HomeΚΡΗΤΗΕπικοινωνίες ΕΚΑΒ: Από τα σκάνδαλα στην απαξίωση

Επικοινωνίες ΕΚΑΒ: Από τα σκάνδαλα στην απαξίωση

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Ερώτηση προς τους υπουργούς Υγείας και Δημοσίας Τάξης απηύθυναν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ αυτών και ο Ανδρ. Ξανθός, με θέμα «Επικοινωνίες ΕΚΑΒ: Από τα σκάνδαλα στην απαξίωση».

Αναλυτικά η ερώτηση:

Το σύστημα TETRA ή όπως ονομάζεται στα ελληνικά «Ψηφιακό Συγκαναλικό Ραδιοδίκτυο Επικοινωνιών» είχε αγοραστεί από το ελληνικό δημόσιο μετά από μια σκανδαλώδη σύμβαση με την κοινοπραξία SIEMENS-SAIC το 2004 έναντι 114 εκατ. Ευρώ. Για τα επόμενα δέκα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, η κοινοπραξία είχε την υποχρέωση να το υποστηρίζει έναντι 82 εκατ. Ευρώ. Τα χρήματα που εισέπραξε η κοινοπραξία από το ελληνικό δημόσιο ήταν υπερπολλαπλάσια σε σχέση με αντίστοιχες συμβάσεις που συνήψαν άλλα κράτη για την εγκατάσταση και υποστήριξη αντίστοιχων συστημάτων επικοινωνίας. Η εταιρία SAIC εγκατέστησε πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα κέντρα ελέγχου του συστήματος, τους πομποδέκτες, το λογισμικό, καθώς και τα τερματικά συστήματα του TETRA στα περιπολικά οχήματα της ΕΛ.ΑΣ., στα οχήματα της Πυροσβεστικής, του ΛΣ, του ΕΚΑΒ και της ΕΥΠ, στο πλαίσιο της αναβάθμισης του συστήματος Ελέγχου και Διοίκησης των Σωμάτων Ασφαλείας, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων. Το σύστημα TETRA αποτελεί τμήμα του συστήματος C4I και επιτρέπει την μετάδοση ήχου και δεδομένων με ασφάλεια, διευκολύνοντας το συντονισμό των επιμέρους μονάδων των Σωμάτων Ασφαλείας, της ΕΥΠ και του ΕΚΑΒ.

Όμως η υπογραφή της σύμβασης με την ιδιοκτήτρια κοινοπραξία για την εγκατάσταση και χρήση του TETRA ουδέποτε συνοδεύτηκε από τη χρησιμοποίηση έστω και ελάχιστου ποσοστού από τις δυνατότητες που παρείχε. Στο ΕΚΑΒ για παράδειγμα από τις εφαρμογές που πρόσφερε το σύστημα, αξιοποιήθηκε μόνο μία: αυτή της φωνητικής κλήσης. Δυστυχώς, δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ όλες οι δυνατότητες τηλεματικής και καταγραφής των περιστατικών, που θα μπορούσε να προσφέρει το εν λόγω σύστημα. Προφανώς, αυτό που ενδιέφερε τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας ήταν μόνο η υπογραφή της σύμβασης και η καταβολή του αντιτίμου στην κοινοπραξία  SIEMENS-SAIC και “πέραν τούτου ουδέν”…

Η σύμβαση μεταξύ ελληνικού δημοσίου και της κοινοπραξίας που εγκατέστησε το Tetra έληξε τον Ιούλιο του 2014. Η κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ, ήταν ασφαλώς ενήμερη για την ημερομηνία κατά την οποία θα έληγε η σύμβαση, αλλά και για τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που θα προκαλούσε η έλλειψη του συστήματος επικοινωνίας. Όμως δεν έπραξε τίποτα προκειμένου να προλάβει τα προβλήματα που τώρα παρουσιάζονται.

