HomeΚΡΗΤΗΕλπίζουν στα ψώνια της τελευταίας στιγμής

Ελπίζουν στα ψώνια της τελευταίας στιγμής

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Συγκρατημένοι μέχρι στιγμής εμφανίζονται οι καταναλωτές για τις αγορές τους το μήνα Δεκέμβριο, ενόψει και των Χριστουγέννων. Διστάζουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη, ακόμη κι αν έχουν κάποια μετρητά. Περιμένουν την τελευταία στιγμή πριν τα Χριστούγεννα και υπολογίζουν μέχρι και το τελευταίο ευρώ για τις αγορές τους, που θα γίνουν ούτως ή άλλως, όπως λένε, αλλά στο μέτρο του δυνατού.

Αντίστοιχα, οι καταστηματάρχες «εισπράττουν» μέχρι στιγμής μόνο αυτή την… αυτοσυγκράτηση των καταναλωτών. Προσδοκούν όμως πως όντως κοντά στα Χριστούγεννα η αγορά θα ανοίξει και θα μπορέσουν κι εκείνοι να ανασάνουν. Είναι αλήθεια, όπως λένε, ότι ακόμη κι αν στο τέλος της εορταστικής περιόδου το ταμείο είναι στο «συν» σε σχέση με πέρυσι – πράγμα θετικό – με τίποτα δε θα προσεγγίζει τις παλιές καλές εποχές, που αν και «παλιές», δεν είναι και πολύ μακριά, αλλά μόλις 4 με 5 χρόνια.

Μέσα σε όλα αυτά έμποροι και καταναλωτές, αλλά κυρίως έμποροι, προβληματίζονται και γι’ ακόμη έναν λόγο: Για την πολιτική «αναστάτωση» που επιφέρει η διαδικασία των προεδρικών εκλογών και η πιθανότητα εθνικών. Πολλοί από τους επιχειρηματίες εκτιμούν πως κι αυτό θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά.

Κάποτε ο μήνας Δεκέμβριος ήταν ο κατεξοχήν μήνας για να βγάλουν οι καταστηματάρχες όλα τα έξοδα του χρόνου. Είναι ένας μήνας από την αρχή μέχρι το τέλος του γεμάτος γιορτές και δώρα. Πλέον, μεσούσης της κρίσης, «ο κόσμος σε ό,τι εισπράττει σε αυτό ανταποκρίνεται», όπως τόνισε ο Γιώργος Γιανναδάκης, που διατηρεί κατάστημα με υποδήματα. Όπως ανέφερε, η κίνηση στην αγορά θα αρχίσει ουσιαστικά τις επόμενες ημέρες και συγκεκριμένα από τα μέσα του τρέχοντος μηνός, μπαίνοντας και το εορταστικό ωράριο.

Οι καταστηματάρχες ευελπιστούν πως πολύ σύντομα θα αλλάξει το σκηνικό και την τελευταία εβδομάδα θα αναθερμανθεί σημαντικά η αγορά.

Στο μεταξύ, η οικονομική κρίση, η ανεργία, η εξελίξεις στον πολιτικό στίβο, αλλά και ο καιρός φαίνεται πως αποτελούν τους βασικούς παράγοντες για το υποτονικό κλίμα που μέχρι στιγμής επικρατεί. «Θα πάρουμε ανάσα, καθώς υπάρχουν και μέρες που δε βγαίνει το μεροκάματο, αφού οι καταναλωτές στενάζουν οικονομικά. Από την άλλη, στους γνωστούς παράγοντες που κρατούν «παγωμένη» μέχρι στιγμής την αγοραστική κίνηση περιλαμβάνεται φέτος τόσο το πολιτικό σκηνικό που επικρατεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, όσο και ο καιρός, μιας και δεν έκανε καθόλου μέχρι προχθές κρύο και ο κόσμος δεν αγόραζε βαριά χειμωνιάτικα ρούχα», τόνισε άλλος καταστηματάρχης.

«Ο προβληματισμός φαίνεται έντονα στον κάθε περαστικό με την οικονομική κρίση και την ανεργία που βιώνουν. Αυτό τα λέει όλα κι έτσι εξηγείται γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν όπως παλιά στις αγορές τους», ανέφερε ο Γιάννης Καλογιαννάκης.

Το συμπέρασμα πάντως είναι πως «ψωνίζουμε αυτό που χρειαζόμαστε μετά από ώριμη σκέψη, και φροντίζουμε τα χρήματα που θα δώσουμε να πιάσουν τόπο», ανέφερε ως καταστηματάρχης και ως καταναλωτής ο Γιώργος Φασουλάκης. Όπως ο ίδιος τόνισε, η αγοραστική κίνηση το Δεκέμβριο σε σχέση με τα χρόνια προ κρίσης έχει πέσει κατά 70%. Εξάλλου, «παλιά έπαιρνες δύο μισθούς, ενώ τώρα αυτό δεν υπάρχει και από το πενιχρό που έχεις εισόδημα δεν μπορείς να καταναλώσεις όσα χρειάζεσαι», πρόσθεσε.

Η Κατερίνα Σηφάκη, η οποία διατηρεί κατάστημα με εκκλησιαστικά είδη, τονίζει επίσης πως έχει πέσει πολύ η δουλειά, ενώ ως καταναλώτρια η ίδια ψωνίζει πλέον μόνο τα απαραίτητα και για τα παιδιά της, μιας κι έχουν κόψει δώρα και έχουν μειώσει μισθούς και συντάξεις, που ουσιαστικά με αυτά κινούνταν η αγορά.

 

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΕΞΟΔΑ Δύσκολος μήνας ο Δεκέμβριος

Τελικά ο Δεκέμβριος, αν και «δυνατός» μήνας εορταστικά, θεωρείται πλέον «δύσκολος» μήνας αφού, όπως τόνισε και ο Κωστής Φασουλάκης, πρόκειται για ένα μήνα που ο κόσμος θα πρέπει να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων και τον ΕΝΦΙΑ, θα πρέπει να δοθούν οι ασφαλιστικές εισφορές στα περισσότερα ταμεία και όσοι μάλιστα πληρώνουν το ταμείο τους, όπως στο ΤΣΜΕΔΕ, για να έχουν δικαίωμα στην εργασία, γονατίζουν κυριολεκτικά και δυσκολεύονται να ψωνίσουν όσα ψώνιζαν.

Εδώ στη Γερμανία, όπως μας είπε ο Νίκος Γιαννακάκης, το καταναλωτικό κοινό έχει μειώσει τις αγορές του, μιας και τους έχουν κόψει το 13ο μισθό. Μάλιστα, σε μια αγορά όπως της Γερμανίας, που είναι, όπως τονίζει, πιο φθηνή από την Ελλάδα. Όπως και να έχει πάντως, ο καταναλωτής ετούτες τις μέρες κάποια δώρα θα τα πάρει και γιορτές θα προσπαθήσει να κάνει, όπως έκανε παλιά, με λιγότερα όμως ψώνια, ίσως μόνο τα απαραίτητα για συγγενείς και φίλους, όπως αναφέρει η Κωνσταντίνα Τριάντη.

 

Διαφήμιση
Διαφήμιση