HomeHL-9“Ανθεί” και στην Κρήτη η ενοικίαση σπιτιών από ιδιώτες σε τουρίστες

“Ανθεί” και στην Κρήτη η ενοικίαση σπιτιών από ιδιώτες σε τουρίστες

Δίνουν τα σπίτια τους από ανάγκη μικρομεσαίοι,φτωχοί και τέως πλούσιοι

Διαφήμιση

Μέσω της παγκόσμιας νέας μόδας του τύπου Airbnb σπίτια από φτωχογειτονιές μέχρι βίλες σε όλη την Ελλάδα, χιλιάδες Έλληνες, άλλοι νόμιμα και οι περισσότεροι παράνομα, αναγκάζονται να γίνουν «ξενοδόχοι» εξ’ανάγκης, εκμεταλλευόμενοι τη ζήτηση καθώς η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών έχει κυριολεκτικά χτυπήσει κόκκινο.

Ετσι η άνοδος του τουρισμού, οι πλατφόρμες τύπου Airbnb αλλά και η φοροεπιδρομή, που οδηγεί πολλούς ιδιοκτήτες ανά την Ελλάδα να νοικιάζουν τα σπίτια τους και οι ίδιοι να μένουν σε αποθήκες ώστε -τουλάχιστον- να εισπράττουν ένα έξτρα εισόδημα για να πληρώνουν τον ΕΝΦΙΑ, όχι μόνο έχει αυξήσει φέτος για πρώτη φορά από την αρχή της κρίσης τις τιμές των ενοικιαζόμενων βιλών στους δημοφιλείς προορισμούς σε όλη την Ελλάδα, αλλά και η ζήτηση εμφανίζεται αυξημένη ακόμη και για τις αρχές του ερχόμενου φθινοπώρου.

Ακριβή νούμερα για τους τουρίστες που μένουν σε σπίτια δεν υπάρχουν, ωστόσο υπολογίζεται ότι μόνο στην Αθήνα τα ακίνητα που νοικιάζονται μέσω των σχετικών πλατφόρμων κυμαίνονται, ανάλογα με την εποχή, από 6.000 έως 8.000.

Επιπλέον σύμφωνα με έρευνα που έγινε πέρυσι τον Ιούλιο στην Κρήτη προέκυψε ότι 10 στους 100 τουρίστες έκλεισαν κατάλυμα τύπου Airbnb. Αν αναλογιστεί κανείς ότι φέτος περιμένουμε 30 εκατομμύρια τουρίστες, εύκολα θα συμπεραίνει ότι το 10%, δηλαδή 3.000.000 θα μείνουν σε καταλύματα τύπου Airbnb.

Και σε αυτή την περίπτωση -φυσικά- εμφανίζεται το φαινόμενο της αγοράς δύο ταχυτήτων που χαρακτηρίζει πλέον όλες τις κατηγορίες ακινήτων ανά την Ελλάδα.

Δηλαδή τα καλά ακίνητα στις καλές περιοχές έχουν αρχίσει και τσιμπάνε ως προς τις τιμές τόσο πώλησης όσο και μίσθωσης, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και για τα παλιότερα, τα οποία μπορεί να βρίσκονται σε λιγότερο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα ή στα μικρά νησιά του βορείου και νοτίου Αιγαίου, οι οποίοι είτε επειδή είναι λιγότερο γνωστοί στο εξωτερικό είτε επειδή στηρίζονταν κατά κύριο λόγο στον (πτωτικό) εσωτερικό τουρισμό και στις ελληνικές οικογένειες δεν ακολουθούν την ανιούσα στις τιμές.

Στις περιπτώσεις των λεγόμενων low budget προορισμών για διαμερίσματα 4 ατόμων κοντά στη θάλασσα σε περιοχές εύκολα προσβάσιμες με το αυτοκίνητο, τα οποία προτιμούν ιδιαίτερα οι ελληνικές οικογένειες, οι τιμές φέτος το καλοκαίρι έχουν παραμείνει σταθερές. Ενα ακόμη χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν στο κομμάτι τις βραχυχρόνιας μίσθωσης β’ κατοικίας αποτελεί και το γεγονός ότι έχει αυξηθεί η ζήτηση για το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου, κάτι που είχε διαφανεί ήδη από την περυσινή χρονιά, οπότε οι πρώτοι μήνες του φθινοπώρου ήταν ιστορικά οι καλύτεροι των τελευταίων ετών για τον ελληνικό τουρισμό.