Εδώ και τρεις μήνες, οι επικοινωνίες του ΕΚΑΒ γίνονται με μέσα και μεθόδους που εφαρμόζονταν πριν από μία δεκαετία. Το Τηλεφωνικό Κέντρο του ΕΚΑΒ χρησιμοποιεί πλέον αναλογικούς ασυρμάτους VHF, προκειμένου να κατευθύνει τα ασθενοφόρα στα περιστατικά που χρήζουν προνοσοκομειακής φροντίδας. Το παρόν απαρχαιωμένο σύστημα επικοινωνίας εμφανίζει  συνεχή προβλήματα λειτουργίας, ιδίως στην Αττική, καθώς οι δύο πομποί που υπάρχουν (σε Υμηττό και Πάρνηθα) δεν επαρκούν για να καλύψουν σε ικανοποιητικό βαθμό το λεκανοπέδιο. Ως εκ τούτου, συχνά είναι αδύνατη η επικοινωνία μέσω ασυρμάτων και σε πολλές περιπτώσεις επιστρατεύονται τα προσωπικά κινητά τηλέφωνα των Διασωστών. Επιπλέον παράσιτα, παρεμβολές και παρακολούθηση των συνομιλιών από επιτήδειους είναι καθημερινό φαινόμενο με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την ασφάλεια των επικοινωνιών του ΕΚΑΒ, αλλά και την ασφάλεια των περιστατικών.

Επομένως, μπορούμε να καταλήξουμε στο εύλογο συμπέρασμα ότι τη σκανδαλώδη διαχείριση δημόσιου χρήματος, ακολουθεί η παντελής απουσία πρόβλεψης και σχεδιασμού από την κυβέρνηση. Οι συνέπειες της πολιτικής αυτής είναι ήδη ορατές στην καθημερινή λειτουργία του ΕΚΑΒ και στα εμπόδια που έχουν να αντιμετωπίσουν οι Διασώστες και το Τηλεφωνικό Κέντρο στο εξαιρετικά κρίσιμο έργο τους.

Η Κυβέρνηση ουδέποτε προέβη σε έναν ρεαλιστικό σχεδιασμό αναφορικά με την επόμενη μέρα μετά τη λήξη της σύμβασης με την κοινοπραξία  SIEMENS-SAIC και την αδυναμία χρησιμοποίησης του συστήματος TETRA. Ουδέποτε έλαβε υπόψη της τα προβλήματα που θα ανέκυπταν και για αυτό δεν προέβλεψε τη διενέργεια σχετικής μελέτης που θα αναδείκνυε την πιο πρόσφορη και σύγχρονη λύση στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το ΕΚΑΒ στο έργο του. Μια ρεαλιστική αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων υποδεικνύει την επείγουσα αποκατάσταση ενός σύγχρονου αυτόνομου ψηφιακού συστήματος επικοινωνίας για το ΕΚΑΒ, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της προνοσοκομειακής φροντίδας και στις σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές απαιτήσεις.

Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:

  1. Πώς αντιμετωπίζονται τα καθημερινά προβλήματα στις τηλεπικοινωνίες του Πυροσβεστικού Σώματος, της Αστυνομίας και του ΕΚΑΒ; Υπάρχουν στοιχεία που στοιχειοθετούν ότι οι χρόνοι ανταπόκρισης δεν επηρεάστηκαν από την έλλειψη του συστήματος TETRA, από τον Ιούλιο μέχρι σήμερα, αλλά ενδεχόμενα και η εξέλιξη ορισμένων περιστατικών ή συμβάντων ;
  2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός των Υπουργείων Υγείας και Προστασίας του Πολίτη για την αποκατάσταση των συστημάτων τηλεπικοινωνίας των προαναφερθέντων υπηρεσιών;
  3. Υπάρχει σχεδιασμός για την εγκατάσταση σύγχρονου ψηφιακού τηλεπικοινωνιακού  συστήματος, που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του ΕΚΑΒ; Έχει εκπονηθεί κάποια μελέτη κοστολόγησης της χρήσης του αυτόνομου συστήματος για το ΕΚΑΒ και της οικονομικής διαφοράς με το σύστημα της SIEMENS-SAIC;

Οι ερωτώντες βουλευτές:

Ανδρέας Ξανθός

Νίκος Μιχαλάκης

Γιάννης Ζερδελής

Ειρήνη Αγαθοπούλου

Διαφήμιση
Διαφήμιση