HomeΚΡΗΤΗ«Η ανάγκη αναβάθμισης του βιοτικού επιπέδου ανάγει τις υποδομές σε μια ηθική και οικονομική επιταγή»

«Η ανάγκη αναβάθμισης του βιοτικού επιπέδου ανάγει τις υποδομές σε μια ηθική και οικονομική επιταγή»

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Στο αναπτυξιακό – χρηματοδοτικό φόρουμ: «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη» που πραγματοποιείται από την επενδυτική έκδοση Α-Energy Investments στα πλαίσια της Πρωτοβουλίας «Επανεκκινώντας την Ανάπτυξη», συμμετείχει ο Τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων, Χωροταξίας & Πολεοδομίας της Ν.Δ. κ. Λευτέρης Αυγενάκης, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε στο ρόλο των επενδύσεων όχι μόνο ως όχημα για την αύξηση της παραγωγικότητα και της ανταγωνιστικότητας, αλλά και ως όχημα για την βελτίωση της κοινωνικής ευημερίας και του βιοτικού επιπέδου.

Βασικά σημεία τοποθέτησης:

«Οι επενδύσεις σε υποδομές αποτελούν έναν από τους κύριους μηχανισμούς για την αύξηση του εισοδήματος, της απασχόλησης, της παραγωγικότητας και βέβαια της ανταγωνιστικότητας μιας οικονομίας.

Οι υποδομές παίζουν όμως και ένα τεράστιο κοινωνικό ρόλο στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων και θεωρούνται ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο πρέπει να αντιμετωπίσουν στις δημόσιες πολιτικές τους.

Η αποτυχία μας να επενδύσουμε σημαίνει ταυτόχρονα και αποτυχία να διατηρήσουμε και να αναπτύξουμε την κοινωνική και οικονομική ευημερία μας, να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής μας.

Ο Jefrey Delmon, ειδικός στις υποδομές και στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας, γράφει στο βιβλίο του ότι  «Οι κακές υποδομές, εμποδίζουν τη δυνατότητα ενός κράτους για οικονομική ανάπτυξη και διεθνή ανταγωνιστικότητα. Οι ανεπαρκείς υποδομές αποτελούν επίσης μια σημαντική αιτία της απώλειας της ποιότητας της ζωής, ασθένειας και του θανάτου. Αυτό ανάγει τη σημασία των υποδομών από μια καλή επένδυση σε μια ηθική και οικονομική επιταγή».

Πρακτικά, ενώ οι υποδομές αποτελούν μια αναγκαιότητα, από πολλές απόψεις, οι υποδομές έχουν πολλαπλές επιπτώσεις στην ελκυστικότητα μιας χώρας σε ξένους επενδυτές και την ικανότητά της να πετύχει υψηλή ανταγωνιστικότητα.

Οι υποδομές είναι ο βασικός συντελεστής μέτρησης της θέσης μιας χώρας στην παγκόσμια σκηνή.  […] Το ίδιο θα μπορούσαμε να πούμε και για την Ελλάδα και τον τουρισμό, εάν η πρόσβαση στη χώρα μας, περιοριζόταν από ανεπαρκή λιμάνια, αεροδρόμια και από υποβαθμισμένα οδικά δίκτυα. Και αυτό είναι ιδιαίτερα επίκαιρο ενόψει της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Η ανάπτυξη των υποδομών είναι ένα ζωτικής σημασίας συστατικό για την ενθάρρυνση της οικονομικής ανάπτυξης μιας χώρας και ενισχύει την παραγωγικότητα μιας χώρας, κατά συνέπεια, καθιστώντας τις επιχειρήσεις πιο ανταγωνιστικές και την τόνωση της οικονομίας μιας περιοχής.

Ένα κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι η περιορισμένη διαθέσιμη χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν έργα υποδομής. Υπό τις δημοσιονομικές πιέσεις των τελευταίων ετών, επενδύσεις σε υποδομές έχουν συχνά περικοπεί ή έχουν αναβληθεί έργα για μεταγενέστερη ημερομηνία.

Επενδύσεις σε υποδομές μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, ή ένα συνδυασμό και των δύο. Αυτό καθορίζεται, σε κάποιο βαθμό, από το είδος της επένδυσης ή της υποδομής. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση μας παρέχει μια σειρά από χρηματοδοτικά εργαλεία για να προωθήσουμε αναπτυξιακά έργα υποδομής. Είναι αυτονόητο ότι κακώς προγραμματισμένες επενδύσεις, μη ώριμα έργα, μη στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές δεν είναι μόνο σπατάλη πόρων, αλλά μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη μελλοντική οικονομική ανάπτυξη. Και αυτό στην Ελλάδα φάνηκε πολύ έντονα στα χρόνια της κρίσης.

