HomeΚΡΗΤΗΣπουδαίες οικονομικές επιδόσεις για το λιμάνι του Ηρακλείου

Σπουδαίες οικονομικές επιδόσεις για το λιμάνι του Ηρακλείου

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Σημαντικές επιδόσεις σε επίπεδο καθαρών οικονομικών αποτελεσμάτων καταγράφει πλέον το λιμάνι του Ηρακλείου. Πρόκειται για λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος που αποτελεί ανώνυμη εταιρεία οργανισμού λιμένος, οι μετοχές της οποίας μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012 μαζί με άλλα 9 περιφερειακά λιμάνια. Σε επίπεδο δραστηριοτήτων έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος. Το λιμάνι είναι δωδεκάμηνος προορισμός και καταγράφει επίσης σημαντική αύξηση κίνησης από κρουαζιερόπλοια. Τα κέρδη προ φόρων το 2014 διαμορφωθήκαν στα 1.780.000 ευρώ, ο κύκλος εργασιών στα 7.311.000 και τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν στα 1.088.000.

Σύμφωνα με το capital.gr, το  Ηράκλειο είναι ένα από τα ελληνικά λιμάνια, που έχει χαρακτηριστεί ως λιμάνι εθνικής σημασίας με το Ν.2971/2001, με τον οποίο μετατράπηκαν σε Α.Ε. τα πρώην Λιμενικά Ταμεία που διαχειρίζονταν τους σημαντικότερους λιμένες της χώρας. Αυτή η θεσμική μεταρρύθμιση έδωσε δυνατότητες στα λιμάνια και επέτρεψε στις διοικήσεις των Ο.Λ. να αναλάβουν πρωτοβουλίες, συνδυάζοντας τις υποχρεώσεις μιας «αρχής» με την ευελιξία μιας επιχείρησης.

Η σημερινή διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. που βρίσκεται στα χέρια του Ιωάννη Μπρά ανέλαβε τις τύχες του λιμένος στα μέσα του 2010, σχεδόν, ταυτόχρονα με το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης και την διάχυση των συνεπειών της στην ελληνική κοινωνία. Από την αρχή έγινε εμφανές ότι, παρά τον χαρακτήρα του λιμένος, ταυτοχρόνως, ως εμπορικό, ακτοπλοϊκό και λιμάνι κρουαζιέρας, δεν θα υπήρχαν οι δυνατότητες για την άσκηση βιώσιμης και άμεσα ανταποδοτικής επενδυτικής πολιτικής σε όλες τις δραστηριότητες του, ταυτόχρονα.

Έδωσε λοιπόν έμφαση στον κλάδο της κρουαζιέρας. Εκείνη την περίοδο διαπιστώθηκε ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον και αυξημένη ζήτηση για κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο. Υιοθετήθηκε στρατηγική που  επιδίωκε από την μια την εμπέδωση σχέσεων εμπιστοσύνης με τα σημαντικότερα στελέχη και εταιρείες κρουαζιέρας και από την άλλη  αντιμετώπιζε  θεσμικές δυσλειτουργίες  αλλά και  πρακτικές αντιξοότητες σε ζητήματα υποδομών και ποιότητας υπηρεσιών. Συμμετείχε έτσι το 2011 για πρώτη φορά στην Παγκόσμια Έκθεση Κρουαζιέρας στο Μαϊάμι

Το  2012 επελέγει από την εταιρεία Costa Crosiere για home pοrt και πλέον περίπου 45.000 επιβάτες κρουαζιέρας κάθε χρόνο εκκινούν και τελειώνουν τον περιηγητικό τους πλου στο Αιγαίο από το λιμάνι του Ηρακλείου. Το Homeport ενίσχυσε σημαντικά την απόδοση των επενδύσεων του Ο.Λ.Η. και έφερε οφέλη στην τοπική οικονομία. Μόνο το 2013 πραγματοποιήθηκαν στον προορισμό 50.000 επιπλέον διανυκτερεύσεις.

Σε συνεργασία με την διοίκηση του αεροδρομίου και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας χρηματοδοτήθηκε, εκπονήθηκε και  κατατέθηκε στο αρμόδιο υπουργείο, προς χρηματοδότηση, μια ολοκληρωμένη μελέτη-τεύχη δημοπράτησης για την κατασκευή «Cruise Terminal». Δηλαδή, έναν χώρο σχεδιασμένο για την γρήγορη εξυπηρέτηση των επισκεπτών homeport, που εκκινούν/τελειώνουν την κρουαζιέρα τους από/στο το Ηράκλειο.

Ο ΟΛΗ σε συνεργασία με την διοίκηση του αεροδρομίου εφάρμοσε και εφαρμόζει ήδη διαδικασία «off airport check-in» προς τους επιβάτες homeport-κρουαζιέρας που διακινούνται με πτήσεις charter.

Η διοίκηση του ΟΛΗ προσδοκά πολλά από την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων-χρηματοδοτήσεων που αποτελούν μια σημαντική διέξοδο χρηματοδότησης για την σύνταξη μελετών και την απόκτηση εξοπλισμού σε μια περίοδο κρίσης. Έτσι ο Ο.Λ.Η. από το 2012 μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει στην υλοποίηση και συμβασιοποίηση πέντε (5) συγχρηματοδοτούμενων έργων συνολικού ύψους € 3.111.330,00, ενώ συμμετέχει, ως εταίρος, σε άλλες δυο υποψήφιες προτάσεις, με περιβαλλοντική και καινοτόμα διάσταση.

Είναι αυτές οι χρηματοδοτήσεις σε συνδυασμό με το management που οδήγησαν τον Ο.Λ.Η. στο να επιτύχει αύξηση του τζίρου του για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το 2014, αύξηση των διαθεσίμων του, σε σχέση με το 2009 κατά 170% και αύξηση των καθαρών κερδών του κατά 190%.

Αναλυτικότερα τα οικονομικά στοιχεία σύμφωνα με τον ΟΛΗ έχουν ως εξής: για το οικονομικό έτος 2013, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα € 6.186.334,00, ενώ για το 2014 στα € 6.206.000,00, έναντι των € 5.777.896,00 το 2012. Σημαντική ήταν και η συμβολή του ΟΛΗ στα έσοδα του μοναδικού μετόχου του Οργανισμού, αφού το μέρισμα ανήλθε στο ύψος των € 554.169,70 για το 2013 και στα € 361.760,00 για το 2014, έναντι των € 280.996,32 για το 2012. Τέλος, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και καθαρών αποσβέσεων ανήλθαν στα € 2.687.670,00 το 2013 και στα 1.800.000,00 το 2014, έναντι € 1.318.768,00 το 2012, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν σε € 1.666.676,00 για το 2013 και στα € 1.088.000,00 για το 2014, έναντι των € 845.102,00 για το 2012.

Από τον κύκλο εργασιών του 2014 το 80,40% προέρχεται από το εμπορικό λιμάνι, περίπου το 15,00% από την τουριστική δραστηριότητα και το υπόλοιπο περίπου 5% από άλλες δραστηριότητες (μαρίνα, παραχωρήσεις απλού δικαιώματος χρήσης χώρων της χερσαίας ζώνης, κ.λπ.). Στα ανωτέρω δεν περιλαμβάνονται τα ανταποδοτικά τέλη ελλιμενισμού (ακτοπλοΐας, κ.λπ.)

Στον τομέα των υποδομών  άμεση προτεραιότητα εκτιμάται πως είναι η δημοπράτηση του έργου της ολοκλήρωσης της Προβλήτας V (πρώην VI) Λιμένα Ηρακλείου. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 35,5 εκ. € πλέον ΦΠΑ, για τον οποίο αναζητείται χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους.

Η συγκεκριμένη προβλήτα προβλέπεται να λειτουργήσει ως Ελεύθερη Ζώνη, χώρος διακίνησης χύδην φορτίων & λειτουργίας σύγχρονων αποθηκευτικών χώρων, κλπ. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες (προμελέτη και οριστικά κατασκευαστικά σχέδια, τοπογραφική-βυθομετρική αποτύπωση της περιοχής, γεωτεχνική έρευνα, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων-έχουν εκδοθεί οι Περιβαλλοντικοί Όροι, κ.λπ.) με χρηματοδότηση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών, και Δικτύων, Γενική Γραμματεία Δημόσιων Έργων, Γενική Διεύθυνση Λιμενικών Έργων & Έργων Αεροδρομίων (τ.δ4), Τμήμα Προγράμματος και Μελετών Λιμενικών Έργων (δ4γ) (έργο: 2006ΣΜ07030001 της ΣΑΜ070/3).

Η λειτουργία της προβλήτας κρουαζιέρας σε συνδυασμό με την πραγματοποίηση σημαντικών επενδύσεων στο τμήμα Α (τμήμα αναψυχής του λιμένος: λειτουργία οργανωμένης μαρίνας ιδιωτικών σκαφών, επιβατικός σταθμός ακτοπλοΐας, κ.λπ.), του λιμένος, σύμφωνα με το προγραμματικό σχέδιο ανάπτυξης αποτελεί δυνητικά πεδίο στρατηγικής συνεργασίας με επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα.

Ήδη για το κομμάτι της κρουαζιέρας υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον από εταιρείες του κλάδου ενώ για την λειτουργία οργανωμένης μαρίνας θεωρείται σίγουρο ότι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις θα ήταν εφικτή η σύναψη σύμβασης παραχώρησης με ιδιώτη επενδυτή-διαχειριστή σε στρατηγική σχέση συνεργασίας με τον Ο.Λ.Η.

Διαφήμιση
Διαφήμιση