HomeΚΡΗΤΗΣτην αμμόχωστο το κλειδί για το πλοίοπλοστάσιο Haddad I

Στην αμμόχωστο το κλειδί για το πλοίοπλοστάσιο Haddad I

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Τα μυστήρια και τους γρίφους του πλοίου HADDAD I που μετέφερε στα αμπάρια του σχεδόν μισό εκατομμύριο σφαίρες και περίπου 5.000 καραμπίνες προσπαθούν να λύσουν οι διωκτικές αλλά και δικαστικές Αρχές του Ηρακλείου, οι οποίες έχουν αναλάβει την κύρια ανάκριση της υπόθεσης.

Πυκνό μυστήριο καλύπτει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του πλοίου, με εταιρείες-φαντάσματα, αλλαγές ονομάτων και… ξαφνικές αλλαγές πλεύσης, αλλά και τη «διαδρομή» των δύο επίμαχων κοντέινερ που, όπως προκύπτει από τα έγγραφα που κατασχέθηκαν στο πλοίο, ήταν εντελώς διαφορετική από την πορεία των υπόλοιπων 12 εμπορευματοκιβωτίων. Οπως αναφέρεται πάντως στην ογκωδέστατη δικογραφία που συνέταξαν οι λιμενικοί, «σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της υπηρεσίας μας, η περιοχή της Μιζουράτα ελέγχεται από την οργάνωση ?Libra Dawn? που πρόσκειται σε μη αναγνωρισμένες από τη διεθνή κοινότητα καθώς και τις Αρχές της Τρίπολης ένοπλες δυνάμεις».

Το βασικό ερώτημα που καλούνται να απαντήσουν οι ειδικοί είναι από πού φορτώθηκαν στο πλοίο τα όπλα και τα πυρομαχικά. Με βάση το στίγμα του, αλλά και τα δεδομένα της δικογραφίας, οι Αρχές φαίνεται να καταλήγουν ότι το σημείο-κλειδί είναι η κατεχόμενη Αμμόχωστος, όπου το HADDAD I έκανε στάση για πέντε ολόκληρες μέρες πριν κατευθυνθεί στην Αλεξανδρέττα της Τουρκίας και από εκεί να ξεκινήσει τη διαδρομή του προς το σημείο που τελικά κατασχέθηκε, νότια της Κρήτης. Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο αποδειχθεί, εγείρεται μείζον θέμα σχετικά με τις υπόγειες διασυνδέσεις ατόμων στην κατεχόμενη Κύπρο με τους τζιχαντιστές του ISIS.

Δηλώνουν άγνοια

Μέχρι στιγμής, ο 51χρονος Σύρος καπετάνιος και τα έξι μέλη του πληρώματος, ένας 47χρονος μηχανικός από τη Συρία και πέντε ναυτικοί, ηλικίας από 20 έως 47 ετών από Συρία, Αίγυπτο και Ινδία κρατούν το στόμα τους κλειστό. Και οι επτά δηλώνουν πλήρη άγνοια για το περιεχόμενο των δύο επίμαχων εμπορευματοκιβωτίων που είχαν φορτωθεί στα αμπάρια του πλωτού οπλοστασίου. Αντιμετωπίζουν πάντως κακουργηματικές ποινικές διώξεις για παράνομη μεταφορά όπλων και πυρομαχικών, με σκοπό τον παράνομο εφοδιασμό ομάδων και πήραν προθεσμία για να απολογηθούν αύριο.

Από τον έλεγχο που διενεργήθηκε στα ανευρεθέντα έγγραφα του φορτίου, τις εγγραφές του πλοιάρχου στο ημερολόγιο του πλοίου και την αντιπαραβολή των συνοδευτικών εγγράφων, προκύπτει ότι το HADDAD I στις 29 Ιουνίου του 2015 αγκυροβόλησε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, προερχόμενο από το Τομπρούκ της Λιβύης. Σύμφωνα με το ημερολόγιο, το πλοίο παρέμεινε στο αγκυροβόλιο έως τις 10 Ιουλίου και δύο ημέρες μετά ολοκλήρωσε τη φόρτωση και άλλαξε καπετάνιο.

Το πιστοποιητικό ασφαλείας του πλοίου που εκδόθηκε από τις βολιβιανές Αρχές.

Το πιστοποιητικό ασφαλείας του πλοίου που εκδόθηκε από τις βολιβιανές Αρχές.

