HomeΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠτώση 10% στην ανταγωνιστικότητα του τουρισμού λόγω υπερφορολόγησης

Πτώση 10% στην ανταγωνιστικότητα του τουρισμού λόγω υπερφορολόγησης

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Πώς ο κλάδος μπορεί να ξεπεράσει τη φορολογική λαίλαπα – Προοπτικές αλλά και δυσκολίες για τον ελληνικό τουρισμό το επόμενο διάστημα – Οι αρνητικές επιπτώσεις από την πολιτική αναταραχή αλλά και την προσφυγική κρίση

Τις απόλυτα αρνητικές συνέπειες της υψηλής φορολογίας που έχει επιβληθεί στον τουρισμό, έναν από τους ελάχιστους εάν όχι τον μοναδικό κλάδο που μπορεί να στηρίξει την οικονομία, αποκαλύπτει έρευνα του ΣΕΤΕ υπό τον τίτλο «Ελληνικός Τουρισμός: Εξελίξεις-Προοπτικές».

Όπως αναφέρεται στην έκθεση οι πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις του τελευταίου 12μηνου έχουν επιφέρει απώλεια ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μεγαλύτερη του 10%, εξανεμίζοντας ουσιαστικά το 50% της ανάκτησης της ανταγωνιστικότητας της χώρας, που επιτεύχθηκε από την αρχή εφαρμογής των μνημονίων με την πολύ επίπονη κοινωνικά και οικονομικά εσωτερική υποτίμηση.

Σαφώς η υπερφορολόγηση αποτελεί αρνητικός παράγοντα στην ανάπτυξη του τουρισμού και της οικονομίας τόσο μέσω των έμμεσων όσο και των άμεσων φόρων. Τα σημαντικά κέρδη ανταγωνιστικότητας για τον ελληνικό τουρισμό που προκύπτουν από τη εσωτερική υποτίμηση αντισταθμίζονται σε σημαντικό βαθμό από την υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση.

Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν σε μία περίοδο όπου η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο είναι ευνοϊκή, ώστε η Ελλάδα να καταστεί ελκυστική χώρα ως τουριστικός προορισμός, πέραν όλων των άλλων «προσόντων» που διαθέτει η χώρα.

Οι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού

Όπως αναφέρει ο ΣΕΤΕ ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού παραμένει «η ικανοποίηση των πελατών από την παροχή υπηρεσιών στα ελληνικά ξενοδοχεία είναι -διαχρονικά- σημαντικά υψηλότερη από την αντίστοιχη σε διεθνώς ανταγωνιστικούς προορισμούς».

Από την άλλη πλευρά ο ελληνικός τουρισμός αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα ποιότητας στα περιφερειακά αεροδρόμια, στα λιμάνια, σε μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου εκτός αυτοκινητοδρόμων καθώς και σε θέματα αρμοδιότητας ΟΤΑ (καθαριότητα, πράσινο κλπ.).

Από πολλές πλευρές το γεωπολιτικό περιβάλλον στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και η κρίση στις σχέσεις Ρωσίας – Τουρκίας έχουν θετική επίπτωση, με ενίσχυση της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα. Αυτό, ωστόσο, δεν επαληθεύτηκε στο δ’ τρίμηνο 2015, όπου οι αφίξεις τουριστών από βασικές αγορές ήταν μειωμένες. Αρνητικά φαίνεται ότι λειτούργησε το προσφυγικό πρόβλημα στο δ’ τρίμηνο 2015 και να συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά τις τουριστικές αφίξεις και τις προ-κρατήσεις και στο α’ τρίμηνο του 2016.

Η δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε στα € 580 το 2015, από € 590 το 2014 και €653 το 2013. Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτη είναι:

α) η διαχρονική σταθερότητα της δαπάνης ανά διανυκτέρευση και

β) η ανάκαμψή της το 2015 κατά 4,6% στα € 74 μετά την πτώση της το 2014.

Δηλαδή η μείωση στην δαπάνη ανά ταξίδι οφείλεται στην πραγματοποίηση διακοπών μικρότερης διαρκείας από τους ταξιδιώτες και όχι σε χαμηλότερη ημερήσια δαπάνη.

Η επιδιωκόμενη αύξηση των αφίξεων και των εσόδων από τον εισερχόμενο και από τον εσωτερικό τουρισμό στην Ελλάδα θα προσδιοριστεί κατά κύριο λόγο από τον εμπλουτισμό και την διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος καθώς και τον ρυθμό αύξησης της προσφοράς διεθνώς ανταγωνιστικών τουριστικών υπηρεσιών στη χώρα και σε μικρότερο βαθμό από τη ζήτηση τουριστικών υπηρεσιών, που σε περιόδους θετικής ανάπτυξης των χωρών προέλευσης είναι σε μεγάλο βαθμό απεριόριστη για μικρές χώρες όπως η Ελλάδα.

Ειδικότερα, η ζήτηση για τουριστικές υπηρεσίες στη χώρα προσδιορίζεται κυρίως από την επιχειρηματική λειτουργία των επιχειρήσεων προσφοράς τουριστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα γενικά και σε κάθε επί μέρους τουριστική περιοχή στη χώρα ειδικότερα.

protothema.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση