HomeHL-9Συνεχίζεται το αλαλούμ με τα ανασφάλιστα ΙΧ: Με πολλά κενά η νέα ρύθμιση

Συνεχίζεται το αλαλούμ με τα ανασφάλιστα ΙΧ: Με πολλά κενά η νέα ρύθμιση

Στον πανικό τους κάνουν «λάστιχο» τον νόμο

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Ένα μήνα λιγότερο από όσο αρχικά υπολόγιζαν, θα έχουν τελικά στη διάθεσή τους όσοι έπεσαν θύματα λαθών των ασφαλιστικών εταιριών και των κρατικών υπηρεσιών, για να σπεύσουν να τα διορθώσουν. Αλλιώς αναβιώνει και πάλι για αυτούς, η απειλή των προστίμων.

Νομικό ζήτημα γεννάται όμως και για τον τρόπο που η κυβέρνηση επέλεξε να βάλει τέλος στο χάος που η ίδια προκάλεσε. Οι αρχικές πληροφορίες έλεγαν πως θα έρθει τροπολογία (καθώς αποτελεί βασική αρχή του δικαίου ότι «νόμος αλλάζει μόνον με νόμο») αλλά στο υπουργείο Οικονομικών μιλούν τώρα για … απλή υπουργική απόφαση, που θα ανατρέπει όσα ορίζει ο νόμος.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει επι λέξει χθεσινή ενημέρωση από το υπουργείο Οικονομικών, «λόγω των προβλημάτων που διαπιστώθηκαν κατά τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων (όπως λάθη στα ασφαλιστήρια συμβόλαια, οχήματα θανόντων, κλεμμένα κλπ.) αποφασίστηκε το πάγωμα των παραβόλων μέχρι τις 14/7/2017.

Στο διάστημα αυτό θα έχουν τη δυνατότητα οι πολίτες να διορθώσουν τα λάθη ή να ασφαλίσουν τα οχήματά τους χωρίς την καταβολή του παραβόλου των 250 ευρώ. Σχετική υπουργική απόφαση θα εκδοθεί άμεσα. Το παράβολο θα επιστραφεί σε όσους το έχουν ήδη καταβάλει τις προηγούμενες ημέρες».

Ωστόσο η διορία έως τις 14/7/2017 είναι μικρότερη από αυτήν για την οποία ενημέρωνε η ατομική ειδοποίηση που έλαβαν μέσω του Taxisnet οι ιδιοκτήτες (ή και οι «μη ιδιοκτήτες») των 1,151 εκατ. οχημάτων που εντοπίστηκαν ανασφάλιστα. Η ειδοποίηση εκείνη έδινε περιθώριο έως και τις 14 Αυγούστου, δηλαδή έναν μήνα παραπάνω.

Αυτό, πάντως, έρχεται σε αντίθεση με όσα ο νόμος 4141 του 2013 (στο άρθρο 26) ανέφερε, ότι δηλαδή όσοι εντοπιστούν για ανασφάλιστο όχημα θα είχαν περιθώριο 8 ημερών να πληρώσουν το προβλεπόμενο παράβολο και να ασφαλιστούν. Δηλαδή αντί για το όριο των 8 ημερών που προβλέπει ο νόμος, η κυβέρνηση επέλεξε να δώσει την περασμένη εβδομάδα (στις 14/6) προθεσμία 60 ημερών, αλλά τώρα την μειώνει ξανά ….στις 30 ημέρες.

Επί της ουσίας, σύμφωνα με πληροφορίες από υπηρεσιακές πηγές, η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε λύση που περιλαμβάνει τρία στάδια:

1. Πλήρης απαλλαγή από πρόστιμα για όσους σπεύσουν έως τις 14/7 να ασφαλίσουν το ανασφάλιστο όχημα ή να διορθώσουν τα λάθη. Αυτοί δεν θα πληρώσουν παράβολο.

Από την ανακοίνωση αυτή όμως, προκύπτει πως γεννάται πρόβλημα με τους τουλάχιστον 100.000 -όπως υπολογίζονται- πραγματικούς ιδιοκτήτες των οχημάτων οι οποίοι, εξαιτίας του μπάχαλου που προκλήθηκε την περασμένη εβδομάδα, δεν ειδοποιήθηκαν καν, αφού οι ειδοποιήσεις εστάλησαν στους προκάτοχους των οχημάτων ή άλλους άσχετους (πχ λόγω λάθος στην πληκτρολόγηση των στοιχείων της πινακίδος τους κλπ).

Οι ίδιοι όμως, αν και έχουν πραγματικό πρόβλημα, όχι μόνον δεν έχουν λάβει ακόμα την ατομική ειδοποίηση -όπως προβλέπει ο νόμος- αλλά και αν την λάβουν ποτέ, πιθανότατα θα έχει εκπνεύσει η διορία της 14ης Ιουλίου και άρα δεν θα μπορούν να επωφεληθούν από το «πάγωμα» για ένα μήνα στα πρόστιμα που αποφάσισε να δώσει η κυβέρνηση.

Είτε δηλαδή είναι παραβάτες, είτε είχαν νόμιμους λόγους να μην πληρώσουν πρόστιμα, δεν φαίνεται πως θα έχουν το χρονικό περιθώριο για να επωφεληθούν όπως οι άλλοι (και συστηματικοί παραβάτες ακόμη) από το μέτρο που εξήγγειλε χθες η κυβέρνηση.

2. Για όσους ασφαλίσουν το όχημά τους από τις 15/7 και μετά, τότε θα απαιτείται παράβολο το οποίο θα κλιμακώνεται. Εξετάζεται να τεθεί στα 100 ευρω για ασφάλιση δικύκλων έως 250 κ.ε. και να αυξάνεται στα 200 ευρώ για οχήματα απο 250 έως 1.000 κ.ε. ενώ το πρόστιμο των 250 ευρώ θα ισχύει για τα μεγαλύτερου κυβισμού οχήματα. Με βάση την ενημέρωση του υπουργείου, στην πρεμούρα να μπει τέλος το συντομότερο στην περιπέτεια εκατομμυρίων πολιτών, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει και πάλι να καταστρατηγήσει με μια απλή υπουργική απόφαση (όχι τροπολογία) το νόμο που προβλέπει πρόστιμο 250 ευρώ χωρίς διαφοροποιήσεις.

3. Όσοι έχουν πληρώσει ήδη το παράβολο (υπολογίζονται σε περίπου 6.000) θα το πάρουν πίσω. Έτσι το δημόσιο θα πρέπει να επιστρέψει περίπου 1.250.000 ευρώ σε όσους έσπευσαν πρώτοι να πληρώσουν το ηλεκτρονικό παράβολο των 250 ευρώ για να μπορέσουν να ασφαλίσουν και να κυκλοφορούν νόμιμα τα οχήματά τους.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και αν τελικώς η κυβέρνηση κατανοήσει τα προβλήματα και δώσει πρόχειρες λύσεις, παραμένουν ασάφειες και ανακύπτουν και άλλα προβλήματα.

Σφάλματα οι πολίτες, «άσφαλτος» ο μηχανισμός

Η «πυροσβεστική» ενημέρωση πάντως από το υπουργείο Οικονομικών φορτώνει αδιακρίτως και πάλι στους πολίτες τις ευθύνες: αναφέρει ότι «με βάση τη νομοθεσία οι πολίτες οφείλουν να ανανεώνουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των οχημάτων τους πριν από την ημέρα λήξης τους και οφείλουν να τα έχουν ασφαλισμένα, εφόσον δεν έχουν καταθέσει τις πινακίδες τους, ασχέτως εάν τα κινούν ή όχι».

Ενοχοποιεί δηλαδή και όσους πχ έμειναν μία μέρα ανασφάλιστοι επειδή επέλεξαν να αφήσει να λήξει το παλαιό ασφαλιστήριο και να βρουν καινούργιο φθηνότερο από την ίδια ή άλλη εταιρία, ενώ από την άλλη αποκρύπτει και δεν τιμωρεί το ίδιο το Κράτος για τα σφάλματά του, που δεν έχει φροντίσει να τηρεί σωστά στοιχεία για να ξεχωρίζει τους νομοταγείς από τους παραβάτες -προς δόξαν των παρανόμων και σε βάρος των κατά καιρούς θυμάτων τους – στην άσφαλτο και όχι μόνον.

Protothema.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση