Ο μεγαλύτερος εν ενεργεία διαγωνισμός για έργο παραχώρηση της χώρας για την κατασκευή και λειτουργία του Νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου προχωρά αθόρυβα αλλά μεθοδικά.

Σύμφωνα με πολύ ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com, έχουμε τρία σημαντικά γεγονότα μπροστά μας. Το πρώτοι είναι η προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης, που θα γίνει από το Υπουργείο Υποδομών και σύμφωνα με τον μέχρι σήμερα προγραμματισμό θα γίνει τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Επίσης, τις επόμενες κιόλας μέρες αναμένεται από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR, ως προσωρινό ανάδοχο του έργου η υποβολή της επικαιροποιημένης ΜΠΕ, σύμφωνα με την προσφορά που έχει δοθεί. Αυτή θα οδεύσει στο ΥΠΕΝ προς έγκριση και θα είναι η “βίβλος” της κατασκευής του έργου. Θα περιέχει όλα εκείνα τα συστατικά για την περιβαλλοντική διάσταση του έργου που πρόκειται να είναι ένα από τα πλέον “πράσινα” έργα, ειδικά όσον αφορά τον Αεροσταθμό αλλά και τον τρόπο διαχείρισης της ενέργειας, των υδάτων κ.α. Πρόκειται για μία νέα καινοτομία καθώς η υποβολής της επικαιροποιημένης ΜΠΕ από τον ανάδοχο για το Υπουργείο σημαίνει εξοικονόμηση χρόνου, ανθρώπινων πόρων και χρήματος.

Το τρίτο στοιχείο είναι το “καυτό” θέμα των απαλλοτριώσεων. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του ypodomes.com έχει σταλει για προσδιορισμό προσωρινή τιμή μονάδος στο Νομικό Συμβούλιο η πρώτη από τις συνολικά 28 πράξεις απαλλοτρίωσης.

Προκειμένου να μην έχουμε θέματα τύπου “αυτοκινητόδρομων” που κυριολεκτικά αποδόμησαν τα έργα αυτά, οι απαλλοτριώσεις του Καστελίου θα τρέξουν με τον Ολυμπιακό Νόμο ούτως ώστε, σε κάθε αίτηση, οι εκτιμήσεις να προχωρούν εντός 2-3 μηνών και τα ακίνητα να μπορούν να δεσμεύονται από το Υπ.Υποδομών για να δοθούν στον κατασκευαστή .

Προχωρά και η γραφειοκρατία

Μία από τις λεπτομέρειες που δεν αναδείχθηκαν είναι πως ο διαγωνισμός ήταν ηλεκτρονικός σε όλα τα στάδια με εξαίρεση την κατάθεση των οικονομικών προσφορών. Αυτό είναι ένα στοιχείο που βοηθά στην πιο γρήγορη ολοκλήρωση του ελέγχου των εγγράφων.

Στο θέμα των εγγράφων του διαγωνισμού οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι είμαστε στην περίοδο της ολοκλήρωσης της οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, δηλαδή στο μεσοδιαστημα από ανακήρυξη της Κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR από προσωρινό σε οριστικό ανάδοχο.

Η εκτίμηση είναι ότι αυτό μπορεί να γίνει μέχρι τον Σεπτέμβριο και ακολούθως μετά να ολοκληρωθεί η σύμβαση, να πάει προς έγκριση μέσα στο Φθινόπωρο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Η διαγωνιστική περίοδος αναμένεται να ολοκληρωθεί (εφόσον εγκριθεί η σύμβαση από το Ε.Σ) με την κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή των Ελλήνων και μετά την πανηγυρική υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης που θα σημάνει και την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου που έχει υπολογιστεί σε 5 χρόνια.

Αυτό μας οδηγεί περίπου στο 2023, χωρίς όμως να έχει συνυπολογιστεί ο μεγάλος παράγοντας που λέγεται αρχαιολογία που είναι ίσως το εμπόδιο που όλοι εύχονται να μην βρεθεί μπροστά στη διάρκεια της κατασκευής. Να σημειώσουμε πως το έργο θα κοστίσει σύμφωνα με την προσφορά της αναδόχου 480εκατ.ευρώ ενώ 180εκατ.ευρώ θα είναι η συμβολή του Δημοσίου. Στο έργο δεν προβλέπεται δανεισμός.

Αξίζει να αναφέρουμε πως θα πρόκειται για την πρώτη σύμβαση παραχώρησης μεγάλου έργου 10 χρόνια μετά την υπογραφή των έργων στους αυτοκινητόδρομους με την Κρήτη να είναι στο επίκεντρο μιας και σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργείου Υποδομών, προετοιμάζεται και ο μεγάλος διαγωνισμός για την αναβάθμιση σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ένα έργο που σε συνδυασμό με το Αεροδρόμιο Καστελίου αναμένεται να αποτελέσουν το νέο αναπτυξιακό πρόσωπο της Κρήτης από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας.

Διαφήμιση