Στις 18 Ιουλίου αγκυροβόλησε στην Αλεξανδρέττα της Τουρκίας. Σύμφωνα με τη φορτωτική που βρέθηκε στο πλοίο, έφερε 12 εμπορευματοκιβώτια που φορτώθηκαν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου με προορισμό το λιμάνι της Αμμοχώστου στην κατεχόμενη Κύπρο. Στη φορτωτική που επέδειξε ο καπετάνιος κατά τον αρχικό εν πλω έλεγχο, αναφέρονταν ότι ναι μεν αυτά φορτώθηκαν στην Αμμόχωστο, είχαν όμως προορισμό το Τομπρούκ της Λιβύης. Διαπιστώνονται επίσης ανακρίβειες στους αριθμούς που έφεραν τα εμπορευματοκιβώτια σε σχέση με αυτούς που αναγράφονταν στα δηλωτικά του φορτίου.

Αδήλωτα κιβώτια

Στη δικογραφία αναφέρεται ότι «σύμφωνα με ιδιόχειρη σχηματική απεικόνιση που βρέθηκε μέσα στην καμπίνα του καπετάνιου, εμφανίζονται δύο αριθμοί εμπορευματοκιβωτίων που δεν φαίνεται να φορτώθηκαν στην Αλεξάνδρεια, ενώ δύο εμπορευματοκιβώτια που εμφανίζονται να έχουν φορτωθεί, λείπουν. Σημειώνεται ότι η ημερομηνία της σχηματικής απεικόνισης είναι η ημέρα κατά την οποία το πλοίο κατέφθασε στο αγκυροβόλιο της Αλεξανδρέττας της Τουρκίας και από την ημέρα που απέπλευσε από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, δεν είχε καταπλεύσει σε κάποιο λιμένα για να φορτοεκφορτώσει». Κατά τους λιμενικούς, η φορτοεκφόρτωση έγινε στα χαρτιά. Καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα δύο εμπορευματοκιβώτια που μετέφεραν τον οπλισμό και τα πυρομαχικά φορτώθηκαν είτε στην Αμμόχωστο, είτε στην Αλεξανδρέττα της Τουρκίας -κάτι που όμως φαίνεται πιο δύσκολο- και εμφανίζονταν να μεταφέρουν πλαστικά και οικιακά είδη.

PISTOPOIHTIKO

Με βάση τα ντοκουμέντα, αλλά και στοιχεία από άλλες πηγές (π.χ. δορυφόρους), εμπειρογνώμονες προσπαθούν να εξετάσουν τώρα με τι βύθισμα σε μέτρα έφυγε το πλοίο από την Αμμόχωστο για την Αλεξανδρέττα (Iskenderun). Εφυγε φορτωμένο ή όχι και ποιος ήταν ο ναυτιλιακός πράκτοράς του στην κατεχόμενη Κύπρο και στη Τουρκία; Δεδομένου ότι το πλήρωμα είχε δηλώσει προορισμό τη Λιβύη, για ποιο λόγο από Αμμόχωστο πήγε προς τα ?πίσω?, προς τα παράλια της Τουρκίας δηλαδή, ποια ήταν η αφορμή που επικαλείται και ποια η πραγματική αιτία. Οι ανακριτικές Αρχές αναζητούν ναυλοσύμφωνο μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών στον καπετάνιο του πλοίου. Οι όροι του θα καθορίζουν τα επόμενα λιμάνια, τους όρους φόρτωσης και εκφόρτωσης, τις οδηγίες του ταξιδιού.

Οι Αρχές ευελπιστούν ότι, απαντώντας σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα, θα φτάσουν στον πραγματικό ιδιοκτήτη του πλοίου, που κρύβεται πίσω από εταιρείες-φαντάσματα σε Πειραιά, Συρία και Αίγυπτο. Πάντως, η ίδια η ιστορία του HADDAD I μαρτυρά… περίεργες κινήσεις των διαχειριστών του. Αρκεί να αναφερθεί ότι τον Δεκέμβριο του 2010, με το όνομα ΑΡΧΩΝ, κατέπλευσε στη Μάλαγα (είχε προηγουμένως τα ονόματα Dogger, Dollard και Doggersbank), όπου το πλοίο εγκαταλείφθηκε από τον ιδιοκτήτη του, δημοπρατήθηκε για σκραπ, αλλά αντ’ αυτού, αγοράστηκε από νέο ιδιοκτήτη, που του άλλαξε το όνομα σε ΜΑΜΟ και το ξαναέβγαλε στις θάλασσες!

Με ονομασία HADDAD I, πλέον, ως ιδιοκτήτρια εταιρεία εμφανίζεται εταιρεία με έδρα στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ενώ ως διαχειρίστρια εμφανίζεται εταιρεία με έδρα στο Ταρτούς της Συρίας. Και για τις δύο αναγράφεται το ίδιο τηλέφωνο, ένα κινητό που σήμερα είναι απενεργοποιημένο, ενώ και οι ιστοσελίδες τους είναι ανενεργές. «Καμία αξιόπιστη εφοπλιστική εταιρεία δεν θα παρουσίαζε τέτοια εικόνα», σχολιάζουν με νόημα οι ειδικοί.

Στο διαβιβαστικό του τμήματος Ασφαλείας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηρακλείου αναφέρεται ότι υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις μεταφοράς παράνομου οπλισμού καθώς υπήρχε ταύτιση του ονόματος της ναυλώτριας εταιρείας ενός κοντέινερ με την επωνυμία εργοστασίου παρασκευής όπλων στην Τουρκία. Υπογραμμίζεται ότι τα όπλα και τα πυρομαχικά δεν αναφέρονταν στα παραστατικά φορτίου και στα συνοδευτικά έγγραφα, κάτι όμως που αμφισβητείται από την πλευρά της Τουρκίας.

Στη δικογραφία περιλαμβάνεται κείμενο με δηλώσεις του εκπροσώπου Τύπου του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών. O Τανζού Μπιλγκίτς δήλωσε ότι το πλοίο ανήκει σε εταιρεία που στεγάζεται στον Πειραιά και επέμεινε ότι από την έρευνα που έγινε από τις αρμόδιες Αρχές διαπιστώθηκε ότι το HADDAD παρέλαβε από το λιμάνι της Αλεξανδρέττας ένα τρέιλερ και δύο κοντέινερ αφού προηγουμένως είχε παραλάβει 12 κοντέινερ από την Αλεξάνδρεια με επικείμενους σταθμούς τη Μισουράτα, το Τομπρούκ και τη Βηρυτό.

Αλλαξε συμπεριφορά

Λιμενικοί που συμμετείχαν στην εν πλω επιχείρηση στη θαλάσσια περιοχή νότια της Ιεράπετρας αναφέρουν στις καταθέσεις τους ότι όταν ζήτησαν άδεια από τον καπετάνιο να επιβιβαστούν στο πλοίο για να κάνουν έλεγχο, ήταν θετικός και συνεργάσιμος. Οταν όμως στην πορεία ενημερώθηκε ότι επίκειται και η επιβίβαση τελωνειακού, ο 51χρονος Σύρος άλλαξε συμπεριφορά. «Αντέδρασε έντονα και μας είπε ότι θα ενημερώσει τον πλοιοκτήτη, πράγμα που έκανε άμεσα και είχαν ανά περίπου δέκα λεπτά τηλεφωνική επικοινωνία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αλλάξει η συμπεριφορά του και άρχισε να αντιδρά αρνητικά.

Στην απολογία του ενώπιον των λιμενικών, ο 51χρονος Σύρος καπετάνιος υποστηρίζει ότι ανέλαβε καθήκοντα στο συγκεκριμένο πλοίο από τις 13 Ιουλίου 2015. Οπως λέει, τον κάλεσε ο Σύρος ιδιοκτήτης του πλοίου (τον κατονομάζει) και του πρότεινε να αναλάβει το συγκεκριμένο ταξίδι. «Πήγαμε με αεροπλάνο στην Αίγυπτο από τη Συρία. Με πήγε στο HADDAD υπό σημαία Βολιβίας, το οποίο ήταν φορτωμένο με 12 κοντέινερ. Ρώτησα τι είχαν μέσα και μου είπε ρούχα και ηλεκτρικά. Εφυγα με έξι άτομα πλήρωμα για Τουρκία. Εκεί όταν έφθασα μου φόρτωσαν άλλα δύο κοντέινερ και φύγαμε για Λιβύη. Για τη δουλειά μου τον μήνα θα έπαιρνα 2.500 δολάρια».

Ο 47χρονος, α’ μηχανικός του πλοίου, επίσης Σύρος, αναφέρει ότι ναυτολογήθηκε στις 29 Αυγούστου 2015. «Ηρθε εκείνη την ημέρα κάποιος Σύρος με όνομα Νίκεν, δεν θυμάμαι το άλλο του όνομα, ο οποίος είναι το αφεντικό του πλοίου και μου είπε να κάνω το ταξίδι από την Τουρκία στη Λιβύη έναντι αμοιβής 2.500 δολαρίων χωρίς να μου πει τι έχουν και χωρίς να ρωτήσω».

Στην προανακριτική του απολογία 24χρονος Ινδός, μέλος του πληρώματος, αναφέρει: «Ναυτολογήθηκα στις 13 Ιουνίου 2015 στην Κύπρο. Τα κοντέινερ τα φορτώσαμε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, πήγαμε στο Ισκεντερούν στην Τουρκία, μείναμε αρκετές ημέρες, αλλάξαμε κάποια κοντέινερ χωρίς να γνωρίζω τι έχουν μέσα. Εγώ για το ταξίδι θα έπαιρνα 800 δολάρια». Στο ίδιο πνεύμα κινούνται και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος.

Ethnos.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση