατάλληλη για μια πρωτοβουλία ευαισθητοποίησης ώστε να μη χάνονται ανθρώπινες ζωές”.

mhtsotakhs-troxaia

Και συνέχισε επισημαίνοντας:

“Σήμερα, είμαι εδώ όχι μόνο ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός. Η πληγή για τον τόπο μας είναι μεγάλη. Τριάντα επτά νεκροί από την αρχή της χρονιάς είναι πολλοί. Πάρα πολλοί. Τα 2/3 είναι νέοι άνθρωποι, κάτω από 35 ετών. Ο πόνος από μια τέτοια δυστυχία είναι αβάσταχτος. Πρέπει να κάνουμε όλα όσα μπορούν να γίνουν για να αλλάξει αυτή η κατάσταση.

Πριν λίγες μέρες, έκανα μια παρέμβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έγραψα ένα κείμενο όπως μου βγήκε, αυθόρμητα. Ξέρω ότι συζητήθηκε πολύ, έλαβα πολλά μηνύματα για αυτή την παρέμβαση. Αλλά δεν ήθελα να μείνω σε αυτό. Δεν ήθελα απλώς να εκφράσω θυμό ή αγωνία. Θέλω να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και της οδικής συμπεριφοράς. Συνολικά, σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά και ειδικότερα εδώ στην Κρήτη”.

Στατιστικά στοιχεία

Στη συνέχεια, ο κ. Μητσοτάκης παρέθεσε αριθμητικά στοιχεία για το φαινόμενο των τροχαίων δυστυχημάτων τονίζοντας μεταξύ άλλων τα εξής:

“Οι αριθμοί προκαλούν θλίψη και τρόμο. Την τελευταία δεκαετία 11.000 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας. Και, για κάθε θάνατο από τροχαίο, αντιστοιχούν τέσσερις βαρύτατοι τραυματισμοί, που συχνά οδηγούν σε βαριές αναπηρίες και οκτώ τραυματισμοί, που απαιτούν περίθαλψη σε νοσοκομείο. Επαναλαμβάνω, τα τροχαία ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 18 – 35. Άρα το θέμα αυτό αφορά πρωτίστως τους νέους μας. Αλλά και τις οικογένειές τους γιατί δεν υπάρχει τίποτε πιο φρικτό από το να χάνει ένας γονιός το παιδί του από τη μια στιγμή στην άλλη…

Δεν θα σταθώ καθόλου στις οικονομικές επιπτώσεις αυτού του φαινομένου – παρά το ότι είναι πολύ μεγάλες – διότι δεν πιστεύω ότι υπάρχει τίμημα για την ανθρώπινη ζωή. Θα πω μόνο ότι έχουμε μια συνολική υποχρέωση, ως οργανωμένη Πολιτεία, να αντιμετωπίσουμε το θέμα με τη σοβαρότητα που πρέπει. Και να το κάνουμε κάθε μέρα του χρόνου. Όχι με αφορμή κάποιο τραγικό περιστατικό, όπως αυτά που και πρόσφατα είδαμε εδώ στην Κρήτη. Στην Κρήτη τα ποσοστά ατυχημάτων είναι τα μεγαλύτερα στη χώρα. Και αυτή η πρωτιά δεν μας τιμά. Δεν έχουμε καλούς δρόμους. Το ξέρω.

Η κίνηση – ειδικά το καλοκαίρι – είναι μεγάλη και λόγω του κακού οδικού δικτύου οι κίνδυνοι αυξάνονται. Τότε εξάλλου συμβαίνουν και τα περισσότερα ατυχήματα. Η επιτήρηση από την τροχαία ίσως να μην είναι αυτή που πρέπει.  Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς. Εκτός από τους δρόμους φταίνε και οι οδηγοί. Η ευθύνη βαραίνει πρωτίστως όποιον κάθεται στο τιμόνι. Άμα κατεβάζουμε κούπες και μετά βγαίνουμε στους δρόμους σαν τρελοί ή δεν αφήνουμε παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που να μην κάνουμε, τότε δεν φταίνε οι δρόμοι. Είναι πάνω από όλα δικό μας ζήτημα. Και δεν ωφελεί ούτε να κάνουμε ότι δεν το βλέπουμε ούτε να φοβόμαστε να το πούμε για να μη γίνουμε δυσάρεστοι. Πρέπει να είμαστε σωστοί. Και αυτό το λέω και ως πατέρας. Έχω τρία παιδιά, τα δύο μεγάλα οδηγούν εδώ και λίγο καιρό. Δεν σας κρύβω ότι, όποτε οδηγούν βράδυ μετά από βόλτα, ανησυχώ. Και δεν σας κρύβω ότι, όταν είμαστε στην Κρήτη, ανησυχώ διπλά. Είμαι βέβαιος ότι όλοι όσοι έχετε παιδιά σε αυτή την ηλικία έχετε βιώσει το ίδιο συναίσθημα. Ας κάνουμε, λοιπόν, αυτό που πρέπει για να γίνουν οι δρόμοι μας πιο ασφαλείς”.

fylladio-troxaia

Τεχνοκρατικό πλαίσιο προτάσεων

Στη συνέχεια της εισήγησής του ο κ. Μητσοτάκης ανέλυσε τον σχεδιασμό των προτάσεων του συστήματος “Προσέχω” λέγοντας:

“Ως Νέα Δημοκρατία εκπονήσαμε σε συνεργασία με ειδικούς ένα συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων. Αυτό κάνουμε σε όλους τους τομείς. Συζητάμε με ειδικούς, προχωράμε σε διαβούλευση με φορείς, με τις τοπικές κοινωνίες ή τις ομάδες ενδιαφέροντος και εν συνεχεία καταλήγουμε στην πρότασή μας. Αυτό δεν γίνεται πάντα αντιληπτό γιατί οι καυγάδες και η παραπολιτική συχνά τραβούν την προσοχή. Έτσι κάνουμε όμως κι έτσι θα συνεχίσουμε. Σε όλα τα θέματα η κριτική μας συνοδεύεται από προτάσεις.

  Έχουμε δουλέψει πολύ συστηματικά για να τις διαμορφώσουμε. Και πιστεύουμε ότι είναι πλήρεις. Με το σχέδιό μας αντιμετωπίζονται ζητήματα εκπαίδευσης, αστυνόμευσης, συντονισμού, υποδομών, ελέγχων, αλλά και ζητήματα των πρώτων βοηθειών, τρόπου λειτουργίας του ΕΚΑΒ, κ.α..

Ο στόχος μας είναι συγκεκριμένος και μετρήσιμος. Να μειωθούν κατά 50% τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, μέσα σε μια δεκαετία.  Αυτό εξάλλου προβλέπει και το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια.  Δεν πρέπει να συμβιβαστούμε με τίποτε λιγότερο. Μπορούμε να το κάνουμε. Αρκεί να υπηρετήσουμε, με συνέπεια και σταθερότητα, μια ολοκληρωμένη στρατηγική. Να θέσουμε τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας ψηλά στην πολιτική μας προτεραιότητα. Δεν πρέπει η οδική ασφάλεια να αφορά μόνο κάποιους ανθρώπους, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα. Μας αφορά όλους”.

Τα προβλήματα των υποδομών της Κρήτης και ο “λόγος τιμής” για τον ΒΟΑΚ

Στη συνέχεια, σε μια αποστροφή της ομιλίας του ο πρόεδρος της ΝΔ αναφέρθηκε εκτενώς στα έργα υποδομής στην Κρήτη:

“Δεν σας μιλάω μόνο ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αλλά και ως Κρητικός και ως πατέρας. Δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων θα είναι ψηλά στην προτεραιότητά μας. Και σε ό,τι αφορά την Κρήτη θα είναι η πρώτη μας προτεραιότητα γιατί συνδέεται άμεσα με τα μεγάλα προβλήματα υποδομών που έχει το νησί μας.

Κομβικής σημασίας είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Και όταν λέω ΒΟΑΚ δεν εννοώ μόνο το κομμάτι Ηράκλειο – Χανιά, αλλά τον άξονα Κίσσαμος – Σητεία. Δεσμεύομαι σήμερα, με τον πιο απόλυτο και κατηγορηματικό τρόπο, ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει. Σας δίνω το λόγο μου γι’ αυτό κι εγώ, όπως ξέρετε, το λόγο μου τον κρατώ. Είναι θέμα ασφάλειας, είναι και θέμα ανάπτυξης. Χωρίς σύγχρονο οδικό άξονα, η Κρήτη θα οδηγηθεί σε συμφόρηση. Και αυτό θα επηρεάσει ως ντόμινο την ανάπτυξη του νησιού συνολικά. Το έργο, λοιπόν, θα γίνει. Είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα που πρέπει να πραγματοποιηθεί. Μόλις έχουμε το σύνολο των δεδομένων θα αποφασίσουμε το πώς. Το να γίνουν τώρα λεπτομερείς και οριστικές ανακοινώσεις δεν είναι υπεύθυνο. Διότι δυστυχώς με ευθύνη της Κυβέρνησης, αλλά και όλων των προηγούμενων, δεν έχουμε ακόμα Στρατηγική Μελέτη Σκοπιμότητας  που να αναλύει όλα τα δεδομένα, κυρίως ως προς τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης.

Πρόθεσή μας είναι να αποτελέσει ένα έργο ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας. Δηλαδή, με χρηματοδότηση από τον ιδιώτη ανάδοχο και αποπληρωμή του από το Κράτος, όταν ολοκληρωθεί το έργο με βάση τις προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί για την παράδοση και τη συνεχή συντήρησή του. Η βασική χρηματοδότηση μπορεί να γίνει από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Έχω, ήδη, κάνει σχετικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. 

Αν χρειαστεί να βρεθεί ένα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από άλλους πόρους – σε καμία περίπτωση το σύνολο της χρηματοδότησης, σε αυτό θέλω να είμαι κατηγορηματικός – θα το εξετάσουμε όταν έχουμε όλα τα δεδομένα. Δεν θέλω να το αποκλείσω προκαταβολικά, γιατί δεν έχω όλα τα δεδομένα και εγώ δεν λέω λόγια του αέρα. Ας τα κάνουν άλλοι αυτά.

Από μένα θα ακούτε αυτά που μπορούν να γίνουν και όχι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Αυτή εξάλλου είναι και η ουσία της Συμφωνίας Αλήθειας για την οποία έχω δεσμευθεί. Αν χρειαστεί ένα τμήμα να χρηματοδοτηθεί για παράδειγμα από τους τουρίστες που χρησιμοποιούν το δρόμο, λαμβάνοντας φυσικά ειδική πρόνοια για τους μόνιμους κατοίκους, θα το εξετάσουμε όταν έχουμε πλήρη εικόνα. Σε κάθε περίπτωση όμως, η δέσμευσή μας είναι απόλυτη. Το έργο θα προχωρήσει άμεσα και με τον πλέον επωφελή για τους πολίτες τρόπο”.

Στο επίκεντρο η οδική ασφάλεια

Κλείνοντας την ομιλία του αναφέρθηκε εκτενώς στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας επισημαίνοντας:

“Ναι, πρέπει να γίνει ο ΒΟΑΚ. Ναι, πρέπει να προχωρήσει η αναβάθμιση των υπολοίπων δρόμων, κυρίως οι κάθετοι άξονες, και όλων όσοι ανήκουν στην αρμοδιότητα της περιφέρειας. Εξάλλου τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται στους επαρχιακούς δρόμους. Πάνω απ’ όλα όμως πρέπει να αλλάξουμε μυαλά. Να αφυπνιστεί η ίδια η τοπική κοινωνία και να αναλάβει δράσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης και πρόληψης. Αρκετό αίμα χάθηκε, αρκετό δάκρυ χύθηκε.

Ένα μήνυμα και μια παράκληση σε όλους: Να κάνουμε τα αυτονόητα. Να μην οδηγούμε όταν έχουμε πιει. Να μην μιλάμε στο κινητό όταν οδηγούμε. Πάντα να φοράμε ζώνη, πάντα να φοράμε κράνος. Να οδηγούμε με αξιοπρέπεια και σεβασμό για τους εαυτούς μας, τους συνανθρώπους μας και τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς.

Επιτρέψτε μου την έκφραση: Μαγκιά δεν είναι ούτε η ταχύτητα ούτε η επίδειξη. Μαγκιά είναι να φτάσεις γερός και αβλαβής στον προορισμό σου. Εσύ και όσοι ταξιδεύουν μαζί σου».

Στην εκδήλωση συμμετέχουν ως ομιλητές, εκπρόσωποι των τοπικών αρχών καθώς και όλων των φορέων που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση και την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων. Παράλληλα, τις θέσεις τους και τα συμπεράσματά τους εκθέτουν ερευνητές και εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας που έχουν κατά καιρούς μελετήσει το φαινόμενο στην Κρήτη.

Διαφήμιση
Διαφήμιση