Πρόκειται για ένα γεγονός ενθαρρυντικό που, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από στελέχη της αγοράς, «θα μπορούσε να κινητοποιήσει όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, να δημιουργήσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις και να θέσει τις βάσεις σε όλους τους τομείς, από το κομμάτι των μεταφορών μέχρι τους επαγγελματίες του εμπορίου και της εστίασης, ώστε να επιτευχθεί το μεγάλο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν πέραν της υψηλής περιόδου του καλοκαιριού».

Επτά στους 10 ιδιοκτήτες καλύπτουν δαπάνες

Πέραν της αύξησης των αφίξεων από το εξωτερικό, που είναι ένας από τους βασικούς λόγους για την αύξηση της ζήτησης, το θέμα της φορολογίας σε εισοδήματα, κινητή και ακίνητη περιουσία είναι μία από τις βασικές αιτίες που οδηγεί ολοένα περισσότερους ιδιοκτήτες να μισθώνουν τα σπίτια τους σε τουρίστες.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της πλέον δημοφιλούς πλατφόρμας και στη χώρα μας για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, της Airbnb, περίπου 7 στους 10 που νοικιάζουν τα σπίτια τους δηλώνουν ότι βασίζονται σε αυτά τα έσοδα για να καλύπτουν τις δικές τους δαπάνες διαμονής, ενώ ειδικά για την Αθήνα τα ίδια στοιχεία αναφέρουν ότι το 70% των ιδιοκτησιών που μισθώνονται μέσω της πλατφόρμας βρίσκεται εκτός περιοχών όπου τυπικά μπορεί να βρει κανείς ξενοδοχείο.

Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που υπάρχει από ιδιοκτήτες είναι και οι οδηγίες προς ναυτιλλομένους από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) για όσους ενδιαφέρονται να μισθώσουν σπίτια σε τουρίστες, εφιστώντας την προσοχή σε τρία βασικά σημεία. Όπως επισημαίνεται, οι ιδιοκτήτες που επιθυμούν να εκμισθώσουν τις ιδιοκτησίες τους με βραχυχρόνια μίσθωση, ιδίως σε παραθεριστικά-τουριστικά μέρη, με απευθείας επιλογή μισθωτή, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί -πέραν της επιλογής του προσώπου του κάθε μισθωτή- στη σύνταξη έγγραφου ιδιωτικού συμφωνητικού μίσθωσης και στην προείσπραξη ολόκληρου του συμφωνημένου μισθώματος.

Κι αυτό γιατί είτε πρόκειται για αστική μίσθωση είτε για μίσθωση (μη κύριων) τουριστικών καταλυμάτων, ο εκμισθωτής δεν μπορεί να κάνει χρήση των ευεργετικών διατάξεων της ξενοδοχειακής νομοθεσίας περί άμεσης αποβολής των χρηστών του καταλύματος όταν αυτοί είτε δεν καταβάλλουν εμπροθέσμως το συμφωνημένο μίσθωμα ή δεν τηρούν τους όρους της συμφωνίας και συνεπώς η τυχόν άρνηση πληρωμής μισθώματος ή κακή χρήση του ακινήτου θα κριθούν από τα πολιτικά δικαστήρια, κατά τις συνήθεις διαδικασίες και με σημαντικότατες καθυστερήσεις…

Ένα δεύτερο σημείο έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο κάθε ιδιοκτήτης θα πρέπει να λάβει υπόψη του ότι συνήθως μέσα στο τίμημα (ενοίκιο) των παραπάνω μισθώσεων συμπεριλαμβάνεται εκ των πραγμάτων και το κόστος της κατανάλωσης ρεύματος, νερού, δημοτικών κ.λπ. τελών και τυχόν κοινοχρήστων. Θα πρέπει συνεπώς να αυτοπροστατευτεί από τυχόν αλόγιστη υπερκατανάλωσή τους, με μια σειρά πρακτικών μέτρων όπως την εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων για παροχή ζεστού νερού, την εγκατάσταση κλιματιστικών με σύστημα Inverter και αυτόματη διακοπή λειτουργίας τους με ανοιχτό παράθυρο, την εγκατάσταση συστήματος υποδοχής κάρτας-μπρελόκ με τα κλειδιά εισόδου, το οποίο κλείνει από τον πίνακα όλες τις παροχές ρεύματος εκτός από το ψυγείο, όταν ο επισκέπτης εξέρχεται από την κατοικία καθώς επίσης και την εγκατάσταση νέου τύπου μετρητών ΔΕΗ (smart meters) που δείχνουν σε πραγματικό χρόνο την κατανάλωση μέσω Διαδικτύου, κάτι εύκολα ελέγξιμο και κατανοητό από τους επισκέπτες. Η τρίτη -και πολύ σημαντική- παράμετρος που τονίζει η ομοσπονδία έχει να κάνει με την υποχρεωτική, τρόπον τινά, ασφάλιση του ακινήτου.

Η ΠΟΜΙΔΑ συνιστά ανεπιφύλακτα την ασφάλιση του μισθωμένου ακινήτου για τρεις κρίσιμους λόγους: Καταρχάς για κινδύνους που απειλούν το ίδιο το ακίνητο (πυρκαγιά, καιρικά φαινόμενα, σεισμό, βραχυκύκλωμα, θραύση σωληνώσεων και υαλοπινάκων, κλοπή κ.λπ.) οι οποίοι επιτείνονται τη στιγμή που το ακίνητο μισθώνεται.

Επιπλέον, για κινδύνους που απειλούν τον ενοικιαστή από τη χρήση του κτιρίου, ο οποίος μπορεί να στραφεί απευθείας εναντίον του ιδιοκτήτη αλλά και για κινδύνους που μπορεί να απειλήσουν τα υπόλοιπα διαμερίσματα.

Το θέμα της ασφάλειας, πέραν αυτού της φοροδιαφυγής που είναι δεδομένη σε πολλές περιπτώσεις και φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και τη φετινή σεζόν, αφού δεν μπορούν ακόμη να τεθούν σε εφαρμογή οι διατάξεις για την «οικονομία του διαμοιρασμού» και το ειδικό μητρώο που ψηφίστηκαν στο τέλος του 2016, είναι από τα ζητήματα που έχουν τονίσει ουκ ολίγες φορές οι Ελληνες ξενοδόχοι.

Οι τελευταίοι μάλιστα εκτιμούν ότι μέσα στο 2018 η αναλογία κλινών ξενοδοχείων – σπιτιών που μισθώνονται σε τουρίστες στην Αθήνα, η οποία αποτελεί και μία από τις καλύτερες αγορές διεθνώς για την πλατφόρμα της Airbnb, θα είναι στο 1:1.

Σημειώνεται εδώ ότι Ελληνες, αλλά και ξένοι επενδυτές, έχουν αγοράσει ουκ ολίγα ακίνητα σε περιοχές του κέντρου, κοντά στο Μουσείο της Ακρόπολης, στου Ψυρρή, στο Γκάζι κ.α., μεγάλης παλαιότητας και με κόστος έως και 100.000 ευρώ, προκειμένου να επωφεληθούν από αυτή τη νέα τάση. Στο κομμάτι της φορολογίας και μέχρι να ενεργοποιηθούν οι νέες διατάξεις, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις υπάγονται στη δήλωση πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας, όπου δηλώνεται κάθε μίσθωση ξεχωριστά.

Το ερώτημα βέβαια που τίθεται σε αυτή την περίπτωση είναι πόσοι από τους ιδιοκτήτες δηλώνουν πράγματι τα σπίτια τους στην Εφορία.

Protothema.gr

Διαφήμιση