HomeΚΡΗΤΗΛ. Αυγενάκης: «Πρέπει να μπει τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο»

Λ. Αυγενάκης: «Πρέπει να μπει τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο»

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Κατά την επί των άρθρων συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, σήμερα Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2015, του σχεδίου νόμου της Κυβέρνησης, για την αδειοδότηση των ΜΜΕ, ο εισηγητής από πλευράς της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης – βουλευτής Ηρακλείου και Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Λευτέρης Αυγενάκης, αναφέρθηκε στις πολύ σοβαρές νομικές αδυναμίες του, αλλά και στο γεγονός ότι θα τεθεί προαπαιτούμενο από την τρόικα η μη εφαρμογή σε κομβικά σημεία του, διότι παραβιάζει το κοινοτικό δίκαιο για τον ανταγωνισμό. Επιπλέον έκανε λόγο μεταξύ άλλων στη φωτογραφική διάταξη του άρθρου 21 που δημιουργεί σοβαρό ζήτημα οδικής ασφάλειας σε κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, αλλά και στα γραφεία τύπου των πρεσβειών που εκχωρούν διπλωματικές αρμοδιότητες σε δημοσιογράφους και στον Υπουργό Επικρατείας.

Βασικά σημεία εισήγησης:

«Επισημάναμε τις πολύ σοβαρές αδυναμίες που έχει το νομοσχέδιο. Και δομικά, ως προς τον σκοπό και το αντικείμενο που θέλει να ρυθμίσει, αλλά και στις διατάξεις.

Δεν αντιτιθέμεθα ως προς το ότι πρέπει να μπει τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο. Αντιτιθέμεθα όμως ως προς το ότι το νομοσχέδιο δημιουργεί ένα υπερ-Υπουργό υπερ-καναλάρχη που «τα πανθ ορά», ρυθμίζει και αποφασίζει όπως θέλει και όπως του αρέσει.

Επειδή ο συνταγματικός νομοθέτης όμως έχει δημιουργήσει θεσμικά αντίβαρα ώστε να υπάγεται η πολιτική εξουσία σε νομικές ρυθμίσεις και να μην ασκείται ανέλεγκτα και αυθαίρετα, σας προειδοποιούμε ότι εφόσον ψηφιστεί και γίνει νόμος του Κράτους, δεν πρόκειται να σταθεί ούτε στα δικαστήρια, ούτε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ούτε στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.

-Θυμάστε το πολυδιαφημισμένο νόμο περί 100 δόσεων, που στη συνέχεια αναγκαστήκατε κατόπιν εντολής της ΤΡΟΙΚΑ να το πάρετε πίσω;

-Θυμάστε τη ρύθμιση για τους ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕΔΕ, που αφορούσε γιατρούς, δικηγόρους και μηχανικούς που δυό μήνες μετά το πήρατε πίσω; Κατά τα’ αλλά αναγκάστηκε να στέλνει και δακρύβρεχτες επιστολές ο κ. Σπίρτζης στους συναδέλφους του μηχανικούς.

-Θυμάστε το «πολυδιαφημισμένο» νόμο για την ανθρωπιστική κρίση που αργότερα που γίνατε μνημονιακοί, αναγκαστήκατε να αποσύρετε αρκετές από τις διατάξεις του;

Ε, λοιπόν σας λέμε ότι θα συμβεί και εδώ το ίδιο. Εσείς νομίζετε ότι κοροϊδεύετε την Κομισιόν. Νομίζετε ότι κοροϊδεύετε και τους πολίτες. Σας το έχουμε πει σε όλους τους τόνους.

Δε μπορείτε να ορίζετε πόσες άδειες θα δίνετε. Δε μπορείτε να προσδιορίζετε αριθμό εργαζομένων. Δε μπορείτε να ορίζετε τις ειδικότητες που θα πάρει μια επιχείρηση. Δε μπορείτε να παραβιάζετε τον ανταγωνισμό. Δε μπορείτε να παρεμβαίνετε στις ανεξάρτητες αρχές και να τιμωρείτε. Δε μπορείτε να παραβιάζετε το Σύνταγμα, τις διεθνείς συμβάσεις, το διεθνές και κοινοτικό δίκαιο.

Και αυτό και θα το βρείτε μπροστά σας στα προαπαιτούμενα για τη δόση του Νοεμβρίου.

Ενώ χρειάζεται τακτοποίηση αυτός ο χώρος, με την επιπολαιότητα που σας διακρίνει, την έλλειψη προετοιμασίας, την έλλειψη στόχευσης, την αλαζονεία σας, τις ιδεοληψίες, τα κατάλοιπα που κουβαλάτε και τον «ετσιθελισμό» σας, χάνετε την ευκαιρία να βάλετε πραγματική τάξη στο πεδίο αυτό.

Επειδή άκουσα με πολλή προσοχή, την αγωνία πολλών συναδέλφων που εκλέγονται σε ακριτικές περιοχές, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε κινήσεις εξαγοράς περιφερειακών τηλεοπτικών καναλιών που ήδη έχουν αρχίσει να γίνονται από επιχειρηματίες γειτονικών χωρών, θα σας ενημερώσω λοιπόν για το εξής.

Κατά την εποχή της αναλογικής τηλεόρασης η γεωγραφική κάλυψη των περιοχών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου ήταν απολύτως πλημμελής. Η κυβέρνηση της ΝΔ ειδικά για τις ευαίσθητες αυτές περιοχές πήρε την πολιτική απόφαση να εντάξει αυτές τις δύο περιφέρειες στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση και να χρηματοδοτήσει την εγκατάσταση όσων τοπικών αναμεταδοτών χρειάζονταν. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που κέρδισε τις εκλογές του Ιανουαρίου και σήμερα κόπτεται για την μη πλήρη τηλεοπτική κάλυψη των ευαίσθητων αυτών περιοχών, ΑΠΕΝΤΑΞΕ και τα δύο σημαντικά έργα για την εγκατάσταση αναμεταδοτών. Ζητούμε λοιπόν να επανεξετάσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ αυτή της την απόφαση, και να δει το θέμα καθαρά από εθνική σκοπιά.

Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο τα 22 άρθρα του σ/ν είναι για τα γραφεία τύπου του εξωτερικού. Δημιουργείται δήθεν μια καινούργια οργάνωση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδος. Δεν είναι δυνατόν, να γίνεται – και σωστά – επίκληση της διεθνούς πρακτικής σε ό,τι αφορά στη θέσπιση μηχανισμών σε ανώτατο επίπεδο για συντονισμό της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής αλλά να αγνοείται παντελώς η διεθνής πρακτική σε ότι αφορά στην επικοινωνιακή, τη δημόσια και οποιαδήποτε άλλης μορφής διπλωματία, όπου ουδείς διανοείται να αμφισβητήσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Foreign Office στη Μεγάλη Βρετανία, του Quai d’Orsay στη Γαλλία, του State Department στις Η.Π.Α.

Όποιος πιστεύει ότι υπάρχει μορφή διπλωματίας που ασκείται από δημόσιο φορέα αλλά δεν είναι εξωτερική πολιτική, είναι εκτός διεθνούς χωροχρόνου. Και έρχεται, επιπλέον, σε πλήρη αντίθεση με τον νομοθετημένο Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών, όσες σελίδες ιδεολογικού πονήματος και να γράψει κανείς, είτε προσπαθώντας να πείσει για το αντίθετο, είτε αναζητώντας απαντήσεις σε ερωτήματα για το αν η επικοινωνιακή διπλωματία αποτελεί κρατική αρμοδιότητα ή κοινωνική δράση, είτε για το αν η επικοινωνιακή διπλωματία θεωρείται ως παράθυρο ευκαιρίας, για την εδραίωση ενός ανοικτού χαρακτήρα της εξωτερικής πολιτικής των κρατών.

Ο χώρος της εξωτερικής πολιτικής πρέπει και επιβάλλεται να παραμείνει πεδίο των ειδημόνων. Αυτό πρέπει να το πάρετε πίσω, εμείς δεν το ψηφίζουμε. Μπορείτε να έρθετε να το συζητήσουμε από κοινού στην Επιτροπή με τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Κοτζιά και τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Ξυδάκη σε επόμενο χρόνο, διότι και όπως μαθαίνω έχουν εκφράσει σοβαρές αντιδράσεις και ενστάσεις.

Προχωρώ τώρα αναλυτικότερα στα άρθρα.

Επί του άρθρου 2. Δεδομένου ότι ο αριθμός των δημοπρατούμενων αδειών παρόχου περιεχομένου και η τιμή εκκίνησης ανά κατηγορία δημοπρατούμενης άδειας δεν αποτελούν ειδικά, λεπτομερειακά ή τεχνικά ζητήματα, θα ήταν σκόπιμο να τεθούν στο κείμενο της προτεινόμενης διάταξης, έστω ενδεικτικά, κριτήρια βάσει των οποίων θα εκδοθούν οι ως άνω υπουργικές αποφάσεις.

Επίσης στο τέλος της παρ. 1 του άρθρ. 2 προστίθεται η λέξη «αιτιολογημένη» πριν από τη λέξη «γνώμη». Ζητάμε να είναι σύμφωνη γνώμη. Να μην είναι απλή γνώμη η γνωμοδότηση των συμβουλίων, γιατί ο Υπουργός θα γίνει κυρίαρχος των πάντων.

Κάνατε μια νομοτεχνική βελτίωση στο άρθρο 10, παρ.4 αναφορικά με τις δηλώσεις που θα ελέγχονται από το ΕΣΡ. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως σας είπαμε επιπλέον ότι στο ΕΣΡ υπάρχουν στοιχεία που μπορείτε να τα αξιοποιήσετε για τη μοριοδότηση των υποψηφίων με βάση τα κριτήρια της παλαιότητας, της συνέπειας, των καταγγελιών που υπάρχουν κλπ.

Επίσης αναφέρεται στο σ/ν ότι για να προκριθεί κάποιος υποψήφιος στη φάση της πλειοδοσίας αρκεί μόνο ο φάκελος του να πληροί τα ελάχιστα κριτήρια που θέτει ο νόμος, χωρίς κάποια διαδικασία άλλης αξιολόγησης. Ωστόσο, επί σειρά ετών, οι αναγνωρισμένοι από το Κράτος ως νομίμως λειτουργούντες σταθμοί είχαν υποχρεωθεί, βάσει σχετικών νομοθετημάτων, να συμμορφώνονται σε μία σειρά από υποχρεώσεις. Όλες αυτές οι επενδύσεις σε εξοπλισμό και πρόγραμμα, οι χιλιάδες θέσεις εργασίας που διασφαλίστηκαν αγνοούνται από την Πολιτεία που τις επέβαλλε και που η ίδια ευθύνεται για την πολυετή καθυστέρηση στην προκήρυξη αδειών και εκλείπει κάθε κριτήριο αναγνώρισής τους κατά την αδειοδοτική διαδικασία;

Άρθρο 9. Τίθεται ελάχιστος αριθμός εργαζομένων ανά κατηγορία παρόχου περιεχομένου, που όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται αντικειμενικά στις ανάγκες της σύγχρονης ψηφιακής τηλεόρασης, αλλά που αντίθετα διπλασιάζει τον αριθμό που προέβλεπαν αντίστοιχοι νόμοι για την αναλογική τηλεόραση. Περαιτέρω δε, με την πρόβλεψη ότι με Υπουργική Απόφαση θα καθορίζονται ειδικότητες απασχολουμένων και ελάχιστος αριθμός ανά ειδικότητα, εκ των πραγμάτων το διευθυντικό δικαίωμα, να επιλέξει τον αριθμό εργαζομένων που κρίνει, καταλύεται. Και όχι μόνο αυτό. Έρχεστε και ορίζετε όχι μόνο τον αριθμό των εργαζομένων, αλλά και τις ειδικότητες και επιπλέον ότι θα εκδίδετε Κοινή Υπουργική Απόφαση. Μόνο τα ονόματα που θέλετε να προσληφθούν δεν μας έχει δώσει ακόμα.

Σε ότι αφορά στο θέμα του πλειστηριασμού. Εκ της φύσεως του αντικειμένου της άδειας παροχου περιεχομένου, δεν νοείται δημοπρασία καθώς πέραν του ότι δεν τίθεται ζήτημα εκχώρησης συχνοτήτων, δεν υπάρχει και κανένα στοιχείο διαφοροποίησης της μίας άδειας παρόχου περιεχομένου μιας κατηγορίας από άλλη της ίδιας ακριβώς κατηγορίας. Αυτό όμως συνιστά νόθευση ανταγωνισμού.

Άρθρο 16 και εξής. Όσον αφορά στη συνδεδεμένη της ΕΡΤ που θα αποτελεί και πάροχο δικτύου. Η σύσταση μίας εταιρείας που ανήκει 100% στο κράτος η οποία δεν έχει καταβάλει κανένα τίμημα για την χρήση συγκεκριμένων ραδιοσυχνοτήτων, ούτε έχει υποβληθεί σε διαγωνιστική διαδικασία και θα παρέχει έναντι ανταλλάγματος υπηρεσίες δικτύου σε τρίτους (πλην ΕΡΤ) παρόχους περιεχομένου, θέτει ζήτημα αντίθεσης με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο περί ανταγωνισμού και, ενδεχομένως περί κρατικών ενισχύσεων. Πρόκειται για νόθευση του ανταγωνισμού και πρέπει να το προσέξετε πολύ σοβαρά διότι –όπως σας είπα και πριν- η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ΤΡΟΙΚΑ κατ’ επέκταση σας περιμένει στη γωνία, και εσείς σκοπίμως και με παιδαριώδη συμπεριφορά δε φέρνετε τις επιστολές που έχετε ανταλλάξει.

Αρθρο 17. Δεδομένου ότι στο αναφερόμενο άρθρο ορίζονται οι αρμοδιότητες του ανωτέρω Υπουργού επί θεμάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών, ενώ ως προς την Ε.Ε.Τ.Τ. αναφέρονται περιπτώσεις κατά τις οποίες η αρχή προβαίνει σε εισήγηση ή γνωμοδότηση ενώπιον του Υπουργού και συνεργάζεται με το Υπουργείο, θα ήταν σκόπιμο να διευκρινισθεί ως προς ποιες αρμοδιότητές της η Ε.Ε.Τ.Τ. εποπτεύεται από τον Υπουργό. Η Ε.Ε.Τ.Τ. λειτουργεί υπό καθεστώς ανεξαρτησίας, χωρίς να υπόκειται σε εντολές ή πιέσεις.

Άρθρο 21. Το άρθρο 21 επιβάλλεται να το πάρετε πίσω αμέσως. Αναφέρομαι στο άρθρο που «Επιτρέπει τις υφιστάμενες απευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους». Ουσιαστικά ανοίγει ένα παράθυρο ώστε να δημιουργηθούν απευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, δημιουργώντας πολύ σημαντικό θέμα οδικής ασφάλειας, ενώ παράλληλα η εν λόγω ρύθμιση έρχεται σε απευθείας σύγκρουση με δικαστικές αποφάσεις, καθώς και με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για αυτοκινητοδρόμους που ανήκουν στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Παραβλέπεται δε, ότι δεν υπάρχει έκθεση του ΓΛΚ για το εν λόγω άρθρο, παρότι προκαλεί δαπάνη στον προϋπολογισμό.»

Διαφήμιση
Διαφήμιση