HomeΚΡΗΤΗΑεροδρόμια: Σήμερα οι οικονομικές προσφορές

Αεροδρόμια: Σήμερα οι οικονομικές προσφορές

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Σήμερα θα «ανοίξουν» οι οικονομικές προσφορές που κατέθεσαν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων τα τρία κοινοπρακτικά σχήματα (Corporacion America –ΜΕΤΚΑ, Vinci – Άκτωρ παραχωρήσεις και Fraport-Slentel) για την αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν το ΤΑΙΠΕΔ ζητήσει από τους επενδύτες να υποβάλλουν προσφορές με βελτιωμένο τίμημα, κάτι που θα φανεί σήμερα.

Η πρώτη ομάδα των αερολιμένων περιλαμβάνει αυτά σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Χανιά, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Άκτιο και Καβάλα. Στη δεύτερη ανήκουν τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Το οικονομικό αντάλλαγμα που θα προσφέρουν οι υποψήφιοι παραχωρησιούχοι θα πρέπει να είναι, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, αντίστοιχο των προβλέψεων για την τουριστική κίνηση της χώρας κατά τα επόμενα χρόνια.

Τα αεροδρόμια έχουν προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς εμφανίζουν ένα υποσχόμενο μοντέλο κερδοφορίας, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς. Συγκεκριμένα, οι δύο ομάδες των 7+7 αεροδρομίων παρουσιάζουν η καθεμία κίνηση πολλαπλάσια του ενός εκατομμυρίου επιβατών. Διεθνώς, υπολογίζεται ότι αεροδρόμια με κίνηση μικρότερη από 1 εκατ. επιβάτες είναι ζημιογόνος.

Παράλληλα, η δυναμική επέκτασης των εμπορικών δραστηριοτήτων που διαθέτουν οι 14 περιφερειακοί  αερολιμένες προσελκύουν τους επενδυτές. Η τάση που καταγράφεται, διεθνώς, σε αεροδρόμια με έξυπνο management είναι αυτή της ενίσχυσης των εσόδων που δεν προέρχονται από τις λεγόμενες αεροναυπηγικές δραστηριότητες.

Με άλλα λόγια, πόσα ξοδεύουν και πόσα περισσότερα μπορούν να δαπανήσουν οι επιβάτες κατά την παραμονή τους στο αεροδρόμιο είναι αυτό που απασχολεί όλο και περισσότερο τις διοικήσεις των εταιρειών λειτουργίας. Και αυτό αποδυναμώνει την επιχειρηματολογία ότι η παραχώρηση σε ιδιώτες της διαχείρισης των ελληνικών αεροδρομίων θα σημάνει, κατ’ ανάγκη, την αύξηση των τελών χρήσης.

Άλλωστε, υπολογίζεται ότι περίπου το 50% των εσόδων στους αερολιμένες των ΗΠΑ και της Ευρώπης προέρχεται από τις υπηρεσίες στάθμευσης, μεταφοράς επιβατών, ενοικίασης αυτοκινήτων και τις εμπορικές δραστηριότητες (duty free, καταστήματα εστίασης κτλ).

Ας σημειωθεί τέλος, ότι το οικονομικό «κλείσιμο» του διαγωνισμού για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2015.

capital.gr

Διαφήμιση
Διαφήμιση