Είναι σημαντικό τα περιορισμένα κονδύλια που υπάρχουν, να τα αξιοποιήσουμε σε υποδομές που θα παρέχουν τη μέγιστη απόδοση, είτε πρόκειται για οικονομική είτε κοινωνική. Πρέπει να δώσουμε αξία και στο τελευταίο ευρώ που διαθέτει η χώρα μας.

Ένας ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας είναι να εκτιμηθεί το κόστος σε σχέση με το αναμενόμενο όφελος ενός έργου υποδομής. Υπάρχει -και στην Ελλάδα το έχουμε δει πολλάκις- κίνδυνος υπερεπένδυσης σε ένα έργο με χαμηλότερες αποδόσεις. Υπερεπένδυση -και αυτό πρέπει να το έχουμε υπόψη μας όσοι ασχολούμαστε με τις υποδομές- ισοδυναμεί με περιττές αυξήσεις σε φόρους ή τέλη, που τελικά επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο.

Και βέβαια τα έργα υποδομής έχουν οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την αξιολόγησή και τη μελέτη των έργων.

Από την άλλη αυτό που παρατηρούμε σήμερα είναι μια κυβέρνηση 100 και πλέον ημερών η οποία όμως ακόμη δεν έχει βρει το βηματισμό της παρά το έτοιμο σχέδιο διακυβέρνησης που διατείνονταν ότι είχαν και ιδιαίτερα στον τομέα των Υποδομών, έχει πολύ χαμηλές επιδόσεις. Μια διοικητική μηχανή που δε λειτουργεί και που διογκώνει τη γραφειοκρατία, αδράνεια, παλινωδίες, καθυστερήσεις, εκδικητικές καταργήσεις, ανακλήσεις έργων και μια γενικότερη ολοκληρωτική ισοπέδωση. Οδικοί άξονες, παραχωρήσεις, επενδύσεις, αποθεματικά και τόσα άλλα θετικά που άφησε η προηγούμενη Κυβέρνηση, είναι θύματα μιας προσπάθειας υποβάθμισης σε κάθε τι θετικό που είχε συντελεστεί τα τελευταία δυόμισι χρόνια.

Αποτέλεσμα. Οι επενδυτές φεύγουν. Δεν αναλαμβάνουν ρίσκα ιδιαίτερα όταν βλέπουν μια Κυβέρνηση που «στριφογυρίζει» γύρω από έργα λέγοντας το α ή το β, χωρίς να λαμβάνει αποφάσεις.

Οι ανάγκες σε έργα υποδομής στη χώρα μας είναι μεγάλες και με βάση τους διαθέσιμους πόρους πρέπει να καταρτήσουμε τον προγραμματισμό μας. Να αξιοποιήσουμε τα κοινοτικά χρήματα, το νέο ΕΣΠΑ, το πακέτο Γιούνκερ, τα ιδιωτικά χρήματα και να πετύχουμε επωφελείς για τον τόπο συμφωνίες.

Οι επενδύσεις σε υποδομές είναι μια συνεχής διαδικασία. Αλλαγές στην τεχνολογία, στο επιχειρηματικό περιβάλλον και την οικονομία οδηγούν σε νέες ανάγκες. Συνεπώς οι επενδύσεις που κάνουμε σήμερα σε έργα υποδομής πρέπει να είναι καλά μελετημένες, με σίγουρες αποδόσεις, βασισμένες σε μια ξεκάθαρη μακροπρόθεσμη στρατηγική και δίνοντας αξία και στο τελευταίο ευρώ.

Μόνο έτσι μπορεί να επιτευχθεί ένα αποτελεσματικό μοντέλο για την αντιμετώπιση των σημερινών και των μελλοντικών απαιτήσεων των υποδομών με τον πιο κοινωνικά και οικονομικά αποδοτικό τρόπο.

Αυτό που λέμε σήμερα και που πρέπει να είναι ο άξονας των προτεραιοτήτων μας είναι: καλά σχεδιασμένες επενδύσεις σε υποδομές, για να αυξήσουμε την οικονομική ανάπτυξη, την παραγωγικότητα της γης, την κοινωνική ευημερία.»

Διαφήμιση
Διαφήμιση